Az eladósodás növekedési kockázattal jár

Az államháztartás idei problémájának megoldásához a kiadások csökkentése mellett szükség van a bevételek növelésére, adóemelésekre és számos adókedvezmény eltörlésére is – hangsúlyozta a lapunknak nyilatkozó Petschnig Mária Zita. A Pénzügykutató Rt. főmunkatársa szerint a pénzügyi válság veszélyének elhárítása érdekében az új kormánynak elszántságot és kötelezettségvállalást kell most mutatnia Brüsszel felé.

Szabó Eszter
2006. 05. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A választásokat követően szinte valamennyi gazdaságkutató cég azonnali lépéseket sürgetett a költségvetés rendbetételére és az államháztartás reformjára vonatkozóan. Egyesek ugyanakkor kritikával illették a közgazdászokat, amiért azok csak most kongatták meg a vészharangot a költségvetési folyamatok miatt.
– Nem új keletű, hanem rendkívül régi probléma az államháztartás reformja. Az állami elosztási rendszer átalakításának szükségességét már a Németh-kormány felvetette. Az Antall-kabinet idején Kupa Mihály ígérte meg azt, hogy 1994-re átalakítja az államháztartást. A Kupa-program decentralizálni akarta az államháztartás reformját, azaz a költségvetési intézményektől várta a „költségtakarékos” megoldást, ami képtelenség, hiszen senkinek nem érdeke önmaga felszámolása, és nem is teheti meg, ha a rá kiszabott feladatot teljesítenie kell. A Horn-kormány a gazdaságstabilizációt követően legalább a nyugdíjreformot megcsinálta. Az állami feladatok újragondolása szerepelt az Orbán-kabinet programjában is. 2000-re ígérték a teljesen tiszta lappal induló költségvetés összeállítását, amely már az új elosztási viszonyokra hagyatkozik. Nem lett belőle semmi, miként a beígért adóreformból sem, noha jó növekedési periódusban volt a gazdaság. Lett helyette a kétéves költségvetés, ami erős lökést adott az államháztartás megcsúszásának. 2001-től kezdve megtört ugyanis a világgazdaság konjunktúrája, és a magyar gazdaság növekedése elmaradt a költségvetési törvényben előrejelzettől. 2001-ben az alátervezett inflációból a kabinetnek még voltak kiegészítő forrásai, 2002-ben azonban a kampány politikai logikáját követő költekezés a GDP 10 százalékához közelítő mértékűvé duzzasztotta a hiányt. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a piacgazdasági átmenet során e pályakisiklástól függetlenül is újra kellett volna gondolni az állami szerepvállalást, amelynek ígérete a Medgyessy-kormány programjában is szerepelt.
– Tehát az eddig meghozott megszorító intézkedések nem feleltek meg ezeknek a követelményeknek?
– Az állami funkciók újragondolása a mai napig nem történt meg. A múltban több megszorító döntés is született a költségvetési szervek, illetve az önkormányzatok működését illetően. A takarékossági intézkedések azt a célt szolgálták, hogy az egyes intézmények tegyék hatékonyabbá működésüket, a hatékonyság növelésének tartalékai azonban korlátozottak. Ha a feladat változatlan, de a teljesítéséhez szükséges forrást megnyírják, idővel kiütköznek a működésképtelenség jegyei. A kormánynak jelenleg kétféle problémával kell szembenéznie. Egyfelől egy azonnali döntéseket igénylő helyzettel, amelyet az államháztartás 2006-ra kialakult állapota indokol. Másfelől hosszabb távon hatóan kell elindítani a reformokat. A feladatok kijelölésénél a sebesség sem közömbös, hiszen csatlakoznunk kell az euróövezethez. Erről a kérdésről Magyarországon már nem lehet szavazást tartani, hiszen uniós csatlakozásunkkal együtt vállalnunk kellett, hogy tagjai leszünk az Európai Monetáris Uniónak is. Az államháztartás rendbetételére külső kényszert jelent a 2010-es euróbevezetési céldátum, de ezt ettől függetlenül is meg kellene tennünk, mert az eladósodás felpörgetése növekedési kockázattal jár. Az utóbbi időkben növelte az ország finanszírozási kockázatát az Európai Központi Bank és a Fed kamatemelő politikája is, mert csökkent, illetve csökkenőben van az a kamatfelár, amelyet a feltörekvő piacok – köztük hazánk – nyújtani tudnak a befektetőknek. Megnő annak az esélye, hogy a befektetők egy ponton túl már nem hajlandóak kockáztatni, és finanszírozni bennünket. A legnagyobb kényszert az jelenti, hogy a kritériumot meghaladó hiány miatt Magyarország ellen 2004 óta túlzott deficiteljárást folytat Brüsszel, és ez ideig nem tudtuk teljesíteni egyik, konvergenciaprogramban beígért kiigazítási tervünket sem. Brüsszel már többször kilátásba helyezte: megnehezíti vagy leállítja a kohéziós és strukturális források utalását, ha nem tartjuk be vállalásainkat. Ezt el kell kerülnünk, különösen most, amikor a 2007– 2013-as uniós költségvetés szerint az eddigiekhez képest lényegesen nagyobb forrásokhoz tudna hozzájutni hazánk.
– Mekkora az esélye annak, hogy a folyamatos túlköltekezése miatt az EU beváltja eddigi fenyegetéseit?
– Már eddig is nagyon komoly gazdaságdiplomáciai lépések történtek a háttérben annak érdekében, hogy ne vonják meg tőlünk az uniós forrásokat. Az államháztartás tekintetében valóban rossz a bizonyítványunk: tavaly a 25 tagállam közül nálunk volt a legnagyobb a GDP-arányos hiány, s 2004 óta csak annyiban javult a helyzet, hogy a deficitet legalább most már nem a fogyasztás, hanem a felhalmozás duzzasztja. Van ok a megintésre, arra ugyanakkor még nem volt példa, hogy egy országot ilyen eszközökkel sújtson az EU. Egyfajta védőpajzsot jelenthet számunkra, hogy az eurórégió 12 tagállama közül hatnak szintén a háromszázalékos maximumérték fölött van a hiánya.
– Milyen intézkedésekre lehet számítani?
– Azokat az intézkedéseket sorolnám, amelyekre szükség lenne. A százmilliárd forintos rendkívüli tartalék végleges zárolásán túl a kormányzat kezdje a karcsúsítást önmagán. Az állami adminisztráció mérséklésétől ugyan nem várható sok megtakarítás, mégis demonstratív jellegű lenne. De nem az eddig szokásos fűnyíróelv érvényesítésére gondolok, a kiadáscsökkentésnek a végrehajtó hatalom racionális átalakításán kellene alapulnia. Jelentős költséglefaragást már csak azért sem lehet itt elérni, mert az elbocsátandó dolgozóknak végkielégítést kell fizetni. A másik ilyen jellegű lépés a parlament működési költségeinek, a parlamenti képviselők és a bizottságok, bizottsági tagságok számának csökkentése lenne. Ilyen döntéseket mindig egy ciklus elején lehet meghozni, így most semmi akadálya annak, hogy ez végre megtörténjen. A következő döntés az önkormányzatokat és a kistérségeket érintené. Új alapokra kell helyezni az egészségügy finanszírozását, az oktatást pedig a munkaerő-piaci kereslethez kell igazítani. Az utóbb említett lépéseknek azonban csak hosszabb távon érik be a hatásuk. Most elégséges lenne az elszántságot és a kötelezettségvállalást hitelesen bemutatni Brüsszelnek – az akut pénzügyi válság veszélyének elhárítása érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.