Felfüggesztett privatizáció

S z l o v á k i a A szlovák kormány múlt hét szerdai rendes ülésén végérvényesen eldőlt, hogy a június 17-re előre hozott parlamenti választásokig már nem születik döntés állami vagyon eladásáról. A kabinet határozata nem meglepő, hiszen a Magyar Koalíció Pártja (MKP) kezdeményezésére már januárban megegyeztek a kormánypártok abban, hogy fél évvel a parlamenti választások előtt felfüggesztik a privatizációt, ami akkor azt jelentette, hogy március 31-ig kell befejezni a magánosítás folyamatát.

Neszméri Sándor
2006. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Időközben a Kereszténydemokrata Mozgalom kilépett a kormányból, a politikai válságot pedig úgy oldották meg a parlamenti pártok, hogy megállapodtak a választási ciklus lerövidítésében. A Dzurinda-kormány tehát ehhez a megváltozott helyzethez igazította most a „privatizációs stopot” jelentő döntését. – A magánosítás a világ minden országában – térségünkben pedig különösen – vitát vált ki, kérdőjeleket von maga után – magyarázza a döntés hátterét lapunknak Bárdos Gyula, az MKP parlamenti frakcióvezetője. – Átlátható módszert dolgoztunk ki, hiszen a kormány minden tender kiírása előtt előbb egy nemzetközileg is elismert, többségében külföldi tanácsadó céget kér fel az együttműködésre, amelyik a tender kiírásától kezdve a pályázatok elbírálásáig figyelemmel kíséri a folyamatot, és javaslatot tesz a kormánynak arra, hogy kit válaszszon ki stratégiai befektetőnek, avagy – ha úgy tetszik – új tulajdonosnak. Sőt, a hazai bírálóbizottságban az ellenzéki pártok is képviseltetik magukat. Ennek ellenére sok vád fogalmazódott meg egy-egy döntés után, az idén például a pozsonyi és a kassai repülőterek 66 százalékos magánosítását is viták követték. Úgy éreztük, nem ildomos fél évvel a választások előtt folytatni a folyamatot. Teret, lehetőséget kell adni az új kormánynak, hogy saját belátása szerint alakítsa majd a gazdasági életnek ezt a szegmensét – fejtette ki az MKP álláspontját a frakcióvezető.
A koalíciós válság előtt, még januárban megszületett a március 31-ig eladásra szánt állami vagyon jegyzéke, amely többek között hat hőszolgáltató vállalat, nyolc tömegközlekedési cég, valamint a Cargo Slovakia vasúti teherszállítási társaság eladását is tartalmazta. Becsült adatok szerint a kormány, illetve a magyar ÁPV Rt -nek megfelelő nemzeti vagyonalap közel 45 milliárd koronát, azaz csaknem 300 milliárd forintot kaphatott volna a tervezett magánosításból. A kormány tehát erről a bevételről mondott le, amikor az előre hozott választások miatt a felsorolt cégek és vállalatok eladását felfüggesztette.
A nyilvánosság általában kedvezően értékelte a kormány döntését. A szakértők egy csoportja és a vasúti szakszervezetek szövetsége azonban hibásnak ítélte meg a lépést a Cargo Slovakia vasúti teherszállító társaság esetében. A Cargo Slovakia részvénycsomagjának százszázalékos eladására ugyanis még tavaly kiírta a kormány a nemzetközi tendert, amelyre akkor tizennégy külföldi cég jelentkezett. Végül három konzorcium adott konkrét ajánlatot a vasúti teherszállító megvásárlására, közte a MÁV is a szlovákiai Slavia Capitals befektetési csoporttal közösen. Az ajánlatokat január közepéig kellett megtenniük, a kritériumok viszonylag egyszerűek voltak, merthogy a kiírás szerint a döntéshozatalkor 85 százalékban a felkínált ár a döntő és csak 15 százalékot nyom a latban a fejlesztési koncepció. A beérkezett ajánlatokat egy bírálóbizottság és nemzetközi tanácsadó cég is kiértékelte.
Még a kormányválság beállta előtt meg is született az eredmény, amely szerint a tendert a Cargo Raill Austria és a szlovák J&T befektetési csoport által létrehozott konzorcium nyerte, amely több mint 13 milliárd koronát (csaknem 90 milliárd forintot) ajánlott a társaság részvényeiért. (A MÁV és szlovák partnere csak a harmadik helyen végzett a versenyben, ajánlata alig hétmilliárd korona volt.) Ebből viszont az adódik, hogy a kormánynak a magánosítás – és ennek következtében a bevétel – elmaradása ellenére vélhetően ki kell fizetnie azt a 180 millió koronát, azaz több mint egymilliárd forintot, ami a munkáját elvégző tanácsadó cég honoráriuma. Szakemberek szerint a kormány döntése azért is szerencsétlen, mert kiszolgáltatta „ellenlábasainak” a Cargo Slovakiát. A három konzorcium tagjai ugyanis ajánlatuk megadása előtt betekintést nyertek a Cargo Slovakia könyvelésébe, pénzügyi helyzetébe és fejlesztési céljaiba is. Amennyiben tehát elmarad a magánosítás, avagy elhúzódik egy fél évvel, akár a MÁV, akár a Cargo Raill Austria kihasználhatja ezeket az információkat, és előnyöket szerezhet a piacon. A kormány ennek ellenére nem változtatott elhatározásán. Már csak az kérdéses, hogy a Nemzeti Vagyonalap a meghirdetett pályázatokat megszünteti-e, avagy csupán az új kormányra bízza a végső döntést. Amennyiben az első változat mellett dönt a vagyonalap, akkor még a MÁV-nak is van esélye a Cargo Slovakia megszerzésére, csak éppen jobban oda kell majd figyelnie a megajánlott vételárra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.