A katona kezéről leoperált békegalamb

2006. 07. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lenin élt, Lenin él, Lenin élni fog – szólt az unos-untig ismételt csasztuskaszerű szlogen a Rákosi–Kádár-rendszerben. Persze Vlagyimir Iljics Lenin most mosolyoghat valahol a pokol bugyraiban, mert ő és hűséges követői sem gondolták, hogy a jelszó utolsó része – Lenin élni fog – mennyire beteljesül, s a mindennapok integráns részévé válik a XXI. század hajnalán. Így a szombaton ünnepélyesen megnyitott hódmezővásárhelyi Emlékpont termeiben barangolók talán a sok jelenbeli áthallás miatt nem is színtiszta időutazás részeseinek érezhették magukat, hanem egy virtuális kiképzőshow önkéntes jelentkezőinek, akik sok hatalmi technikai elem továbbélésére csodálkozhattak rá. Talán a központi pénzelosztók is ráérezhettek erre a veszélyforrásra – ezért sem juttattak semmilyen költségvetési pénzforrást a világon egyedülálló intézmény felépítéséhez.
Mint a gondolatgazda, Lázár János polgármester egy kérdésre elmondta, a hétszázmillió forintos beruházás valódi civil kezdeményezés, egyetlen fillért sem kaptak a kormányzattól a nem mindennapi vállalkozásukhoz. Pedig az Emlékpontnak valóban nincsen párja. A Terror Háza Múzeum is unikum a totalitárius diktatúrák totális feldolgozásával, ám olyan muzeológiai teljesítményre még sehol sem adták a fejüket, amely egy egész város életén keresztül dolgozza fel egy embertelen rendszer mindennapjait és módszertanát. A Terror Háza Múzeum szakmai segítségével felépített Emlékpont az első olyan látogatható intézmény, amely a kommunizmus teljes időszakát mutatja be, 1945-től az 1990-es rendszerváltozásig. Így hát, akik az őszinteséget hiányolják a neokommunista régi-új hatalom kommunikációjából, revideálhatják álláspontjukat. A maguk szempontjából karakán lépés volt a költségvetési csapok elzárása egy, a régi uralmi szisztémákat feltáró polgári építkezés előtt.
Hogy a bolsevik rendszer ráült a társadalomra, azt persze nem a hódmezővásárhelyi históriai emlékezőhely termeiből tudhattuk meg. Az a szellemesen intellektuális gondolat azonban már az épületet kívülről szemlélőt is rabul ejti, hogy Lenin szoborbeli fizikai valójában is ott strázsál az Emlékpont homlokzatán. A művészettörténet talán egyetlen ülő Lenin-szobrának makettjét varázsolta oda a múzeum építésze, F. Kovács Attila.
A szovjet gyakorlat viszont a társadalmat ejtette rabul, a szó legszorosabb értelmében, s erre multimédiás eszközökkel, gazdag installációval emlékeztet a kiállítás. Az épület labirintusszerű úton tereli a látogatót, mintha filmszerűen peregne le előttünk a saját múltunk. Csakhogy ez a film olyan, amelyben, aki belép, szereplővé lép elő maga is. A falakon a meghurcolt, bebörtönzött, kivégzett hódmezővásárhelyiek fotói, a képernyőkön a szemtanúk vallanak a megpróbáltatásokról. A posztamensszerű állványokra helyezett monitorokhoz pedig fülhallgatókat szereltek, hogy behatóbban is megismerkedhessünk egy-egy helyi polgár kálváriájával, például a Fehér Gárda ellenállási mozgalom mártírjainak sorsával.
De mégsem csak a tragikum uralkodik a múzeum atmoszférájában. Szinte karon ragadja az idelátogatót a humor, amely mégsem illetlenül, tolakodóan szegődik mellé. Ám mégis tükrözi azt az egészséges parasztpolgári attitűdöt, amely révén érthetővé válik, miért tudták a vásárhelyiek túlélni az államvédelmi hatóságok, majd az állampárti rendőrség inzultációit, a kuláklistázást, a hol nyílt, hol burkoltan, alattomban támadó terrort. Az egyik helyiséget elválasztó szalagfüggönyön Rákosi Mátyás felnagyított portréja látható, így szinte átléphetünk az egykori pártfőtitkáron. S a rengeteg munkásőrszobor. Ma már parodisztikusnak tűnnek a fegyveres alakok, főként, ha – mint az egyik földszinti szobában – morbid karácsonyfadíszek módjára, egy egész falat beborít megannyi pici munkásőr. Az abszurditást fokozza, hogy kis glóriák övezik a figurákat. Komócsin Zoltán, Csongrád megye mindenható, rettegett sztálinista pártvezére viszont úgy van fölkasírozva a plafonra, mintha csak pókhálóvédőként teljesítene szolgálatot a csillár fölött. A lámpaburákat pedig vörös gombolyagok helyettesítik, utalva a már akkor is csak szavakban sikeres szocialista iparosítás évtizedeire. Igaz, a vásárhelyi kötöttárugyár, a Hódiköt mégiscsak eredményes tudott lenni, miként híres volt a helyi porcelán, a majolikagyár, a mérleggyár, a Metripond is, ám ezek a sikerek nem a műveletlen kommunista vezetők, hanem a találékony lakosság munkájának voltak köszönhetők. Ugyanígy büszke volt a vásárhelyi közönség a Pulira, a saját fejlesztésű villanyautóra is. Mégha sorozatgyártását nem is engedélyezték a „nacionalizmustól”, így a magyar autó ötletétől félő csúcskáderek, helyi használatra alkalmazták a Pulit. A kis autó egy példánya most a kiállításon látható.
Kovács Ákos, aki a múzeumban halkan szóló zenét állította össze, úgy fogalmazott: a muzsika most akkor tölti be igazi hivatását, ha szinte észrevétlen marad. Így jobban segít megérteni azt a valóságot, amely egyszerre volt tragikus és röhejes. S valóban, nem kegyeletsértő a megnyomorítottak iránt, ha a társadalom túlélést segítő humorérzékét adaptáljuk a jelenre. Elnézve a múlt szombati ünnepélyes megnyitón az Emlékpontba özönlő tömeget, a tradíciók e tekintetben is csorbítatlanok. Komolyan, de mégis derűsen emelkednek felül idősek és fiatalok egyaránt saját megpróbáltatásaikon, amikor szembesülnek a szocreál kompozíciókkal, az irreálisan rózsaszínűre glancolt fotográfiákkal, a ma sajnos ismét nem parodisztikusnak ható sematikus propaganda-újságcikkekkel. Pedig ha példaadó tett az ország számára a saját történelem feldolgozása Vásárhelyen, ugyanilyen modellértékű volt az is, ahogy megpróbáltak elbánni a város lakosságával. Ám az alföldi mezőváros lakói már akkor sem voltak hálás alanyai a modellkísérleteknek. Holott a kiállított tárgyak, dokumentumok rafinált együtteséből fölsejlik az idő távolából is, hogyan édesítették a mézesmadzagot a pártállamban, ha a korbács kudarcot vallott. Az úgynevezett szocialista realista giccsfestmények és szobrok egy olyasfajta álvalóságot közvetítettek, amely mindenkit elandalíthatott, aki a rusnya hétköznapi tapasztalatok helyett elfogadott egy idealizált jövőbeli álomvilágot. Amelyben mindenki örül egy vörös nyakkendőnek, egy kalauzi állásnak vagy a növekvő beszolgáltatási, valójában elkobzási eredményeknek, miközben kenyérre sem telik. Sudár, kipirult arcú, hurráoptimista legények kaszálnak a mezőn a képeken, s boldog, büszke parasztleányok kötik a kévét. Ki ne örült volna egy olyan világnak, ahol a bőség kosarából mindenki egyaránt vehet? Csak hát a kormos valóság szöges ellentéte volt mindennek, s ezt a szocreál teremre ráterpeszkedő központi szobor, a hatalmas szovjet katona hűen illusztrálja. Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója elmesélte, hogy a lépő katona előrenyújtott keze azért tűnik olyan sutának, mert eredetileg békegalambot tartott. Az álságos kommunista hatalomnak azonban nem kellett se béke, se galamb, s kicenzúrázták a humanistának szánt motívumot.
S ha már a szovjet katona balra halad, mi is belépünk a balra nyíló ajtón, amely abba a kis helyiségbe vezet, amely megjósolhatóan a legnépszerűbb eleme lesz az Emlékpontnak. Itt van a retróbüfé. Minifotelekkel, presszógéppel, régi, feledésbe merült mesterségesen előállított üdítőpótlékokkal, kiemelt helyen a kátrányízű Bambival. A sarokban a hatvanas évekbe berobbant új tömegkommunikációs eszköz, egy kis képernyős tévé. Szinte kedvünk támad kérni egy „duplát”, ha állna a pult mögött valaki. A falon viszont jelen van az akkori első számú vezető, Kádár János szelleme egy idézet formájában, ami mai napig vezéreszméje a „létező szocializmusnak”. „A rádió és a sajtó többet ér, mint a puska” – mondta 1957-ben a nagy megtorló, irányt mutatva a besúgó- és propagandagépezet korszerűsítéséhez. A retróbüféből kijutunk az emlékház tetejére, ahol hatalmas munkásőrfigurák emelkednek ki derékig az épületből. Lábuk a kiállítótermekben gyökerezik, mintha csak a félbesikerült rendszerváltozást, a Kádár-rezsim továbbélését szimbolizálnák. A panorámateraszról egyszerre láthatjuk a zordon „davajgitárosokat”, a mögöttük lobogó vörös zászlókat, s az egész várost megmozgató ünnepségre összegyűlt tömeget. Az idesereglett emberek pontosan értették, miről beszélt Stumpf István politológus, amikor azt mondta: Magyarországnak csak akkor lesz sikere a világban, ha az a fajta lokálpatriotizmus, ami Vásárhelyen tapasztalható, teret nyer másutt is. A huszonegyedik században igenis létezik egy parasztpolgári hagyomány, amelyet a globalizáció, a neoliberalizmus elsivárosító hatásával szembe lehet helyezni.
Az alföldi városban egyszer már túlélték a permanens vegzatúrát, amit az első Nagy Megszorítás évtizedeinek nevezhetünk. Akkor a népi demokrácia, a társadalmi haladás, s a fejlett szocializmus építése ürügyén folyt a rombolás. A szocialista szlogenek azonban nem vesztek el, csak átalakultak. Ezért is aposztrofálható egyfajta terápiás intézményként az Emlékpont, hiszen kifejleszti a kollektív immunitást a szocialista visszarendeződéssel szemben. Fájdalommentesen, a bűntudattól megszabadítva segít felszámolni azokat az illúziókat, amelyeket a társadalom szelektívebb emlékezetű részében még fenntart a régi-új posztkommunista elit. Hogy végre pontot lehessen tenni egy befejezetlen történelmi-politikai szomorújáték végére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.