Elmagányosodnak a telefonfülkék

A körúton állt egy telefonfülke – szólt Örkény István híres egypercesének kezdő mondata a telefonról, amely szerelmes lett, sarkon fordult, és otthagyta a városiakat. Ha a Magyar Telekom tartja magát terveihez, év végére nem egy, hanem több száz telefonfülkéről beszélhetünk majd múlt időben.

MTI
2006. 03. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre magányosabbak a nyilvános telefonfülkék. Hol van már az az idő, amikor a vezetékes telefonra hiába váró, mérges polgárok, aprópénztől duzzadó zsebekkel, hosszú sorokban kígyóztak egy-egy fülke előtt, hogy ügyeiket intézhessék. „Ajtaja sűrűn nyitódott-csukódott. Az emberek megtárgyalták az ügyes-bajos dolgaikat, fölhívták a lakáshivatalt, megbeszéltek egy találkát, pénzt kértek kölcsön a barátaiktól vagy féltékenységükkel gyötörték kedvesüket” – tudósít ezekről az időkről Örkény. Szó se róla, a lakáshivatal a múlté, de ma már ügyes-bajos dolgainkat is inkább az otthoni készülékről vagy a mobilról intézzük.
Éppen ezért a Magyar Telekom, illetve elődje, a Matáv, más távközlési szolgáltatókhoz hasonlóan 2002 óta csökkenti nyilvános állomásainak számát, s országszerte az idén is leszerel belőlük pár százat ott, ahol nagyon alacsony a kihasználtságuk. Ma már vannak állomások ugyanis, amelyeket nem használunk többet heti néhány percnél.
Balogh János, a cég nyilvános távbeszélő igazgatóságának vezetője szerint a nyilvános állomások csökkenésében alapvető szerepet játszik, hogy a mobiltelefont használók száma az elmúlt években folyamatosan nőtt, s mára 100 lakosból 90 embernek már van ilyen készüléke. A Magyar Telekom csoport napjainkban 16 500 nyilvános, közterületen lévő telefonállomást, illetve 4500 úgynevezett megbízott kezelésű készüléket üzemeltet, ám a nyilvános állomások kihasználtsága s ezért a száma a nemzetközi tendenciáknak megfelelően folyamatosan mérséklődik.
Hasonló folyamatról számolt be a Hungarotel Zrt. is, amely több körzetben is üzemeltet nyilvános telefonállomásokat. A cég szerint országos tapasztalat, hogy az emberek egyre ritkábban telefonálnak a fülkékből. Ezért tavaly országosan a vállalat a korábbi szám negyedével volt kénytelen csökkenteni a fülkék számát. Azokat a fülkéket szerelték le, amelyeket annyira ritkán vettek igénybe, hogy fenntartásuk gazdaságtalan. Ezekről az állomásokról sokszor napokig egyetlen hívást sem kezdeményeztek. A cég azon állomásokat, amelyeket a statisztikái alapján gyakran használnak, nem szereli le, így még hosszú távon is számíthatnak rájuk a környéken élők.
Ugyanakkor a szolgáltatókat törvény kötelezi arra, hogy 1000 lakosonként egy közterületi nyilvános állomást üzemeltetniük kell. Ezen túlmenően sok helyen azért is fenn kell tartani az állomásokat, mert nincs minden országrészben megfelelő térerő a mobilok használatához. Mind a Magyar Telekom, mind pedig a Hungarotel arról számolt be, hogy az előírtnál jóval több nyilvános telefonállomást üzemeltetnek Magyarországon. A nyilvános állomások üzemeltetése egyébként veszteséges, de ez részben a rongálások számlájára írható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.