Körülbelül harminc utassal a fedélzetén műhelykocsinak rohant tegnap egy vonat a Transrapid emslandi kísérleti mágnespályáján – adta hírül az AFP. A németországi szerencsétlenségben legalább tizenkilencen életüket vesztették – jelentette be Hermann Broering helyi önkormányzati képviselő. Más források úgy tudják, tíz ember eltűnt. A vezető nélkül közlekedő szerelvény maximális, óránként 450 kilométeres sebességének a felével, körülbelül kétszáz kilométerrel száguldott az öt méter magasságban épült próbapályán.
A német televízió szerint az első vagon a felismerhetetlenségig öszszezúzódott, a roncsok egy része ég és föld között lógott, a többi pedig az öt méteres mélységbe zuhant. A próbajárat utasai – a cég munkatársai, azok családtagjai és barátai – az első vagonban tartózkodtak.
A baleset hírére Wolfgang Tiefensee közlekedési miniszter megszakította hivatalos kínai látogatását, és azonnal visszarepült Németországba.
A német Siemens AG, valamint a ThyssenKrupp társaságok közös fejlesztésének eredményeként létrehozott Transrapid a mágneses lebegés elvén nagy sebességet képes elérni, és így lebegve halad a sínek fölött. A szerelvény építése 1969-ben kezdődött meg, de az első tervek már 1934 óta ismertek. A Transrapid International társaság 1987 óta egy németországi tesztpályán működtette a szerelvényt, s kereskedelmi alkalmazása eddig csak a kínai Sanghaj és a város repülőtere közötti harminc kilométeres távolságon valósult meg.
A vonat 1993-ban elérte az óránként 450 kilométeres rekordsebességét, amelyet fejlesztői ma már 550 kilométer körülire növeltek. A Transrapid meredek dőlésszögű útvonalakon is kifogástalanul közlekedik, s a hagyományos vonatokhoz képest kevesebb energiát fogyaszt, mivel működése közben nem lép fel súrlódás a mágneses vasútpálya és a szerelvény között. A különleges, mágneses lebegést előidéző pályák felépítése viszont drágább, mint a klasszikus megoldások.
Mit ne tegyünk a húslevesbe? Ezek a zöldségek árthatnak az ízvilágnak
