Kiiratkozók

Tabudöntögető esszét publikált a határon túli magyarság oktatási ügyeit támogató Apáczai Közalapítvány irodaigazgatója. Csete Örs magyariskola-program kimunkálására tett javaslatot, és azt is kimondta: a szórványból ki kell menteni nemzettársainkat.

2006. 03. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetértés van a magyar politikusok között abban, hogy az anyanyelvű oktatás a magyar identitás megőrzésének egyik legfontosabb eszköze, ám a támogatáspolitika mértéke és hangsúlyai ciklusonként változnak. Mért alakult ez így, és a javaslat miként változtatna ezen a gyakorlaton?
– Számomra kérdés, hogy ki támogat kit. Engedtessék meg egy gondolatkísérlet: a Foglalkoztatási Hivatal szerint 2005-ben Magyarországon legális munkavállalási engedéllyel mintegy 58 ezer, a szomszédos országokban született, nem magyar állampolgárságú munkavállaló dolgozott. Az egyszerűség kedvéért tegyük fel, hogy valamennyien bruttó 100 ezer forintos havibért kaptak a munkáltatójuktól. A tőlük különböző jogcímen beszedett adók és járulékok egy évben összesen 39 milliárd forintot tettek ki, vagyis ennyi volt utánuk az állam bevétele. A határon túli célra szánt állami kiadásokat 13,6 milliárd forintra tervezték a 2006-os költségvetési törvény szerint. Vagyis a Magyarországon dolgozó határon túliak munkája után szedett állami bevétel a háromszorosa volt annak az öszszegnek, mint amennyit az állam visszaszármaztat a szülőföldjükre. Az itt dolgozók zömmel szakképzettek, akik iskoláikat szülőföldjükön végezték, vagyis képzésük költségeit egy másik ország viselte. Az úgynevezett „határon túli támogatáspolitikát” kétirányú folyamatnak látom, amelyben – legalábbis forintértékben – egyelőre többet kapunk, mint amennyit adunk. Másrészt fontos kérdés, hogy elég súlyt kap-e az oktatás. Megszámoltam: az 1990–2005 közötti összes támogatás csaknem felét oktatási célokra fordítottuk. A kérdés inkább az, hogy az oktatáson belül mit támogassunk, merre húzódjon a fő irány. Erről töprengve egyszerű kérdésből indultam ki: a szomszédos országokban, ahol egy magyar diák számára a nem magyar nyelvű oktatás mindig rendelkezésre áll, a magyar iskola pedig általában opcionális, sikerült-e szinten tartani a magyar iskolákba beiratkozók számát az elmúlt tizenöt évben? A statisztika a beiratkozók számának csökkenését mutatja. Pedig a demográfiai lejtő nem jelenti feltétlenül azt, hogy a magyar óvodások, kisiskolások számának is a csökkenő születésszámmal azonos mértékben „illene” csökkennie! Gyermekek ezreit veszítjük el évente, mert a szórványban egyszerű közlekedési okokból nem érhető el számukra a magyar óvoda vagy az elemi iskola. Újabb ezrek vesznek el, mert a magyar intézménybe iratkozástól tartózkodnak a szülők a minőségi oktatás hiányosságai miatt. És ezrek vesznek el, mivel úgy gondolják, a magyar nyelvű képzés hátrányt jelent a munkaerőpiacon, a többségi társadalomba való beilleszkedésben. A magyar iskolába iratkozók számát olyan indikátornak tekintem, amely nemcsak a támogatások hatékonyságát jelzi, hanem a határon túl a magyarság jövőjébe vetett egyfajta bizalmi indexet is.
– A magyariskola-programot a változtatni akarás szándékával írta. Leghamarabb mit kell megváltoztatni?
– Az első célfeladat, hogy minden magyar gyermeket el kell érni, átvitt értelemben kézen kell fogni, és be kell vezetni a magyar nyelvű oktatás intézményrendszerébe. A családok számára elérhetővé kell tenni, hogy ténylegesen választhassák a magyar óvodát, elemi iskolát. Ezt pedig úgy érhetjük el, hogy finanszírozzuk a közlekedést az intézménybe. Ne kelljen csak azért más nyelvű intézménybe íratni senkit, mert a család nem tudja vállalni a közlekedtetés költségeit, vagy mert nincs közlekedési lehetőség! Támogatni kellene azokat a pedagógusokat, lelkészeket is, akik a szórványmissziót vállalják. Az oktatás magasabb fokán úgynevezett szórványközpontokba kellene összegyűjteni a gyermekeket. Ilyenek már működnek több országban, bentlakást adnak a vonzáskörzetükből összegyűjtött gyermekeknek, így biztosítják a magyar osztály indításához szükséges keretlétszámot. Jóval több ilyen, általában egy-egy pedagógus, lelkipásztor köré szerveződő intézményre lenne szükség. Infrastruktúra és kollégiumi férőhely terén meg kell erősíteni a hagyományos, önálló magyar gimnáziumokat és szakiskolákat. Olyan közoktatási mozgást kellene indukálni, amely a szórványmentésre teszi a hangsúlyt úgy, hogy a szétszórattatásból a nyelvi tömb felé mozgatja a gyermeket, aki aztán felnövekedve eldöntheti, visszatér-e a szülőföldjére, vagy a tömbben képzeli el a jövőjét. Második célfeladatként tovább kellene fejleszteni a három önálló magyar felsőoktatási intézményt – az erdélyi Sapientia Egyetemet, a komáromi Selye János Egyetemet és a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Főiskolát –, támogatásukat kiszámítható, a magyarországi intézményekéhez hasonló, a magyar költségvetésbe beépített normatív alapra helyezve. Azonban a közoktatás súlyozott fejlesztése nélkül ezeknek az intézményeknek is a hallgatói létszám csökkenésével kell számolniuk a közeljövőben, amihez a demográfiai trend mellett az is hozzájárul, hogy az EU-s országok – Szlovákia és maholnap Románia – diákjai jogosultak az EU, így Magyarország felsőoktatási intézményeibe is beiratkozni. Az adminisztratív korlátok megszűnésével azt is mondhatnám, hogy ennek a három intézménynek egyszerűen jó, magas színvonalú képzőhellyé kell válnia, amely állja a versenyt a régió más felsőoktatási intézményeivel.
– Milyen további célokat tűz ki az ön programja, milyen feladatok vannak a felnőttképzés terén?
– Bukaresttől Pozsonyig és Ungvártól Újvidékig egy-egy egyetemi városban, magyar kortársaitól elszakadva, más nemzetiségű társakkal körülvéve él és tanul több ezer magyar egyetemista. Számukra magyar szakkollégiumok hálózatát kellene létrehozni, amelyek a bentlakás mellett képzési és kulturális programokat, szociális ellátást is biztosíthatnának – nemcsak a diákoknak, hanem a városban élő magyarságnak is. A harmadik célfeladat a felnőttképzésre vonatkozik, mert míg Magyarországon a felnőttképzésnek kialakult intézményrendszere van, addig ez a szomszédos államokban jórészt hiányzik. Ahol van, ott is többnyire nonprofit szervezetek kezdeményezésére valósul meg. Alapvetően helyi igényekre alapozott, munkaerő-piaci szempontból alátámasztott projekteket kellene ösztönözni, amelyek révén javulhat a határon túli magyarok szülőföldjükön való foglalkoztathatósága, munkaerő-piaci pozíciója, illetve az őket foglalkoztató intézmények, szervezetek versenyképessége. A felnőttképzési intézményrendszer megteremtése lehet a Magyarországról érkező támogatás fő feladata, valamint a magyar érdekeltségű felnőttképzési formák megerősítése. A középfokú szakképzés, valamint az élethosszig tartó tanulás támogatásával, kurrens ismeretekkel rendelkező, piaci szempontból rugalmas, magyar nyelven kommunikálni képes munkaerő megteremtése a cél. További feladat a határon túli kérdés társadalmiasítása, kiszélesítése és a magyarországi polgárokkal való elfogadtatása. Ismereteiket növelni kellene a határon túli üggyel kapcsolatban, a jelenleginél jóval mélyebben beágyazott társadalmi szintre kellene emelni. A „hogyanra” csak egyetlen példát mondok: lehetővé kellene tenni, hogy legalább egyszer, állami támogatással, minden magyarországi iskolás jusson el osztálykirándulással a szomszédos országok magyarlakta területeire. Ennek költségei nem horribilisek: kétszázezer diák után fejenként húszezer forinttal számolva évi négymilliárd forint. Négy év alatt legalább egyszer minden magyarországi általános iskolás eljutna külföldre – nemzettársai szülőföldjére. Ezzel a támogatási formával több cél is megvalósulna, hiszen a magyar diák révén támogatjuk a diákszállást biztosító határon túli magyar iskolát, az étkeztető határon túli vállalkozót, és nem utolsósorban az oktatási hasznon túl a tapasztalás, a kapcsolatok, barátságok kialakításának lehetőségét kínáljuk magyarországi és határon túli gyerekeknek.
– Említette a szórványmissziót: eddig az anyaországban kevesen merték megfogalmazni, hogy „a szórványból tervszerűen ki kell vonulni”. Mit ért ezen? Volt erre valaha példa bármely régióban?
– A magyarság fennmaradására a szórványban nincs esély a jelenlegi demográfiai és beiskolázási trendek mellett. Ahol nem a fejlesztés, hanem a fennmaradás a tét, ahol a magyar oktatás a lét–nemlét határán vegetál, vagy már nem is létezik, ott egyetlen feladat lehet: olyan helyzet teremtése, hogy a magyar gyermekek, pontosabban minden magyarul tanulni akaró gyermek számára biztosítva legyen a magyar óvoda, iskola, illetve az abba való eljutás. A beolvadás végigasszisztálása helyett tervszerű cselekvések sorát kellene megkezdeni. A jövőben az oktatás minden szintjén és szegmensében a szórványmentésnek olyan horizontális céllá kellene válnia, amely elsősorban nem újabb intézmények létrehozását és rendkívül költségigényes, mindenáron való fenntartását jelenti, hanem tervszerű, fegyelmezett kivonulást, ha tetszik: embermentést. Természetesen ez nem kényszerítésen alapuló elgondolás, hiszen mindenki éljen ott, ahol neki tetszik. Nehezen felmérhető azoknak a száma, akik már gyermekként elvesznek a magyarság számára, mert az a nem magyar nyelvi környezet, ahol élnek, ahol nem magyar intézmények óvodásai, iskolásai lesznek, alapvetően meghatározza majd a párválasztásukat is. Az „embermentés” kifejezés a források segítségével tehát olyan helyzet tervezett megteremtését jelenti, amelyben a szórványgyermekeket az oktatáson keresztül a magyar nyelvi tömb felé orientáljuk. Példák ma is vannak, azonban ezek nem haladják meg egy-egy elhivatott szórványértelmiségi magán-erőfeszítéseit, országos szintű programról nem beszélhetünk.
– A határon túli magyarság támogatásának ügye összefonódott a pártcsatározásokkal. Miként lehetne leválasztani ezt a kérdést a belpolitikai vitákról? Szabad-e, lehet-e erről egyáltalán úgy beszélni, hogy közben szimbólumértékű dolgokat kérdőjelezünk meg, tabuvá vált kérdéseket feszegetünk?
– Külön kell választani egymástól két, meglehetősen eltérő beszédmódot: a közéleti, valamint a szakértői kommunikációt. Talán meglepő, de az a hatvan–nyolcvan ember, aki a közigazgatásban, a közalapítványoknál, a különböző hivatalokban a határon túli területtel hivatásból foglalkozik vagy foglalkozott Magyarországon, tapasztalatom szerint sokkal több kérdésről gondolkodik hasonlóan, mint ami a politikai preferenciáikból következne. Egyre többen feszegetik, hogy miközben alapvetően új helyzet állt elő a szomszédos országok egy részében is, például az EU-csatlakozásokkal, érintetlenek maradtak a 15 évvel ezelőtt kialakult fogalmazásbeli, gondolkodásbeli kánonok. Például azt szoktuk mondani, hogy a határon túliak anyaországi támogatásának célja „a szülőföldön maradás” elősegítése. Gondoljunk bele, mit állítunk ezzel: olyan világban, amelyik a munkaerő, az anyagi javak szabad mozgásáról szól, amelyben az uniós tagállamokban a foglalkoztatottak átlagosan tíz százaléka külföldi munkaerő, amelyben évek óta csökken Magyarország aktív korú népessége, és növekszik a nyugdíjból élők száma, azt üzenjük a határon túlra, hogy „maradjatok otthon”. Csökkenő magyarság, megnyíló kapuk – ezek azok a kihívások, amelyekre szerintem valósabb választ ad az „élhetőbb szülőföld” kifejezés: ez nem a személyes kitartásra teszi a hangsúlyt, hanem a jobb körülményekre. A határon túli ügyről folytatott közbeszédben nem volna szabad megkerülnünk ezeket a kérdéseket, inkább a realitások alapján újra kellene gondolni néhány kánont.
– Jelenleg félmillió magyar iskolásról tud a statisztika az anyaország határain kívül, de ez a szám egyre csökken. Korábbi felmérés szerint az elmúlt 15 évben az erdélyi magyarság körében negyven százalékkal csökkent a születések száma. Erdei Itala szociológus tanulmánya azt állítja, hogy Erdélyben több magyar egyetemista van, mint ahány magyarul tanuló középiskolás. Ezeknek a számoknak az ismeretében van-e értelme forintszázmilliókat, lejmilliárdokat pumpálni új intézmények létrehozásába?
– Attól függ, hol és milyen intézményről van szó. A magyarországi támogatások általában lokálisak, és nem szervesülnek egy-egy regionális léptékű feladat megoldására. Az oktatásban régiókra bontott, de egységes célt megvalósító program alapján kellene megoldásokat kimunkálni, azaz a folyamatok követése helyett a folyamatok irányítása felé elmozdulni. A magyariskola-programban ennek fontosabb elemei lehetnek a Magyarország érdekeit is szolgáló, koncentrált és mérhető programok támogatása; a területre szánt források növelése és törvényben rögzítése; a normatív finanszírozás bevezetése; az Európai Unióhoz belátható időn belül nem csatlakozó Kárpátalja és a Délvidék kiemelt támogatása. A támogatási rendszer szereplőinek – Magyarországon és a határon túl – egységes szabályozottsági és minőségbiztosítási követelményeket kellene teljesíteniük. Erősíteni és támogatni kellene a regionális együttműködéseket, valamint a magyar–nem magyar közös projekteket az oktatás területén. A források felhasználásának hatékonyságán kétségtelenül van mit javítani, de ez korántsem jelenti azt, hogy rossz volt eddig minden: ezt százezrek kérhetnék ki maguknak, akik közvetlenül vagy közvetetten részesültek az elmúlt 15 esztendő oktatási támogatásaiból, és ezzel könnyebbé vált az életük, megoldódott egy-egy problémájuk.
– Csökkentheti, netán megállíthatja-e a népességcsökkenést és az elvándorlást a kellően átgondolt oktatáspolitika?
– A demográfia és a népességmozgás alakulása soktényezős kérdés, Európa „boldogabb felében” is jelen vannak ezek a problémák. Nem hiszem, hogy az oktatáspolitika önmagában befolyásolná ezeket. A határon túli magyar oktatás fejlesztése ma még kevéssé a prognosztizálható demográfiai trendek, munkaerő-piaci szükségletek figyelembevételével történik. Olyan oktatásfejlesztési stratégia megalkotására van szükség, amely a jelenleginél több gyermeket igyekszik bevonni a magyar nyelvű oktatás alacsonyabb szintjeire, emellett emeli a magyarság képzettségi fokát és az oktatás minőségét minden szinten, valamint figyelembe veszi az összmagyar munkaerő-piaci szükségleteket. Természetesen a magyariskola-program csak a magyarországi eredetű oktatásra szánt forrásoknak kíván célt szabni. Nagy lehetőségnek tartom, hogy ezek a források olyan célok megvalósítására is alkalmasak, amelyeket a határon túli magyar politikai elit taktikai vagy más megfontolásból nem tud vállalni. Világosan kell látni azt is, hogy mi az adott állam feladata, mik a lehetőségei, mi az, amit képes vagy hajlandó elvégezni. A konkrét teendők kidolgozása a határon túliak nélkül elképzelhetetlen.
– Rendkívül érdekes kérdés, hogy érvényesülési, munkaerő-piaci szempontok szerint meddig és mit érdemes anyanyelven tanulniuk a szomszédos országokban élő magyaroknak. Ön hogy látja ezt?
– A szakosodással, a szakirányú végzettség megszerzésével a diáknak egyre inkább figyelembe kell vennie, milyen nyelvi közegben teljesíti ki életpályáját. Ha magyar nyelvi tömbben, akkor lehet értelme a magyar nyelvű szak- és felsőoktatás választásának. Ha azonban nem a tömbben, akkor indokoltabbnak tűnhet a szakosodás, a szaknyelvi ismeretek elsajátítása az állam nyelvén. Alacsonyabb fokon kifejezetten érdemes magyar nyelven tanulni, az egyéni életstratégiák függvényében a magyar nyelven tanulás értelme azonban az oktatás szakképzettséget adó, magasabb fokán dől el.
– Az elmúlt években egy magyarországi civil szervezet, a Rákóczi Szövetség nagyszabású kísérletet tett a felvidéki magyar gyerekek anyanyelvű iskolába való csábítására. Ön szerint eredményes volt ez a program?
– Nagyra tartok minden olyan kezdeményezést, amely a beiratkozók számának növelésére irányul. Például az erdélyi Mezőségen a Kallós Alapítvány munkatársai tavasszal faluról falura járnak, és egyesével győzködik a családokat, szinte „összegereblyézve” a leendő elsősöket a válaszúti szórványiskolába, akik aztán hét közben kollégiumban laknak, péntek délután pedig több órán át szállítják őket haza mikrobusszal, majd vasárnap délután vissza, minden gyermeket külön-külön számba véve. Az oktatás hosszú és komplex folyamat – ezeknek a vállalásoknak az eredménye nemcsak a beiratkozók számával mérendő, hanem azzal is, hányan, milyen eredménnyel végeznek majd közülük. Ahol az iskola jól felszerelt, ahol a diák partner is, ahol a hagyományok megőrzése mellett tág tere van az innovációnak, ahol következetes a számonkérés, ahol versenyképes tudásra oktatnak, ahol a tanárok és diákok önmegvalósítását segítik – nos, ahol ezek a magyar iskola jellemzői, ott a magyar szülő szívesen választja, különös ráhatás nélkül is, saját magától.
– Tanulmányában úgy fogalmaz: Magyarországnak érdeke, hogy csökkenő népességét aktív korú, szakképzett, magyarul beszélő népességgel pótolja. A határon túli magyar oktatás támogatásával valójában saját, jövendő munkavállalóinkat képezzük? Nem áll ez ellentétben az „élhető szülőföld” programmal?
– A magyariskola-programot a közelmúltban 256 határon túli oktatással foglalkozó szakember véleményezte. Harminchat százalékuk voksolt a „szülőföldön maradás” kifejezés további használata mellett, 60 százalékuk viszont ezt már nem tartotta helytállónak, és inkább az „élhetőbb szülőföld” kifejezés használata mellett érvelt. Ez utóbbi a választ adók érvrendszerében nem a „szülőföldön maradás” ellentéteként jelent meg, hanem úgy, hogy otthon maradni olyan környezetben érdemes, amely biztosítja a minőségi magyar nyelvű oktatást, a családi, anyagi és karriervágyak kiteljesítésének lehetőségét. Ugyanis elsősorban nem azért marad otthon valaki, mert az a szülőföldje, hanem azért, mert ott tud emberi módon megélni. XX. századi történelmünk mutatott jó néhány szomorú példát arról, hogy emberek a szülőföldjüket elhagyni kényszerültek. Az „élhetőbb szülőföld” megteremtése éppen azért lehet cél, mert ez segíti valójában az otthon maradás választását. Mit mutatnak a jelenlegi adatok? Az ötvennyolcezer itt dolgozó határon túli többsége csak átutazó – a határ túloldalán van a család, a ház, a haza. Ugyanis letelepedési engedélyt évente csak négyezren kérnek közülük.
– Kik segítettek a tanulmány elkészítésében? Milyen visszajelzéseket kapott a publikálás után?
– Hét éve dolgozom a területen, így nem kellett nagy nekikészülődés. A tanulmányt egyedül készítettem néhány, a határon túl tevékenykedő szakértő véleményének meghallgatásával. Szeptemberi közreadásával az volt a szándékom, hogy a magyariskola-program vitaanyaggá váljon, fejtsék ki álláspontjukat a határon túli oktatási szakemberek is. A januárig több száz szakértőtől érkezett hozzászólás megállapításait Papp Z. Attila és Erdei Itala szociológus dolgozta fel, így készült el a napokban a program kritikája. Figyelemre méltó, hogy a hozzászólók kilencvenkét százaléka úgy látja, szükséges változtatni Magyarország határon túlra irányuló oktatástámogatásán, kilencven százalékuk pedig kifejezetten helyesnek tartja a magyariskola-programban jelzett oktatásfejlesztési irányt. A véleményeket természetesen továbbra is várom a www.magyariskola.hu címen, ahol a program is olvasható. Összefoglalva megállapítható, hogy növelni kellene a forrásokat, és a támogatás irányának módosítására volna szükség. A források mértéke politikai akarat függvénye. Irányainak meghatározása már szakmai kérdés is, ezért határon túli szakértők bevonásával a magyariskola-program régiókra bontott kidolgozásába fogunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.