Gyurcsány Ferenc tizenöt éves hagyományt szakított meg azzal, hogy nem ment el a Suzuki új modelljének bemutatójára, a kormányfőt Kóka János gazdasági miniszter helyettesítette. – Megkerülhetetlen és sérthetetlen joguk a munkavállalóknak, hogy szakszervezetet alakítsanak – hangsúlyozta a kormányfő. Mivel a Magyar Suzuki Rt.-nél másként gondolkodnak erről – tette hozzá –, nem kíván részt venni a cégnél rendezendő ünnepségen.
A kormányfő szolidaritási akcióját ugyanakkor beárnyékolja, hogy éppen az érdekeltségébe tartozó Motim Kádkő és a Motim Műkorund Kft.-nél nem tartják be a heti törvényes munkaidőre vonatkozó szabályokat. A munkaügyi bíróság és a Legfelsőbb Bíróság is a törvényes foglalkoztatás visszaállítására kötelezte a vállalatokat, az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség pedig egy alkalommal munkaügyi, három alkalommal pedig végrehajtási bírságot szabott ki. A felügyelet legutóbb február 2-i utóellenőrzése során állapította meg, hogy a cégeknél – 2003 óta – 36 helyett 40 órában foglalkoztatnak munkásokat. Ugyancsak visszatetsző, hogy a Motim cégcsoport elbocsátott dolgozóitól 2002 végén arra hivatkozva vonták meg végkielégítésük egy részét, hogy annak kifizetése a maradók bérfejlesztését veszélyeztetné.
Ismeretes: lapunk számolt be róla először, hogy a Suzuki dolgozói lassabb szalagokat, nyolcórás munkaidőt, szabad szombatot, legalább tíz nap egyben kivehető szabadságot, kollektív szerződést és szakszervezetet akarnak. A vállalat ekkor úgy nyilatkozott, hogy bár a termelés valóban nagy összehangoltságot, folyamatosságot és speciális munkabeosztást igényel, ugyanakkor minden tekintetben betartják a törvényességet. Bár elismerték, hogy a munkaidővel kapcsolatban a munkaügyi felügyelet „kisebb” szabálytalanságokat állapított meg, a cég állította: ezt követően orvosolták a hibákat.
Lapunk ekkor megkereste az ágazatban illetékes Vasas Szakszervezetet, amely a kormánnyal és az MSZP-vel nyíltan lojális, Medgyessy Péter után Gyurcsány Ferenccel is együttműködési megállapodást kötő Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) tagja. Hódi Zoltán elmondta: a Suzuki indulásakor próbáltak szakszervezetet létrehozni, az alapszervezet meg is alakult, a cég viszont nem engedte, hogy az a gyáron belül működjön, így végül megszűnt a szervezett érdekvédelem. A vasasok alelnöke ugyanakkor kijelentette: hamarosan felkeresik a céget, hogy újabb próbát tegyenek. Végül a Liga karolta fel a Suzuki dolgozóinak ügyét, egy demonstrációt követően megalakult a helyi alapszervezet, igaz, egy buszban, kapun kívül.

Városháza-ügy: ez bizony nem kamu