Bokréta a hazai média kalapján

Hanthy Kinga
2006. 05. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ideje lenne végignézni, mennyit teljesítettek a kereskedelmi rádiók azokból az ígéretekből, amelyeket a frekvencia reményében annak idején pályázataikban megfogalmaztak. Megfeleltek-e a közszolgálati funkcióknak, a pártatlanság követelményeinek, befizették-e időben a kialkudott frekvenciabérleti díjat, s végül, de nem utolsósorban milyen színvonalú műsort sikerült az évek során felépíteniük. A rádiózásba akkor érdemes belefogni, ha van valami célja, oka. Ha valaki többet akar annál, mint szakmányba nyomatni a lemezgyűjteményét, és kívánságműsorok telefonjaiból pénzt keresni. A rádiózás alapja ugyanis – ez alighanem több új szereplőt meglepett a piacon – a műsor, mely nem csak beszédfolyam. Jobb helyeken van tartalma is.
Mondhatnánk keserűen, hogy Magyarország olyan ország, ahol azok a kereskedelmi médiaszereplők élnek a legjobban, akik nem akarnak semmit. Megelégszenek azzal, mint például a Sláger Rádió, hogy kampányidőszakban a híreket az átlagnál is balosabbra buherálják. Azok viszont, akik nem kizárólag zeneládának tekintik a rádiót, csak kínlódnak a médiapiacon.
Mondták már, tartsák el a gazdag cigányok a Rádió C-t, vannak elegen. Csakhogy ez nem így működik. A Rádió C indulásakor határozottan jelezte a szándékait, céljait, ezzel ki is vívta a média nagymoguljának, fő életben tartójának, a reklámpiacnak az érdektelenségét. A fővárosi cigányság nem tűnt a szemükben komolyan vehető fogyasztói rétegnek. A roma rádió indulása után azután hamar tilosba futott, eladósodott, tény az is, nem volt sem jó, sem sikeres. Az új gárda komolyan vette a szakmai szabályokat, és a megújult Rádió C valóban fontos médiaszereplő lett. Olyan adó, amelyet nem csak cigány embernek érdemes hallgatni. Kiváló zene és jó műsor, amely időközben kiérlelődött stílusában a hazai roma népesség gondjairól, szívéről, lelkéről szól. Valamint olyan kérdésekről, amelyeket a hazai cigány értelmiségnek már réges-rég meg kellett volna beszélnie.
E kérdések közé tartozik például az is, szabad-e cigány rádiót vagy televíziót indítani. Legjobb szándékai ellenére nem az olyannyira elítélt szegregációt erősíti-e ez, ahelyett, hogy oldaná a társadalmi elkülönülést és elkülönítést? Mata András félelme jogos. Mi a garancia arra, hogy nem a roma médiába irányítják majd az álláskereső fiatal cigány származású újságírókat, filmes szakembereket? A cigányság gondja, baja tetemes, mégis alig éri el a média ingerküszöbét. Legfeljebb humorforrásként, érdekességként, éjszaka letudható feladatként kezelik. Mi a teendő? Együtt maradni, vagy erősen verni a nyilvánosság bejárati ajtaját? Erről kell döntenie annak az új generációnak, amely már nem akar bokréta lenni a hazai média kalapján.
(Rádió C, Fm 88,8.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.