Ütközött a német szupervonat

Tragédiába fordult a szupersebességű Transrapid próbaútja tegnap, amikor az öt méter magasságban futó kísérleti pályán óránként kétszáz kilométeres sebességgel nekirohant egy veszteglő műhelykocsinak. Az első adatok szerint legalább tizenkilencen vesztették életüket.

MN-összeállítás
2006. 09. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Körülbelül harminc utassal a fedélzetén műhelykocsinak rohant tegnap egy vonat a Transrapid emslandi kísérleti mágnespályáján – adta hírül az AFP. A németországi szerencsétlenségben legalább tizenkilencen életüket vesztették – jelentette be Hermann Broering helyi önkormányzati képviselő. Más források úgy tudják, tíz ember eltűnt. A vezető nélkül közlekedő szerelvény maximális, óránként 450 kilométeres sebességének a felével, körülbelül kétszáz kilométerrel száguldott az öt méter magasságban épült próbapályán.
A német televízió szerint az első vagon a felismerhetetlenségig öszszezúzódott, a roncsok egy része ég és föld között lógott, a többi pedig az öt méteres mélységbe zuhant. A próbajárat utasai – a cég munkatársai, azok családtagjai és barátai – az első vagonban tartózkodtak.
A baleset hírére Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter megszakította hivatalos kínai látogatását, és azonnal visszarepült Németországba.
A német Siemens AG, valamint a ThyssenKrupp társaságok közös fejlesztésének eredményeként létrehozott Transrapid a mágneses lebegés elvén nagy sebességet képes elérni, és így lebegve halad a sínek fölött. A szerelvény építése 1969-ben kezdődött meg, de az első tervek már 1934 óta ismertek. A Transrapid International társaság 1987 óta egy németországi tesztpályán működtette a szerelvényt, s kereskedelmi alkalmazása eddig csak a kínai Sanghaj és a város repülőtere közötti harminc kilométeres távolságon valósult meg.
A vonat 1993-ban elérte az óránként 450 kilométeres rekordsebességét, amelyet fejlesztői ma már 550 kilométer körülire növeltek. A Transrapid meredek dőlésszögű útvonalakon is kifogástalanul közlekedik, s a hagyományos vonatokhoz képest kevesebb energiát fogyaszt, mivel működése közben nem lép fel súrlódás a mágneses vasútpálya és a szerelvény között. A különleges, mágneses lebegést előidéző pályák felépítése viszont drágább, mint a klasszikus megoldások.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.