Érdekvédelem a kampány közepén

Kormányzati körökben a választási kampánnyal indokolták a Suzuki vezetőinek, hogy Gyurcsány Ferenc nem ment el a cég új modelljének bemutatójára. A hivatalos magyarázat szerint a miniszterelnök azért szakította meg a tizenöt éves hagyományt, mert a gyárban nem engedik, hogy szakszervezet alakuljon. A gyár munkásai melletti kiállást beárnyékolja, hogy éppen a kormányfő érdekeltségébe tartozó Motim-társaságoknál szegik meg a heti törvényes munkaidőre vonatkozó szabályokat.

Bákonyi Ádám
2006. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc tizenöt éves hagyományt szakított meg azzal, hogy nem ment el a Suzuki új modelljének bemutatójára, a kormányfőt Kóka János gazdasági miniszter helyettesítette. – Megkerülhetetlen és sérthetetlen joguk a munkavállalóknak, hogy szakszervezetet alakítsanak – hangsúlyozta a kormányfő. Mivel a Magyar Suzuki Rt.-nél másként gondolkodnak erről – tette hozzá –, nem kíván részt venni a cégnél rendezendő ünnepségen.
A kormányfő szolidaritási akcióját ugyanakkor beárnyékolja, hogy éppen az érdekeltségébe tartozó Motim Kádkő és a Motim Műkorund Kft.-nél nem tartják be a heti törvényes munkaidőre vonatkozó szabályokat. A munkaügyi bíróság és a Legfelsőbb Bíróság is a törvényes foglalkoztatás visszaállítására kötelezte a vállalatokat, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség pedig egy alkalommal munkaügyi, három alkalommal pedig végrehajtási bírságot szabott ki. A felügyelet legutóbb február 2-i utóellenőrzése során állapította meg, hogy a cégeknél – 2003 óta – 36 helyett 40 órában foglalkoztatnak munkásokat. Ugyancsak visszatetsző, hogy a Motim cégcsoport elbocsátott dolgozóitól 2002 végén arra hivatkozva vonták meg végkielégítésük egy részét, hogy annak kifizetése a maradók bérfejlesztését veszélyeztetné.
Ismeretes: lapunk számolt be róla először, hogy a Suzuki dolgozói lassabb szalagokat, nyolcórás munkaidőt, szabad szombatot, legalább tíz nap egyben kivehető szabadságot, kollektív szerződést és szakszervezetet akarnak. A vállalat ekkor úgy nyilatkozott, hogy bár a termelés valóban nagy összehangoltságot, folyamatosságot és speciális munkabeosztást igényel, ugyanakkor minden tekintetben betartják a törvényességet. Bár elismerték, hogy a munkaidővel kapcsolatban a munkaügyi felügyelet „kisebb” szabálytalanságokat állapított meg, a cég állította: ezt követően orvosolták a hibákat.
Lapunk ekkor megkereste az ágazatban illetékes Vasas Szakszervezetet, amely a kormánnyal és az MSZP-vel nyíltan lojális, Medgyessy Péter után Gyurcsány Ferenccel is együttműködési megállapodást kötő Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) tagja. Hódi Zoltán elmondta: a Suzuki indulásakor próbáltak szakszervezetet létrehozni, az alapszervezet meg is alakult, a cég viszont nem engedte, hogy az a gyáron belül működjön, így végül megszűnt a szervezett érdekvédelem. A vasasok alelnöke ugyanakkor kijelentette: hamarosan felkeresik a céget, hogy újabb próbát tegyenek. Végül a Liga karolta fel a Suzuki dolgozóinak ügyét, egy demonstrációt követően megalakult a helyi alapszervezet, igaz, egy buszban, kapun kívül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.