Növekvő piacon nehéz helyzetben a hazai fuvarozók

Miközben az európai uniós csatlakozásból adódó piaci versenyhelyzet, a hazai szabályozás és a közterhek együttesen nagyon nehéz helyzetbe hozzák a hazai fuvarozókat, az országból induló és az ide érkező áruk hatvan százalékát külföldi cégek szállítják. Nemzetközi példák bizonyítják ugyanakkor, hogy a megfelelő szabályozás és a piaci környezet a hazai cégek előnyére válhat.

Putsay Gábor
2006. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Körbetartozás, magas üzemanyagárak, illetve járulékos költségek, tőkehiány. Mindezek egyelőre megoldatlan problémát jelentenek a hazai közúti fuvarozó szektorban tevékenykedő vállalkozások számára, annak ellenére, hogy az elszállított árumennyiség évről évre növekszik, és a piaci részesedés aránya is nagyon biztató. Az uniós csatlakozás óta azonban ebben a szektorban (is) kiderült, hogy a jelenlegi szabályozás és a mostoha versenypiaci körülmények miatt egyáltalán nem a hazai cégek, ezen belül a kis- és közepes vállalkozások a szakma nyertesei. A kormány egyelőre nem akar vagy nem képes szerepet vállalni a közúti fuvarozók problémáinak enyhítésében, pedig 65 ezer család megélhetéséről van szó. Kormányzati szinten pedig deklarálták: Magyarország logisztikai központ és fuvarozó ország lehet. Jelenleg Magyarország ezen a területen ott tart, hogy nemzetközi viszonylatban a fuvarok 60 százalékát külföldi cégek szállítják, miközben a hazai kis- és közepes vállalkozások közül sokan vagy tönkremennek, vagy a létükért küzdenek, eladósodnak, és a kötelezettségeiket nem tudják teljesíteni.
Az uniós csatlakozás előtt a külföldi cégek aránya a hazánkból induló vagy az ide irányuló nemzetközi fuvarok esetében 40 százalékos volt. Azóta elsősorban a szlovák és a lengyel vállalkozások viszik el a megrendeléseket a magyarok orra elől, többek között azért, mert hazájukban alacsonyabbak a közterhek, mint nálunk, így olcsóbban tudnak szállítani. A megrendelőknek pedig a fuvardíj számít.
A cégek létét ennek ellenére leginkább a körbetartozások megoldatlansága és a magas üzemanyagárak – ezen belül a jövedéki adótartalom mértéke – veszélyeztetik. Mint azt Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének (NIT Hungary) főtitkára lapunkkal közölte, az üzemanyagok beszerzési ára a költségek 40-50 százalékát teszi ki a vállalkozások esetében, a munkabérek kifizetésével együtt ez az érték 75–80 százalékra változik. Ez a két tétel rendszerint azonnali vagy rögzített határidőn belüli kifizetésként jelentkezik, a fuvardíj viszont a teljesítéstől számítva 90–120 napra érkezik a számlára. Ilyen kondíciók mellett viszont hamar tönkremegy az a cég, amely alultőkésített vagy nincs tőketartaléka. Az elnök szerint – megfelelő hozzáállás esetében – szabályozással is lenne lehetőség a körbetartozások mérséklésére, mint ahogy erre Franciaországban is megoldást kerestek a döntéshozók. A január 7-e óta hatályos kereskedelmi törvény szerint 30 napnál nem lehet hosszabb a cégek közötti tartozás, ennek figyelmen kívül hagyása esetén a büntetés mértéke elérheti a 150 ezer eurót.
A fuvarozói érdekképviseletek és a kormányzat közötti megállapodás mindmáig sarkalatos pontja az üzemanyag jövedéki adótartamának csökkentése. A kormány – főleg az államháztartás mostani megroggyant helyzetében – hallani sem akar a jövedéki adó szintjének csökkentéséről, másrészt azzal utasítja el a fuvarozói igényt, hogy erről Brüsszelben szükséges egyeztetni. Dittel Gábor szerint a magyar kormánynak lenne módja arra, hogy engedélyért folyamodjon a csökkentett adótartamú gázolaj forgalmazásának esetében, mint azt a francia, az olasz és a belga illetékesek megtették. Így lehetőség nyílna arra, hogy a gázolaj ára – kizárólag a fuvarozók esetében – mérséklődjön. Dittel szerint ebben az esetben nem csökkennének a költségvetési bevételek, hiszen a fuvarozók leginkább itthon tankolnának.
Az országban mintegy 25 ezer vállalkozás foglalkozik közúti áru- és személyszállítással, az átlagos járműpark – idetartoznak a hazai multicégek is – 2,7 autó cégenként. Az optimális üzemméret legalább 20-21 ezer vállalkozásnál eltér a piaci környezet által kívánatos mértéktől. A költségeket abban az esetben tudnák leginkább csökkenteni, ha a multikhoz hasonlóan nagyvállalati kedvezményt tudnának elérni, ehhez viszont érdekszövetséget kellene alkotni. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a hazai vállalkozások idegenkednek a szövetséges keresésétől.
A legnagyobb hazai fuvarozó, logisztikai és szállítmányozó vállalkozás, a Waberer’s Logisztikai Holding Zrt. és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke úgy foglal állást, hogy a fuvarozói társadalom szempontjából éppen hazánk EU-csatlakozása jelentett mérföldkövet. Wáberer György szerint kétségtelen tény azonban, hogy a kiélezett versenyhelyzettel inkább a nagyobb, illetve a közepes méretű vállalkozások tudnak lépést tartani a kényszerű fejlesztések miatt. Wáberer úgy látja, hogy növekedett az alvállalkozók jelentősége, így a változásokhoz rugalmasan igazodni tudó kisebb cégek sem maradnak munka nélkül.
E témában – mint ismert – már tavaly óta tárgyalnak a fuvarozói érdekképviseletek a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetésével; a NIT Hungary a május végi közgyűlésen leginkább azt sérelmezte, hogy a legfontosabb pontokban még mindig nem közeledtek az álláspontok.
Wáberer György lapunknak úgy nyilatkozott: a hazai fuvarozók számára nagyon fontosak az országban megtelepedő külföldi vállalkozások, viszont a külföldi fuvarozók magyarországi megjelenése nem feltétlenül kedvez a belső piacnak. Jelenleg egy Magyarországon bejegyzett külföldi cég sok esetben élvez olyan kedvezményeket, amelyeket egy hazai nem. A szakma legnagyobb problémáját mindezekkel együtt a magas üzemanyagárak jelentik – mondja az elnök. A környező országok árait figyelembe véve a hazai fuvarozóktól igen nagy erőfeszítést kíván, hogy versenyben tudjanak maradni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.