Ismét elmarasztalták a koalíciót

Alkotmánysértő és antidemokratikus az az eljárási mód, amelylyel a koalíciós többség nem sokkal Gyurcsány Ferenc hivatalba lépése után, 2004 decemberében elfogadta a következő évi költségvetési törvényt. Ezt tartalmazza az Alkotmánybíróság (AB) tegnapi határozata. A bírák olyan súlyosnak találták a jogalkotási hibát, hogy tartalmi elemzése nélkül, pusztán formai, közjogi okból állapították meg a jogsértést. Az AB elnöke szerint a parlament visszaélt a jogalkotás jogával, amikor oda nem való rendelkezéseket csempészett be a büdzsébe.

2006. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összesen 42 törvény 49 rendelkezését módosította 2004 végén a következő év költségvetési törvényének keretei között az Országgyűlés. A jogszabálynak csupán a fele szólt a következő év gazdálkodásáról, a másik a jogrendszer különböző elemeit korrigálta a kormánytöbbség elképzelései szerint. Az érintett törvények között szerepelt számos adójogszabály, köztük a társasági, az osztalék- és a regisztrációs adóról szóló törvény, sőt a PSZÁF-törvény is. Ekkor módosították a 4-es metró építésének pénzügyi fedezetéről rendelkező paragrafusokat.
A bírói testület szerint a költségvetési törvény – kiemelkedő gazdasági és politikai jelentősége miatt – kivételes alkotmányos jelentőséggel bír. A költségvetés, az állam gazdálkodásának éves terve ugyanis a nemzeti össztermék felének újraelosztásáról rendelkezik. A bírák szerint ez a magyarázata, hogy az alkotmány mellett az államháztartási törvény is felelősséget ró a parlamentre, a kormányra és a pénzügyminiszterre. A kormánynak – mutattak rá – nemcsak a törvény előkészítése a feladata, hanem a végrehajtása, vagyis a pénz jó részének elköltése is. Az Országgyűlés házszabálya szerint a büdzsét mindezek miatt külön eljárási rend szerint kell elfogadni. Az AB úgy látta, nem csak a költségvetési törvény megszavazására előírt alkotmányos szabályok sérültek.
*
Sérelmet szenvedett a többi törvény előkészítésére érvényes demokratikus jogalkotási eljárás kívánalma is. Az együttes elintézés ugyanis kizárta, hogy az érintett 42 törvény új szabályainak megszavazása demokratikus vita keretében történjen meg. Emellett a módosított szabályok megismerése szinte lehetetlenné vált az állampolgárok s a szervezetek részére, ez pedig sérti a jogállam alapelvét, a jogbiztonságot.
Az AB – a jogsértés rögzítésén túl – rendelkezett a költségvetési törvény módosító szabályainak megsemmisítéséről is. Ám csak elvben, mert a módosított törvényekhez nem nyúlt. Az Országgyűlésre bízta: tekintse át, tartalmuk szerint helytállók-e az akkor elfogadott rendelkezések. Közülük időközben többet már módosított a parlament.
A határozat elfogadása nem egyhangúlag történt. Holló András korábbi elnök úgy vélte, csak az elveket kellett volna rögzíteni, a megsemmisítésnek ez az eddig nem alkalmazott, elvi formája szükségtelen. Bihari Mihály más, szigorúbb érvekkel indokolta volna a meghozott többségi döntést. Szerinte az Országgyűlés visszaélésszerűen gyakorolta a törvényhozás jogát, mert oda nem való rendelkezéseket csempészett be a költségvetési törvénybe, kizárva ezzel azok elfogadásának alkotmányos rendjét.
Az ítélethirdetés után Tállai András, a számvevőszéki bizottság elnöke lapunk kérdésére azt mondta: igazolódott, hogy a Gyurcsány-kabinet nem tudta alkotmányosan elfogadni a költségvetést. A szocialisták jogbiztonságot ígértek – emlékeztetett a Fidesz politikusa –, a tegnapi döntés azonban hiteltelenné tette őket a vállalkozók s a gazdaság más szereplői, valamint az állampolgárok előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.