Létkérdések paddal és hintával

Szép Ernő Ádámcsutka című regényével nyitotta meg az évadot a veszprémi Latinovits Zoltán Játékszín október 13-án. A regényt Galambos Péter alkalmazta színpadra, aki egyben rendezője és díszlettervezője is az előadásnak. Az előadás alatt kettős érzés kavarog nézőben és játszóban egyaránt.

Molnár Györgyi
2006. 10. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szép Ernő művének groteszk és abszurd jellegét a rendezés, a díszlet és a színészek tökéletesen visszaadják. A játékszín pici színpadán első ránézésre túlzsúfolt teret és meglehetősen sok díszletet látunk, ráadásul mindegyik szimbolizál valamit. Ebben a kavalkádban kifejezetten szerencsés, hogy a rendező egyben a díszlettervező is, hiszen talán azt a bizonyos egész érzést csak így kaphatjuk meg. Ami a kukucska színházra jellemző betekintés, itt sokkal többet mutat. Mintha a nézők lennének ama bizonyos szem, amely mindent lát. Nincsenek falak az egyes helyszínek között, minden átjárható és átlátható. Ezt az érzést a falra festett ég és a földre terített zöld gyep is elősegíti. A színpad hátsó falán az ég meg van bontva, szakítva. Mintha valaki menekülni akarna ebből a világból, de téglafalba vagy más falakba ütközik. Nincs kiút. Egyetlen hely van, ami nem tapad szorosan a földhöz: egy pad, ami lebeg a föld felett, akár egy óriási hinta, amelyen csak Zsül (Kuna Károly) ül. A félelmetes bohócruhába öltözött (jelmeztervező: Kárpáti Enikő) szereplő teszi fel a lét nagy kérdéseit, s aki a végén mint a halál jelenik meg, nevetett, és időt koldul a nézőktől. A színpadon van még egy mélyedés, egy hely, ami a föld alatt, a sírral egy vonalban van. Itt a főszereplő Mihály (Szerémi Zoltán), a drámaíró lakik és dolgozik. Ebben a mélyedésben van az írógép, a művek születésének helye. A szimbólumok kavalkádjából lassan letisztul minden és semmit nem érzünk feleslegesnek a színpadon, ami eleinte olyan nyomasztó volt.
A színészek játéka ugyanolyan kettős, mint a tér zsúfoltságérzése. Eleinte eltávolítják maguktól a szerepet, de csak éppen annyira, hogy tökéletes játékai legyenek ennek a furcsa, ördögien groteszk haláltáncnak. Iboly szerepében Dobra Mária tündérien alakítja a naivát, aki akárcsak Csehov Ninája, hisz a színház csillogásában és egy drámaíró szerelmében.
Majd jön a világ vége. Minden, ami eddig megoldhatatlannak tűnt és a megoldásért kiáltott, egyszerre feloldáshoz vezet(het). De mint Szép Ernőtől megtudjuk, a halál után minden ott folytatódik, ahol az életben abbahagyjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.