A lehetőségek Budapestje

A holnap Budapestje: a lehetőségek városa címmel rendez konferenciát a Polgári Kormányzás 2006 munkacsoportja és a Polgári Magyarországért Alapítvány vasárnap délután a Papp László Budapest Sportaréna rendezvénytermében. Navracsics Tibor, Fürjes Balázs és Cselovszki Zoltán előadása után kerekasztal-beszélgetésre kerül sor Bienerth Gusztáv, Bojár Iván András, Gerő András, Hankiss Elemér, Rockenbauer Zoltán, Schmidt Mária és Skardelli György részvételével. Fürjes Balázs munkacsoport-vezetőt a konferencia témájáról, a főváros polgári stílusú megújulásáról, újjászületéséről kérdeztük.

Csontos János
2006. 02. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ön nevét a sportaréna újjáépítéséért, majd a 2012-es olimpiai pályázat előkészítéséért felelős miniszteri biztosként ismerhettük meg, majd az egyik legnagyobb hazai magasépítési cég második embere, a Szeretem Budapestet mozgalom alapító tagja lett. Mi vitte a Polgári kormányzás 2006 programba?
– Az a felismerés, hogy eddig egyetlen kabinet sem foglalkozott a felkészülés és a kormányzás során önállóan, kiemelten Budapesttel. Kell kormányzati Budapest-politika, és intézmény is, amely szolgálja a várost. Ez Budapestnek és az egész országnak a javára válik.
– Hirtelen össze sem tudnám számolni, hány hangzatos városfejlesztési koncepció készült…
– Miközben szinte semmi nem valósult meg belőlük. Van egy nagy hiba a Budapestről való mai közgondolkodásban. Sokszor érthetetlenül nagy szavak hangzanak el, amiket a városlakók körülbelül annyira értenek meg, mint amikor a kórházban az ijedt beteg fölött az orvosok latinul tartanak konzíliumot. Nem értik az emberek azt sem, mit jelent, hogy Budapest európai regionális központ vagy a nemzet fővárosa legyen. Pedig a város elsősorban otthon, s csak utána bármi más. Ez nem értéksorrend: így természetes. London és Párizs is azért tud központ lenni, mert a londoniak és a párizsiak otthon érzik magukat a városukban. Otthon lenni anynyit tesz, mint élni, lakni, dolgozni, kikapcsolódni, közlekedni. Hogy az ember jusson ötről a hatra, legyen saját törzskocsmája, hentese, patikusa. A jelenlegi budapesti politika ezzel szemben kívülállóként tekint a fővárosra, magára hagyja a budapestieket. A polgári várospolitika alapja, hogy Budapest legyen a budapestiek otthona. Ehhez barátságossá, lakhatóvá kell tenni.
– Ezek is szép és nagy szavak. Ilyenekből 1990 óta tele van a padlás.
– Nem szabad megfeledkezni arról, hogy Budapesten közel tizenhat éve ugyanaz a városvezetés van. Enynyi idő egyhuzamban nagyon kevés városvezetésnek adatik meg Európában. Ám ha feltesszük a kérdést, beírta-e ez a városvezetés a nevét a történelembe, jóhiszeműen is azt mondhatjuk: meglehetősen felemásra sikeredett ez a másfél évtized. Számos erő építette ez idő alatt a várost: ingatlanfejlesztők, cégek, étteremtulajdonosok, külföldiek, maguk a budapesti emberek. A budapesti politika azonban nem volt partner ebben az építkezésben – ezért olyan esetleges a fejlődés. Összességében ma piszkosabb, kilátástalanabb, élhetetlenebb a főváros, mint a rendszerváltozás idején volt. S ami a legnagyobb baj: kezdjük a hanyatlást elfogadni. Ravasz László református püspök mondta, hogy a legnagyobb veszély: megszokni a rosszat. A beletörődés eredménye, hogy már annak is örülünk, ha csak kicsit mennek rosszabbul a dolgok évről évre.
– Erre szokták mondani, hogy a Demszky-ellenes kritika „reménytelenséget árul” …
– Tényekről van szó. Hozzászoktunk, hogy Budapestről elment félmillió budapesti, hogy évente harmincezer ember vándorol el a fővárosból. Elnéptelenedik a Belváros, kevés gyerek születik. Beletörődtünk a kátyúkba, a járatritkításokba, a tömegközlekedés lepusztult műszaki állapotába. Hozzászoktunk a beváltatlan ígérgetésekhez is: csak szavakban épült metró, Duna-híd, villamosvonal, körgyűrű. Piszok, ápolatlanság, semmittevés, üres beszéd vesz körül bennünket. Egy olyan világ, ahol a politika szava hiteltelen, semmit sem ér. A városvezetés csupán nemeket mond: expóra, olimpiára, gyaloghídra, a HÉV és a metró összekötésére. Mindeközben másra mutogat. Ez a tizenöt év elfecsérelt idő volt a város életében, a kihasználatlan lehetőségek korszaka.
– Diagnózis ennél szomorúbb nem is lehet. De miből táplálkozik a kilábalás reménye?
– Budapest eredendően fantasztikus város, kreatív emberek lakják, temérdek lehetőség rejlik benne. Tanulni kell a hibákból. Le kell zárni ezt a korszakot – magunk mögött hagyva a rossz vitákat. Meg kell nyitni a kiaknázott lehetőségek korszakát. Legyen a politika társ az építkezésben!
– Nem hiú ábránd ez egy politikailag ennyire megosztott közegben?
– A sportaréna-építés idején sikerült megtapasztalni azt a csodát, hogy az összefogás és a párbeszéd megsokszorozza az erőt. Érdemes volt időt és energiát fektetni abba, hogy meghallgassuk az érintett önkormányzatot, Budapest főépítészét, az építészkamarát, a sport világát. Baráth Etele akkori ellenzéki képviselő javaslatára, vele együtt dolgoztuk ki a BS-törvényt. Kiderült, érdemes nagy célokat kitűzni: a lehetetlent kell megcélozni, hogy elérjük a lehetségest. Az új polgári kormánynak egész Budapesthez így kell hozzáállnia: párbeszéddel, összefogással, világos célokkal.
– Mindez azonban a levegőben lóg, ha nem beszélünk konkrétumokról. Említene néhányat a megfogalmazódott tervek közül?
– Budapestet otthonossá kell tenni, mert Budapest legelőször a budapestiek otthona. A közlekedés rendbetételére kell szövetkezni a budapestiekkel. Kell tehát metróprogram. A 4-es metrót 1972 óta ígérik – mi megépítjük. Azonkívül az első kormányzati ciklus végéig elkészül a szentendrei és ráckevei HÉV-et a Duna alatt összekötő 5-ös metró, az észak–déli regionális vasút engedélyeztetési terve, engedélye. A 4-es metró után így megépül az 5-ös metró. Garanciát adunk a rákospalotai és káposztásmegyeri embereknek arra, hogy hozzájuk melyik esztendőben ér ki a metró. A hídprogram részeként 2010-ig átadjuk az M0-s körgyűrű északi Duna-hídját, s megkezdjük az aquincumi és az albertfalvai híd építését. Feltett szándékunk az elővárosi vasutak jobb bekapcsolása a tömegközlekedésbe, ami a menetrendek összehangolásával, állomások rendbetételével jár együtt. Épüljenek olcsó, őrzött P+R parkolók a külső tömegközlekedési csomópontoknál: ezek számát négy év alatt meg szeretnénk háromszorozni.
– Ezek mellett jutna még energia egyéb területekre is?
– Hogy Budapest valóban a nemzet fővárosa legyen, sok egyéb mellett meg kell építeni egy több ezer főt befogadó kongresszusi központot a dél-pesti Duna-parton. Halaszthatatlan a Vár rekonstrukciója, s kívánatos volna egy új múzeumi negyed kiépítése is. A volt Népstadion területét pedig a szabadidő, testkultúra és a versenysport igazi európai központjává tervezzük tenni, s ebben benne foglaltatik a Puskás Ferenc Stadion teljes újjáépítése is.
– Nem tart attól, hogy ezek az impozáns tervek elvérezhetnek a temérdek érdekegyeztetés során?
– Budapest az 1870-es években született meg, és nem válhatott volna a századfordulóra, a millennium idejére Európa egyik nagyvárosává, ha nincs a Fővárosi Közmunkák Tanácsa, melynek tagjait a város és a kormány delegálta. Ennek mintájára meg kell teremteni a fővárosi és agglomerációs önkormányzatok, a kormány, valamint a vállalkozói szféra intézményes együttműködését. Párbeszéd, összefogás, akarat, felelős tervezés, építkezés. Ez a recept.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.