A feljebb való igazság

Joó István
2006. 10. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nevetünk a középkori emberen, aki fizetett, mint a köles, hogy megrövidítse majdani tartózkodási idejét a purgatóriumban. Az akkori átlag európai bizonyos volt abban, hogy a bűnbocsánat megvásárolható búcsúcédula képében. Nem is gondolt arra, hogy tulajdonképpen egy virágzó, bár bujtatott pápai adónemmel van dolga, amikor a búcsúkampány reklámarcát, Tetzel barátot hallgatta a piactéren: „Pénzedet mihelyt leszúrod, a lelked rögtön kihúzod!” Mit törődött azzal, hogy a Tetzel vasalt ládájába tömködött pénzből netán a világi fejedelmek, no meg a Fugger bankárok is busásan részesednek?
De tud-e nevetni magán a mai tömegember, aki szintén vásárol búcsúlevelet, még ha más típusút is? Az eredetiek hamis túlvilági életbiztosítások voltak, hiszen „a bűn zsoldja a halál”, int a Szentírás, amely szerint vétkeink nem egyenlíthetők ki sem érdemekkel, sem pénzváltsággal. A mai búcsúlevelek – téves igazodási pontjaink – e világi mennyországot ígérnek. A drog kitágítja a tudatod, személyiséged. A pszichológus feloldoz léha életedért, vagy ha még mindig mardos a kétely, hogy nincs rendezve valami súlyos, idő feletti számla, ott az antidepresszáns. A trend anyagi áldozattal járó követése az emberi méltóság érzését kölcsönzi. A bűnre bátorító kép egyszerre teszi csábítóvá és relatívvá azokat a bűnöket is, amelyek követése magadtól nem jutna eszedbe… És hát nevet-e saját félcédulásságán a mai, „szigorításkori” vásári sokaság, hogy szavazócédulájával 2002 és 2006 tavaszán pusztán a legpillanatnyibb anyagi biztonságot akarta a maga számára biztosítani?
A bullában kihirdetett búcsúkampányra vevő egykori Európa, ha homályosan és szennyezetten is, de még tudott a transzcendensről. Számolt vele. Szomjazott az örök életre. Ezért sem maradt szász vircsaft a wittenbergi templomkapura 1517. október 31-én kiszögezett 95 tétel. Ezért másolták, nyomtatták és boncolgatták Luther Márton gondolatait a kikerülhetetlen, igazi bűnbánatról, a szuverén Isten ingyenkegyelméről, ami csakis a Jézus keresztjébe vetett hiten át ragadható meg, és a naponkénti megtérés – a belső hitharc – megspórolhatatlanságáról.
A reformáció mai emlékünnepe nem a veszett fejszéről való nosztalgikus emlékezés. A XVI. századi keresztyén történésekkel Isten fényes jelét adta, hogy ő a történelem ura. Bibliában rögzített kinyilatkoztatását, amelynek lényege az evangélium, nem hagyta végleg a sárba süllyedni. Ne részletezzük, mi mindent jelenthetett egy-egy reneszánsz pápa. Mindenesetre a reneszánsz korszak amellett, hogy kulturális vívmányai szédítőek, még vallásos is volt, de egyúttal (ismerős-e ez?) babonás, okkult, elérzékiesedő és cinikus képet mutatott. Általában hiányzott az igazi értelemben vett puritánság – a puritas, a tisztaság – az egyes ember lelkéből, az egyházból és azokból, akikre a társadalom kormányzása bízatott. Luther, Kálvin és a többiek Isten eszközei voltak abban, hogy a minta ismét az ősgyülekezet legyen a keresztyén ember számára, s a Szentírás nemzeti nyelven a társadalom hajszálereibe is eljusson.
A Mindenható tehát az emberiséggel kapcsolatos tervében számításba vett, akkor már közelgő nagy-nagy elvilágiasodás előtt még egyszer megigazította az iránytűt, hogy – amint a Szentírásban áll – aki hisz őbenne (tudniillik az Atya egyszülött Fiában), el ne vesszen, hanem örök élete legyen. A reformáció visszahozta a keresztyénség államvallási szintre jutásával kimosódó lényeget. Helyreállt a közvetlenség lehetősége: tudniillik, hogy „egy a közbenjáró is Isten és ember között”, a magát a mi menthetetlenségünk miatt odaáldozó Krisztus. Minden más vélt közbenjáró – kanonizált szent vagy éppen búcsúcédula – elszigetelhet az Atyától, akivel azonban ismét lehetővé vált a közvetlen, személyes kapcsolat. Milliók újjászületése rá a példa, hogy ez nem maradt elméleti lehetőség öt évszázada, s hogy az akkori korszak „minősített idő” volt ez az emberi civilizáció históriájában.
De azért mégiscsak protestáns belügy volna ez? Nemrégiben Pázmány Péter, a leghíresebb magyar ellenreformátor prédikációiba feledkeztem. Úgy szólt erkölcsteológiai kérdésekről, hogy azt is gondolhattam volna, valamely mai protestáns ébredési irányzathoz tartozó igehirdető sorait olvasom. Remélem, nem sértek senkit, ha azt állítom: a reformáció mérhetetlen sok jó következménynyel járt a katolicizmusra nézve is. Mondta-e volna különben II. János Pál, a mostanit megelőző pápa Lutherről, hogy „Márton testvér”? A reformátorok fellépésével ugyan a hajó látszólag már nem egy, de helyén a flotta a helyes irányba tart. És a hajó abban az értelemben mégis egyetlen, ahogy azt az „előreformátor” Szent Ágoston mondta, aki bevezette a látható és a láthatatlan egyház fogalmát. Augustinus szerint valójában a láthatatlan egyház számít. Az pedig azoknak a közössége, akik valóban személyes megváltójuknak tartják az Úr Jézus Krisztust. A mai ökumenének is ez adja az értelmét: katolikusok, protestánsok és ortodoxok ne átkozzuk ki egymást, szeretetben megmaradva emlékeztessük egymást arra, mit tanít a Szentírás. Így tett újszövetségi leveleiben Pál apostol is, nem kiátkozva a korinthusi vagy éppen a galata gyülekezetet. Feledjük tehát a protestálás „tiltakozás” értelmét, és tekintsük azt, amit eredetileg jelentett: kiállást valami mellett.
Ez a bátor kiállás mentette át a magyarságot is azokon az időkön, amikor főpapság nem volt, hisz Mohácson veszett, s amikor megszűnt a magyar államiság. A vándorprédikátorok, az iskolaalapítók, a bibliafordítók és a Habsburgokat kordában tartó Bocskaiak, Bethlenek kiállása. Az Aquinói Tamáséhoz hasonló színvonalú rendszeres világképet alkotó Kálvin a szóban forgó következetes bátorsággal tért vissza Genfbe, ahonnan csúfosan kiűzték, és másodszori ottléte alkalmával csak azért is létrehozta a puritán mintaköztársaságot.
Már Luther is bátran megmutatta a reformációnak azt a lényegi vonását, amelyről még nem esett szó: az igazság feljebb való, mint a politika. (Vesd össze Jézus kijelentésével: „Én vagyok az Út, az Igazság, az Élet.”) Luther Márton világi és vallási fejedelmeket sértett, és az őket is zsebre rakó bankház számítását keresztezte a vártemplomra erősített téziseivel. Hiszen ezek a gondolatok a népámítás ellen voltak, s a szegénypártiságot is megfogalmazták.
Az igazság politikafölöttisége a mai Magyarországon ugyancsak fontos. Nemzeti forradalmunk és szabadságharcunk jubileumán úgy bántak az ünneplők ezreivel, hogy az már-már az 1572-es véres Szent Bertalan-éjt, a Coligny vezette hugenották (francia reformátusok) esetét juttatja eszünkbe az ígéretszegő királlyal.
Bizony, van szent re-, azaz visszaformálódás, ilyen volt a reformáció. Tapasztalunk aztán egy profán reformációt is: visszaformálódást a rákosista időkhöz, mikor is hazugsággal etették és erőszakkal terelték a „pásztor nélkül maradt nyájat”. Ezen az őszön előbb a hazugság köszönt vissza, aztán az erőszak. A reneszánsz Machiavelli eszközei és az új Fuggerek hálója ellen ökumenikus egységben protestálni kell. Ez a protestálás azonban csak a politika feletti igazság, a szelíd Megváltó figyelembevételével érhet célhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.