Karikatúra

K U L T Ú R S O K K

Tóth Szabolcs Töhötöm
2006. 02. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi napokban a New York-i metró mintha megirigyelte volna a XIX. század végén közel egy időben induló, ám a történelem viharai miatt némileg eltérően fejlődő budapesti kis testvérét. Nem a szolgáltatások színvonaláról van szó persze, hanem a Demszky-plakátok eltávolíttatásáról, amelyet bárhogy is magyaráz főpolgármesterünk, kacskaringónak hat az egykori szamizdatos aktivista élettörténetében.
A New York-i metróban persze nem politikai plakátokról van szó, a szólásszabadság hazájában ilyen hirdetmények cenzúrázásával aligha vesződnének az illetékesek. A tengerentúli vállalat éberségét turisztikai hirdetések keltették fel: úgy találták, hogy Bahama idegenforgalmi minisztériuma túllőtt a célon a metrókocsikban elhelyezett plakátjaival.
A napfényes ország hivatalában úgy gondolták, a munkába siető, tolongó-szorongó utasokat saját élethelyzetük képeit felhasználva vezetik rá, mit is jelent a könnyed bahamai létforma, hogy ekképp sarkallják őket a lazításra és persze egy bahamai útra, azaz tanácsokat adtak, hogyan tudnak a tumultusból, akárcsak percekre is, nyugodtabb körülmények közé kerülni.
Hogy csupán humorról van szó, és az egészből semmit nem kell komolyan venni, jelzi az, hogy a hirdetők közlendőjük eszközéül a rajzot választották.
A karikatúrát.
A képeken tehát nem hófehér homok és a pálmafák alatt koktélt szürcsölő, bikinis modellek voltak láthatók, hanem a New York-i metrón utazók – igaz, meglehetősen különös foglalatosságok közben. Az egyik rajzolt hirdetés például a következő címet viselte: „Azonnali menekülés, 2.: Hogyan pecázzunk egy sállal és egy mobiltelefonnal?” A plakát láthatólag arra próbálta rávenni az utazóközönséget, hogy a mobiltelefonra valami ragadós anyagot téve (pl. rágógumit), majd a telefont a sálra kötözve a sínek között lévő szemét után halásszanak a peronról.
A Hogyan változtassuk a metróülést függőággyá címet viselő hirdetés ennél egyszerűbb trükköt oszt meg az utazóközönséggel: ezen a demonstrációs anyagon egy alak több ülésen nyújtózik el, ami nem éppen megfelelő szociális magatartás a zsúfolt metrókocsikban. Ráadásul tilos és büntetendő cselekedet is, csakúgy, mint a szeméthalászat is.
A hirdetés kiötlői persze úgy gondolták, hogy mindenki érti majd a tréfát. Azok, akik az utasok biztonságáért felelősek, azonban nem értették, és elrendelték a több ezer kocsiba kihelyezett plakát begyűjtését. Ők ugyanis úgy találták, elég, ha csak néhány utas komolyan veszi és követi az ott ábrázoltakat – abból baj lehet.
A reklám persze akkor jó, ha valamilyen módon kiemelkedik a többi közül, és eléri, hogy nem csupán beszél a hirdetni szándékozott termékről, szolgáltatásról, hanem róla is beszélnek. Nem könnyű azonban előre eltervezni, hogy az irodában még ártatlan tréfának tűnő ötlet vagy szlogen abba a térbe kerülve, ahol a közönség szembesül majd vele, milyen hatást vált ki.
Néhány ilyen meghiúsult hirdetésre egy neves weblaptervező, Jeffrey Zeldman honlapján bukkantam. Mind közül talán a következő a legelgondolkodtatóbb. Az egykoron az utolsó pillanatban visszavont reklám a Beatleshez kötődik, és szintén tömegközlekedési eszközökön ragasztották volna ki: az amerikai ABC televízió egy 1995-ös televíziós show-ját lett volna hivatott beharangozni, amelyben a legendás együttes három, Lennont túlélő tagja lépett fel. A hirdetésen a gombafejűek fiatalkori portréja: először Lennoné, majd kihagyással a három másik tagé. A hirdetés szövege: „Azt mondták, még három golyó kell ahhoz, hogy újra találkozhassanak.”
Nyilvánvaló a dilemma: a figyelem felkeltéséhez – nem utolsósorban – provokálni kell a hallgatóságot. Jobb esetben azonban nem a szó szoros értelmében, hanem leginkább a néző, olvasó vagy hallgató gondolatait kell célba venni. Nagyon keskeny azonban az a palló, amelyen az „üzenet” megfogalmazóinak – legyenek azok hirdetési szakemberek vagy éppen magasztosabb céllal dolgozó újságírók, filmrendezők, írók – kell átsétálniuk, hogy elérhessék a kívánt hatást, és a közölni kívánt lényeg se vesszen el közben. E kötéltánc során persze két dolog mindenképpen segíthet egyensúlyban tartani az alkotót: némi humorérzék és a jó ízlés.
Hetek óta az iszlám világ valósággal forrong néhány karikatúra miatt, mivel sokan úgy gondolják, vallásukat gúnyolják ki ezek a rajzok. Nem elemezve most, hogy e túlzott reakció milyen társadalmi problémákat takar a tüntetések színhelyét adó országokban, meg kell jegyeznünk: a rajzokat közlő lapok talán bölcsebb döntést hozhattak volna, ha maguk mellé engedik e két segítőt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.