Ördögi kör, ami nem ér véget

Nánási Tamás
2006. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsányért kiáltanak a befektetők, a külföldi tőke a kormány fennmaradását támogatja – halljuk szinte naponta a kabinet holdudvarából annak bizonyításaként, hogy a miniszterelnök bukása a magyar gazdaság összeomlását jelentené. Amellett, hogy régen rossz ennek a kis országnak, ha vezetőjét csupán a nyugati pénzemberek tartják életben, a befektetőkre vonatkozó megállapítás sem igaz, hiszen nem mindegyikük ért egyet abban, hogy a jelenlegi válságból egyedül Gyurcsány és a konvergenciaprogram jelent kiutat. Van, amelyikük egyenesen úgy véli: a dokumentumban foglaltak ördögi körbe vezetik az államháztartási folyamatokat, aminek további eladósodás és a hiány újbóli felpörgése lehet a vége. Így foglalt állást például a napokban nyilvánosságra hozott tanulmányában a Quaestor elemzőház.
Ördögi körbe vezető programra mondott áment tegnap az Európai Bizottság. Vajon miért? – adódik a kérdés. Vannak olyan jelek, amelyek kétségtelenül arra utalnak, hogy Brüsszelben is Gyurcsány keze mozgatja Almunia pénzügyi biztost és a kártyalapokat. Ez lehet az egyik magyarázat. Ugyanakkor nem árt figyelembe venni azt sem, hogy a közös Európa fővárosában jelenleg nem igazán érdekel senkit, hogy megvalósítható-e mindaz, amit a magyar kormány által benyújtott dokumentum tartalmaz. Ránk bízzák, hogy amit leírtunk, bizonyára végre is hajtjuk majd. Az uniós aggodalom később erősödhet fel, ha kiderül, hogy a valóság megint nem találkozik vállalásainkkal. Most tehát hiábavaló számítanunk arra, hogy Brüsszelből érkezik olyan kormányt elítélő nyilatkozat, amelyik a vasárnapi önkormányzati választáson közvetve az ellenzéknek segít majd. Nem nehéz észrevenni ugyanakkor, hogy az EU valójában nem hisz a budapesti könnyeknek, csak kételkedését diplomatikus csomagolásba rejti el. Annak a bejelentésnek komoly üzenete van, hogy ezután rövid pórázra fogják az országot, és már a jövő év áprilisában jelentést kérnek arról, milyen konkrét intézkedésekkel váltja valóra a kabinet a konvergenciaprogramban foglaltakat.
Bármiért is ünnepelnek most Brüsszelben, rosszul teszik, mert a magyar kormány vállalásait nem lehet megvalósítani. A konvergenciaprogram számos sebből vérzik – állítja több szakértő, akik szerint alapvetően a dokumentum alapjául szolgáló, egyoldalú fiskális szemlélet vezeti zsákutcába az országot. A kormány úgy csökkentené évről évre – némelykor radikális mértékben – az államháztartási hiányt, hogy közben lefojtja a gazdaságot, növeli az adóbevételek arányát, a munkanélküliséget, felpörgeti a pénzromlás mértékét, csökkenti a bérek vásárlóerejét. Közben olyan, reformnak nevezett megszorításokat hajtanak végre, amelyek során az állam kivonul a közszolgáltatásokból, átadja azokat a magántőkének, vagy külön fizetteti meg a polgárokkal a fenntartás költségeit. A folyamat végén tehát az államkasszába utalt – egyre nagyobb mértékű – adónkért lényegében nem kapunk vissza semmit. Pénzünk útja egyértelmű: befoltozzák vele a költségvetésben tátongó lyukakat.
De még nem is ez a legszörnyűbb az egészben, hiszen ha tudja az ember, hogy miért húzzák le a bőrt a hátáról, tán még vállalja is az áldozatokat. Akkor van igazán baj, ha nincs is semmi értelme a megszorításoknak. Márpedig nincs – s ezt hozzáértők mondják –, hiszen a konvergenciaprogramból csak egyvalami hiányzik: a mélypontra szorított magyar gazdaság újbóli fellendülésének fedezete. A terhek drasztikus emelésével a kormány elveszi a levegőt a vállalkozások elől, emellett visszaesik a fogyasztás, a kereslet. Mindezek következményeként – képletesen szólva – a végén nem lesz mit lenyírni a „birkákról”. S arról végképp elfeledkezhetünk, hogy a költségvetésbe beérkezik az az összeg, aminek köszönhetően ismét enyhíthetők lesznek a közterhek. Ha pedig a magyar polgárok nem tudják a gazdasági növekedés újraindítását kifizetni – mert már nincs miből –, marad a jól bevált módszer: újabb hitelek felvétele. Ezért mondják azt a konvergenciaprogram bírálói, hogy annak végrehajtása nem a költségvetés rendbetételéhez, hanem az ország adósságainak további növekedéséhez vezet.
S most gondoljunk bele: nem e forgatókönyvnek vagyunk tanúi már évtizedek óta? Most azt halljuk, hogy meg kell húzni a nadrágszíjat, de csak egy időre, azután ismét jobb lesz. Mintha már mondott volna ilyesmit a most is regnáló késő Kádár-kori elit. Mikor is? Lóránt Károly közgazdásztól tudjuk, hogy például bő harminc évvel ezelőtt, amikor a nemzetközi olajválság miatt felborult a kereskedelmi mérleg, és a pártállam felgyorsította a hitelfelvételeket, aminek ma is isszuk a levét. Pár évvel később, amikor már látszott, hogy a kölcsönök nem oldották meg a gondokat, jöhetett a második fázis, a megszorításokra épülő fiskális diktatúra. A két gyógyszer együtt sem segített: félelmetes nagyságú adóssággal értük meg a kilencvenes éveket. A Gyurcsány-kormány most jutott oda, hogy már nem segítenek a 2002 óta felvett hitelek. Hiába duplázták meg az államadósságot az utóbbi négy esztendőben a szocialisták, hiába folyt be az állami vagyon eladásából 1404 milliárd forintos rekordbevétel. Hiába a rengeteg pénz, ami tudj’ isten hová ment el: a vége megint gazdasági válság, amit fiskális diktatúrával orvosolni kell.
A fentiekből is látható: mi a garancia arra, hogy az egész megszorítósdinak van értelme, ha egyszer mindig ugyanoda jutunk vissza, és az ördögi körnek nincsen vége? A konvergenciaprogram nem tartalmaz biztosítékokat arra nézve, hogy a mostani évtized végén, a következő elején ismét ne oda jussunk, ahonnét most elindultunk, azaz ne essünk vissza a gödörbe. A szocialisták vannak hatalmon, akik láthatóan akkor érzik jól magukat, ha folyamatosan válságkormányozniuk kell. Az országon régen csődöt mondott gyógyászati módszerekkel kísérleteznek. Csakhogy nekik is látniuk kéne már, hogy a beteg nem attól gyógyul meg, ha nem kap enni vagy a végtagjait amputálják. Egészen másra: vérfrissítésre, táplálásra, friss levegőre volna szüksége. A gazdaság nyelvére átfordítva ez azt jelenti, hogy az ésszerű takarékosság mellett engedni kellene a kötőfékeken, enyhíteni a terheken, hogy a vállalkozások megélénkülhessenek, és felpöröghessen a növekedés motorja, a piaci kereslet. Meg kellene tehát fordulni a lovon, s akkor a karcsúbbá váló bürokrácia és a bővülő gazdaság együtt megtermelhetné a hiány és a közadósság csökkentéséhez szükséges költségvetési bevételeket.
Nem lázálomról, valamiféle hiábavaló önáltatásról van szó. Azok, akik e mellett a fordított gazdaságfilozófia mellett érvelnek, működő külföldi példákat hoznak fel igazolásul. Csaba László közgazdász nyilatkozta lapunknak, hogy a belga, az ír, a dán, a svéd válságkezelési modellek azt mutatják, hogy megszorító intézkedések nélkül is csökkenthető a közadósság. De említhető a mostanság sokat emlegetett Bulgária esete. A nem igazán magas életszínvonaláról ismert ország nálunknál hamarább vezetheti majd be a közös uniós pénzt, az eurót, kedvező államháztartási adatai miatt. A jó költségvetési mérleghez hozzájárulhatott az is, hogy a balkáni állam adócsökkentést hajtott végre, amiből az államkasszának 680 millió eurós többletbevétele keletkezett. Többletbevétele, mert alapszabály, hogy az emberek szívesebben fizetik a kisebb közterheket. Erre volna szükség a mostani konvergenciaprogram helyett. Mert így érvényesülhet egyszerre a közjó, és a hiány csökkentése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.