Holtidő

A Kisalföld két fontos városa, Csorna és Pápa között a millennium évében adták át a vasútvonalat, amelyet száz esztendő múltán, vagyis még néhány évvel ezelőtt is fejlesztettek. Most viszont meg akarják szüntetni a személyforgalmat ezen a szakaszon, holott utasban napjainkban sincs hiány.

Zsebõk Csaba
2006. 10. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pápa az ország egyik legszebb kisvárosa, de a településnek nemcsak a múltja ad okot büszkeségre polgárai számára, hanem az elmúlt években tetten érhető fejlődése is. Az ódon városközpont tüneményes, hétköznap élettel teli. Ottjártunkkor zsongott a piac, amelytől csak néhány percre magasodik a városháza.
– Az itteni polgárok életét elsősorban a Budapest–Győr–Pápa–Szombathely vasútvonal befolyásolja, hiszen a diákok jellemzően ezt használják. Az másik kérdés, hogy az ígéretek ellenére e szakasz teljes villamosítása nem történt meg, és még a meglévő szárnyvonalakat is meg akarja szüntetni a kormány – hallhatjuk Kovács Zoltántól, Pápa újraválasztott fideszes polgármesterétől. – Mindezt nehezen élik meg a pápaiak és a környékbeliek. A Pápa–Csorna vonal százéves évfordulóját 1996-ban ünnepeltük, az emléktábla azóta is látható a vasútállomás falán. Ez a vonal hagyományosan Pápa Rábához való kötődését szimbolizálja. Csornáról és Pápáról vasúton el lehet jutni a folyóhoz, hogy aztán kerékpárral vagy kajakkal folytassuk barangolásunkat. Ráadásul nagyon sokan jártak a piroskával vidékről a városba dolgozni, egészen addig, amíg át nem alakították a menetrendet. Hétköznap reggel 6 óra 21 perckor ér be a vonat, ami teljesen ésszerűtlen, ugyanis a gyárakba igyekvőknek ez már késő, a diákoknak meg túl korai. A törzsutasok többsége így kénytelen-kelletlen átszokott a buszokra vagy a sokszor közösen használatos személyautókra. Persze a vidéki diákok és munkások egy része még mindig rendszeresen, a piacozók pedig péntekenként vonattal közlekednek.
Busz egyébiránt ritkán jár Veszprém megye északnyugati részén, ahol hosszú évek óta híresen rossz a közlekedés. Ráadásul a Csorna–Pápa vonalon a régi gőzmozdonyokhoz igazították a sebességkorlátozást, holott a lassan három évtizede futó motorvonatok gyorsabban is tudnának közlekedni. Tehát a menetidőt le lehetne rövidíteni, ha lenne megfelelő koncepció, illetve politikai akarat.
– Az elmúlt években persze nem nyúltak hozzá ehhez sem. Maradt a sebességkorlátozás, egyre észszerűtlenebbé alakították a menetrendet, aminek következtében csökkent a törzsutasok száma. Így már könnyebb volt azt mondani, hogy az emberek leszoktak a vasútról – hangsúlyozza a pápai városvezető. – Nem nehéz olyan statisztikai adatokat gyártani, amelyek igazolják a járatok megszüntetését. Pedig ezt a vasútvonalat nemrég jelentős öszszegből felújították. Úgy tűnik, a Volán vállalatoknak sokkal nagyobb az érdekérvényesítő képességük, és könnyebb helyzetben is vannak, hiszen nem kell a saját pályáikat karbantartaniuk. A MÁV-nak viszont óriási összegeket kell költenie biztosítóberendezésekre és pályafenntartásra. Ezért Magyarországon eleve rossz az összehasonlítási alap, miközben nem érvényesülnek a Nyugat-Európában előtérbe került környezetvédelmi szempontok, amelyek szerint a vasútvonalakat inkább megtartani, sőt fejleszteni kell. Nálunk aztán nem lehet érdektelenségre hivatkozni, mivel Veszprém megyében a legnagyobb személyforgalmat a pápai vasútállomás bonyolítja le.
Kovács Zoltán úgy véli, az állami költségvetés alig valamit, sőt talán egyáltalán semmit nem spórolhat a vasútvonalak megszüntetésével. Az utasok kiiktatása esetén megmaradhat a teherforgalom, de ez esetben ugyanúgy szükség lesz a biztosítóberendezések és a pálya fenntartására. Ezért valószínűleg teljesen „lekorlátozzák” ezt a szállítást is, akkor viszont a közutakat tönkreteszi a megnövekvő kamionforgalom. A Bakonyból ugyanis rengeteg fát, a közeli Szany környékéről pedig ősszel óriási mennyiségű cukorrépát szállítanak el. Ha mindez a részben tőzegre épített utakat terheli, akkor pár éven belül nem lehet közlekedni a környéken. A pápai polgármester szerint több megoldás is lehetséges: vagy a MÁV-nak és az érintett önkormányzatoknak együtt kellene fenntartaniuk az adott vonalakat a kisebb-nagyobb települések érdekei alapján, vagy magántársaságoknak kellene működtetniük őket meghatározott feltételek szerint. A Veszprém megyei közgyűlés várhatóan foglalkozik is a halálra ítélt szárnyvonalakkal, amire az is sarkallja a testületet, hogy már több száz aláírást gyűjtöttek a veszélybe került járatok megmentése érdekében.
Pápa városközpontjától gyalog körülbelül húsz perc a vasútállomás, amely takaros képet mutat. A rendszerváltás idejére lepusztult pályaudvart 2000-ben újították fel, a mozgássérültek lépcsőzését segítő eszközökben sincs hiány. A csornai járat azonban csak bő két óra múlva indul. Úgy döntünk hát, gépkocsival járunk végig néhány érintett települést, aztán majd valahol felszállunk a piroskára.
A Pápa–Csorna vasútvonalon a második állomás a nemesgörzsönyi, a harmadik pedig a marcaltői, amely a Marcal menti falu utolsó házától legalább egy kilométerre található. Talán ezen körülmény és a vasút tudatosnak tűnő lezüllesztése miatt olyan elszomorítóan lepusztult az állomásépület, amelynek az egyik falán irtózatos repedés éktelenkedik. A szebb napokat is látott, betört ablakú váróterem falfestése talán a hatvanas évekből való, és „természetesen” falfirkákkal díszített. A többi helyiségbe is belátni: a teljes elhagyatottság az úr. Az épület előtt nagy a gaz, mondhatni, megállt az idő e kies helyen.
Nyolc kilométert megtéve Szanyra érünk. A község gyakorlatilag egybeépült Rábaszentandrással, a két település határában található a vasútállomás. Itt már sokkal barátságosabb kép fogadja az embert. Három srác támasztja a bringáját, mindegyikük kedélyesen biccent, amikor szóba elegyedünk velük.
– Én busszal járok suliba, de több emberről tudok csak Szanyban, aki a vonatot használja – mondja N. D. – Hét végén a reggeli órákban üresek a kocsik, akkor szerintem tényleg nem kéne járat, de szombaton és vasárnap napközben és főleg a hét többi napján van igény a vasútra. Úgy tudom, nem is olyan egyértelmű, hogy lezárják a vonalat, legalábbis a kalauzoktól ezt hallották az ismerőseim.
– Hétköznap reggelente elég sokan mennek vonattal, én is ezzel járok Győrbe iskolába, csornai átszállással – magyarázza E. O. – Ilyenkor legalább húszan ülnek a Pápa és a Csorna felé menő kocsikban is. Nekem pont jól kijön a lépés, simán beérek az első órára, és a vonat kényelmesebb a busznál. Még tanulni is lehet rajta, remélem, nem szűnik meg.
– Busszal közlekedem, de eléggé tömve van, úgyhogy ha mindenki busszal járna, akkor már egyáltalán nem férnénk el – figyelmeztet N. B. – Tehát vagy több busz kell, vagy maradjon a vonat!
A Szany–Rábaszentandrás utáni állomás a „semmi közepén” szomorkodik, ugyanis a Rábacsanak és Egyed települések határát jelző táblák egyaránt mintegy két-két kilométerre vannak tőle. A következő község, ahova ellátogatunk, a számos népi jellegű portával is büszkélkedő Rábapordány, amelynek a szélén találjuk a vasútállomást. A délután hármas vonatig még van másfél óránk, úgyhogy ellátogatunk a polgármesteri hivatalba, ahol körjegyzőség is működik.
– Tudomásom szerint busszal próbálják majd pótolni a vonatközlekedést, de hogy ez mennyire lesz sikeres, arról fogalmam sincs – mondja Balogh Zsolt, az 1140 lakosú település leköszönő polgármestere. – A szóban forgó vasútvonal megszüntetésének tervéről június közepén értesültünk, úgyhogy nagyon gyorsan kellett lépnünk. Már júliusban elkezdtük felmérni a településen, hogy hányan használják rendszeresen vagy heti egy-két alkalommal a vonatot. Győrbe, Sopronba, Hegyeshalomra és Pápára tizenkilencen járnak munkába a piroskával, iskolába pedig nyolcan. Hangsúlyozom, csak innen Rábapordányból. Orvoshoz, gyógyszertárba, üzletekbe, piacra, rokonokhoz kilencvenhárman jutnak el rendszeresen vonattal. A pápai élményfürdőbe szintén így érdemes ellátogatni. Nem mellékes szempont, hogy a rendkívül közeli csornai vasútállomásról lehet a legegyszerűbben elérni a közeli városokat.
A pordányi polgármester megkérte a többi érintett település vezetőjét is, hogy készítsenek hasonló dokumentációt, mert nagyon könnyen előfordulhat, hogy a „helyzetfelmérők” mondjuk egy délelőtti járatra ülnek fel, amelyen tényleg alig utazik valaki. Ez pedig téves következtetések levonására ösztönözheti a döntéshozókat. Sajnos eddig a többi falu és város egyik első emberétől sem érkezett jelzés, hogy elkészíttették volna a felmérést. Pedig akkor együtt lehetne fellépni a megfelelő fórumokon, konkrét adatokkal igazolva a Pápa–Csorna vonal létjogosultságát. Még van idő, bár nem sok, mert a hírek szerint decemberben indul útjára az utolsó járat.
– Ennyivel is szegényebb lesz a település – sóhajt a polgármester. – Ha Rábapordány esetében nem is, de másutt települések elsorvadásához is vezethet a szárnyvonalak megszüntetése.
– Nekünk eddig sikerült megőriznünk az iskolánkat, az óvodánkat, a postát, van papunk és orvosunk, pályázati pénzekből fel tudtunk újítani több mindent, sőt beindult egy néptánctanfolyam és a zeneiskola, hogy a gyerekek számára is vonzó legyen a saját településük – sorolja Molnár Erika jegyző asszony. – A busz szintén rendesen jár mifelénk, mégis sokan ragaszkodnak a vasúthoz.
– Az országban sorra megszüntetnek jól bevált intézményeket, ami lelkileg sem tesz jót egy település lakóinak – fejtegeti Balogh Zsolt. – Az biztos, hogy keresni kell a megoldást. Úgy gondolom, a menetrend ésszerűsítésével sokat lehetne spórolni, sőt még több ember járna a piroskával.
Jár azért így is elég, amint az kiderül számunkra, ugyanis a Pápára tartó vonatról öten leszállnak, és még vagy tizenöten mennek tovább. Aztán kisvártatva befut a mi járatunk is, amely egy perc múltán továbbindul. A vonaton kapunk jegyet a kalauztól – az állomáson már ilyen szolgáltatás nincs –, miközben megállapítjuk: velünk együtt tíz utas megy még a szomszédos Csornára. A kis motorvonat tiszta hatást kelt, ami nem kis dolog manapság Magyarhonban.
– Pápától Szanyig tömve volt a vonat, vagy negyvenen utaztunk. Egyáltalán nem jó, hogy megszüntetik ezt a vonalat, mivel Csornáról Pápára járunk iskolába – meséli a 16 éves Szabad Krisztina. – Igaz, hogy hét közben ott lakunk kollégiumban, de péntek délután, amikor jövünk haza, nincs közvetlen buszjárat.
– Ha a télen már nem lesz vonat, akkor több mint két órát fogunk várakozni Szanyban, ugyanis a busz úgy jár – folytatja iskolatársa, Andrea. – Ez holtidő lesz: majd várakozunk, eszünk, iszunk, pihenünk, vagy nem is tudom, mit csinálunk. Egyébként a vasárnap kora esti vonattal szoktunk Pápára menni, az nagyjából meg is telik olyankor.
A csornai állomáson nagy a nyüzsgés, ami nem csoda, hiszen innen könnyen el lehet jutni Szombathelyre, Győrbe és Sopronba is. Van körülbelül 25 percünk a Pápára visszafelé tartó vonat indulásáig, így jut időnk arra, hogy megigyunk egy kávét a restiben. A presszó vezetője bizony nem örül, hogy halálra ítélték a pápai vonalat, mert „arról” is sok vendége van. Sűrű pillantásokat vetünk az órára, majd sietünk vissza. Már ülnek néhányan a piroskán, mi is helyet foglalunk, mint kiderül, még éppen időben, ugyanis indulás előtt néhány perccel megrohamozzák a kicsiny vonatot. Összeszámoljuk: a cirka 44 személyes szerelvényben 55–60-an tolongnak!
– Na tessék, ezt akarják felszámolni – mosolyog kesernyésen a kalauz. – Egy nap két busz jár a két város között, csak a Pápa–Marcaltő, valamint a Csorna–Szany vonalon közlekednek gyakrabban. Most jól láthatják, a vasutat igénylik az emberek. Néhány évvel ezelőtt ez volt az országban a leginkább kihasznált járat. Ma sem panaszkodhatunk, de kicsit tényleg kevesebb az utas, mint régebben. Azért vissza lehetne csábítani majdnem mindegyiket. Igaz, hogy a menetrenden alakítani kéne, de ez már csak technikai kérdés.
Folytatjuk

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.