Polgári fordulat az önkormányzatokban

Sohasem nyert országos választáson a rendszerváltás óta egyetlen politikai erő sem olyan elsöprő fölénnyel, mint a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség október elsején. Ez a tanulság is kiolvasható a Budapest Analyses és a Nézőpont Intézet elemzéseiből. Az SZDSZ a főváros kivételével lekerült Magyarország politikai térképéről, az MSZP pedig a települések, megyei közgyűlések szintjén olyan komoly pozícióvesztést szenvedett el, hogy megszűnt domináns politikai tényezőnek lenni. Mindkét tanulmány jelzi: az MSZP–SZDSZ agresszív, az emberek félelmére alapozó kampánya teljes kudarcba fulladt.

2006. 10. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az önkormányzati választások előtt a baloldalon tagadták, hogy a polgárok a kormányzatról is ítéletet mondanak október elsején. Váltig hangoztatták, hogy a helyhatóságokban az emberek a helyben fontos dolgokról mondanak véleményt, és kategorikusan kizárták, hogy ennek bármiféle országos vonzata lehetne. A számukra katasztrofális eredménnyel záruló voksolást követően mégis a nagypolitikai eseményekkel, a megszorítócsomag hatásával magyarázták a megsemmisítő vereséget. Így viszont elismerték, hogy a társadalom nem pusztán a helyi „ügyekről döntött”, hanem a kormány elhibázott politikájáról is ítéletet mondott.

Sokan mentek el szavazni

Külön figyelemre méltó – amint a Budapest Analyses rámutat –, hogy 1990 óta példátlanul magas, a parlamenti választás érvényességi küszöbét is meghaladó, 53 százalékos részvétel mellett zajlott a szavazás, így az emberek hitet tettek amellett: különösen fontosnak tartják a voksolást. A lakosság tehát megtette azt az udvariatlanságot, hogy paradox módon hitt Gyurcsány Ferencnek. Elhitte a ma még hivatalban lévő miniszterelnöknek, hogy négy évig nem csináltak semmit, s végighazudták az elmúlt másfél-két évet az országgyűlési választások megnyerése érdekében. Az emberek elhitték tehát az őszödi beszédet – és pálcát törtek felette.
Érdekes okfejtés a Nézőpont Intézeté, amely szerint Katona Kálmán MDF-es főpolgármester-jelölt indulása nem befolyásolta Tarlós István majdnem sikerét. Mint ismert, csupán 1,66 százalékkal nyert Demszky Gábor a független polgári jelölt előtt, ám ha a Katonára és Zsinka Lászlóra, a MIÉP jelöltjére leadott voksokat hozzáadjuk Tarlós eredményéhez, úgy meggyőző fölénnyel nyerte volna el Budapest első emberének posztját. A tanulmány írói úgy vélik, Tarlós győzelmi esélyeit csak Zsinka visszaléptetése növelte volna, mivel az MDF szavazótáborának meghatározó részét volt SZDSZ-es, MSZP-s és Centrum párti szavazók alkotják. A napi tapasztalat azonban arra int, hogy a verbálisan hangoztatott MDF-szimpátia nem mindig hasznosul a szavazófülkék magányában. Hozzáfűzhetjük: az MDF bázisát még mindig az ős-MDF-esek alkotják, így nehezen képzelhető el, hogy tradicionális és indokolt Demszky-antipátiájuk idővel feloldódott volna. Érdemes elidőzni az MDF szereplésénél abban a tekintetben is, hogy az irányított sugallásokkal ellentétben ez a párt csak a vidéken szinte megsemmisülő SZDSZ-hez képest ért el jobb eredményt. A Nézőpont Intézet rámutat: a Fővárosi Közgyűlésbe kisebb arányú szavazattal került be a fórum, mint az áprilisi választáson. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a megyei közgyűlésekben is pozíciókat vesztett, valamint Katona Kálmán is több szavazatot kapott a fővárosban, mint az MDF-lista, úgy nemigen van mivel büszkélkednie a különutasságát hangsúlyozó, csupán retorikailag konzervatív alakulatnak.
A Fidesz ezzel szemben az önkormányzati választáson jelentősen növelte mandátumszámát a Fővárosi Közgyűlésben. Mivel az MSZP éppúgy huszonnégy képviselői posztot szerzett, mint négy éve, az SZDSZ tekintendő itt (is) a legnagyobb vesztesnek, hiszen mandátumainak száma jóformán a felére csökkent. A tanulmány szerzői azt a következtetést vonják le az adatokból, hogy miután ugyanannyian voksoltak az MSZP-re, mint négy évvel ezelőtt, a szocialista szavazók úgy viselkedtek, mint egy helyhatósági választáson szokás. Ezzel szemben a Fidesz-szavazók aktivitása az országgyűlési választáshoz volt hasonló. Megkockáztathatjuk azonban: egyáltalán nem biztos, hogy a Tarlós Istvánra, illetve a Fideszre voksolók 2002-ben, illetve akár idén tavasszal is már a polgári oldal jelöltjeit támogatták. Ezt támasztják alá nemcsak a közvélemény-kutatási adatok, amelyek az MSZP-től elfordulók egyre nagyobb arányát jelzik, hanem éppen az önkormányzati választások földcsuszamlásszerű Fidesz-győzelme is. Talán eljött az ideje, hogy leszámoljunk azzal a dogmával, amely szerint az úgynevezett szocialista szavazók tűzön-vízen keresztül kitartanak az MSZP mellett, míg a jobboldali szimpatizánsok tábora csak időlegesen duzzadhat föl a notórius lusta szavazókkal.
Csak megszorítással fogadhatjuk el azt a megjegyzést, hogy a fővárosban elmaradt a jobboldali áttörés. Az ugyanis, hogy még két olyan kerületben is jobboldali képviselő-testületi többség alakult ki, amelyben MSZP–SZDSZ-es polgármester futott be, alapvetően változtat a budapesti baloldali hegemóniáról szóló közhiedelmen. A huszonhárom budapesti kerületnek így jó, ha a felében van politikai többséggel bíró kormánypárti polgármester, s ezeknek egy részében is igen vékony jégen kell lavírozniuk. Ugyanolyan labilis a helyzetük, mint magának a főpolgármesternek, aki az egálhelyzetet saját mandátumának feláldozásával próbálja feloldani. A Nézőpont Intézet kiemeli: a Fidesz egy egész sor olyan kerületben szerepelt kiválóan a parlamenti választásokhoz képest, ahol bár nem sikerült kivívnia a győzelmet, tíz százalékot tett hozzá négy évvel ezelőtti eredményeihez. Megjegyezhetjük: Budapest – Demszky Gábor szavaival ellentétben – már nemcsak hogy nem liberális város, de baloldalinak sem nevezhető aggály nélkül október elsejétől.

Elsöprő fideszes győzelem

Lecsupaszítva a tényeket: a megyei jogú városok közül csupán Miskolcon és Szegeden szereztek igazi többséget a szocialisták. A Nézőpont Intézet rámutat: a Fidesz elsöprő győzelmet aratott, mivel a huszonhárom nagyváros közül tizenhatban megszerezte a polgármesteri széket. Az elemzésből is kiderül, hogy ez az első olyan önkormányzati választás, amelyet a baloldal nem magyarázhat a saját szája íze szerint, mivel nincs az a kimutatás, aminek alapján akár relatív sikert könyvelhetne el. A megyei közgyűlésekben tíz-húsz-harminc százalékot vertek rá az MSZP-re, s csupán Heves megyében alakult ki mandátumegyenlőség, ám magát a szavazást itt is a Fidesz nyerte. Székesfehérváron és Nyíregyházán minimális különbséggel az MSZP-s polgármester maradt a székében, viszont a képviselő-testületekben már nem egyértelmű a többség. Szombathelyen már a jobboldalnak áll a zászló, Pécsett pedig csak bírósági döntés biztosította a kicsiny baloldali többséget. Dunaújvárosban az MSZP-s polgármesternek polgári többséggel kell együtt élnie. A Fidesz kilenc olyan megyei városban tudott nyerni, ahol még sosem: Békéscsabán, Egerben, Érden, Győrött, Nagykanizsán, Salgótarjánban, Sopronban, Szekszárdon és Veszprémben. A békési, a veszprémi és a tolnai megyeszékhely elvesztése az SZDSZ hatalmas fiaskója is, hiszen mindhárom településen ugyanaz a szabad demokrata polgármester regnált tizenhat éve. Így a maga által liberálisnak mondott pártnak nincs többé vidéki nagyváros az irányítása alatt. A meglepően nagy arányú vereség annak a következménye is lehet, hogy a gyurcsányi megszorítások mögé a legerőteljesebben ennek a pártnak a vezetése sorakozott fel. A Nézőpont Intézet emlékeztet: a legnagyobb ellenzéki párt győzelmét nem csupán a megszerzett mandátumok száma bizonyítja, hanem a Szövetség listájára leadott szavazatok is. 2002-ben a szocialisták a megyei listákon háromszázezer szavazattal kaptak többet, mint a Fidesz, a mostani választáson viszont a Fidesz–KDNP ennek a duplájával, hatszázezer vokssal előzte meg az MSZP-t.

Kudarcot vallott koalíciós kampány

A Budapest Analyses tanulmánya a praktikus politikai következtetésekre helyezi a fő hangsúlyt. Mint írják, az eredmények azt is megmutatták, kudarcot vallott az a koalíciós kampány, amely a miniszterelnök kiszivárgott beszédét követő tiltakozáshullám néhány erőszakos mozzanatát megpróbálta összemosni a Fidesz vezette ellenzékkel, mintegy szélsőjobboldali vádakkal illetve a polgári erőt. Helytálló tehát Orbán Viktornak, a Fidesz elnökének a helyzetértékelése, mely szerint a választók politikai értelemben leváltották a miniszterelnököt, hiszen kimondták: a jelenlegi kormányt tekintik felelősnek a válsághelyzetért, és nem tartják alkalmasnak ugyanazt a garnitúrát arra, hogy a krízist megoldja. A nemzetközi szinten bejáratott modell, a szakértői kormány felállítása ezért felelős megoldásnak tűnik. Nem véletlen, hogy Gyurcsány Ferencnek éppen azokat a mondatait szerepeltetik az anyagban, amelyekkel a jelenlegi kormányfő amellett érvel: az önkormányzati választás eredménye közvetlenül semmiképpen sem befolyásolja majd a kormány döntéseit. Nem véletlen, mivel a miniszterelnök éppen a demokrácia alapját, a népfelség elvét próbálja meg semmibe venni. Ugyanilyen hangsúlyosan szerepelnek az esszében Sólyom László szavai, még kontrasztosabbá téve az ellentétet, ami a totalitárius és a demokratikus, felelős gondolkodás között feszül. Az államfő ugyanis a választás estéjén felszólította az Országgyűlést, állítsa helyre a megrendült bizalmat, nyíltan utalva arra, hogy a kormánykoalíció vonja meg a támogatást a miniszterelnöktől. Az elnök értékítélete egyértelmű: a demokráciába vetett alapvető hitet ásta alá az, hogy a kormányfő megengedhetetlen eszközöket használt a hatalom megtartása érdekében.
A Budapest Analyses idézi Sólyom Lászlónak azt az összegzését, hogy a megtisztulás a jogos felháborodás ellenére is elmaradt. De vajon valóban elmarad-e a katarzis, vagy éppen most kezdjük majd érzékelni a hatalmi viszonyok pozitív irányba történő elmozdulását helyi szinten? A jobboldali győzelem értékét növeli, hogy a kampány a gerjesztett kormányzati hisztéria, megfélemlítés égisze alatt zajlott. Annak ellenére döntött így az ország, hogy még a parlamenti választások előtt Veres János pénzügyminiszter, később más kormánypárti potentátok sem hagytak afelől kétséget: csak a baloldali önkormányzatok számíthatnak biztosan központi pénzekre. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter kiszivárgott botrányos, nyíltan kirekesztő beszéde viszont az Európai Unió elveit is semmibe veszi, melyek tiltják az EU-pénzek pártalapú szétosztását.

A puccsoló is alkalmatlan?

A Budapest Analyses felteszi a kérdést: vajon a hitelét vesztő Gyurcsány mögött meddig tart ki a nem utolsósorban miatta súlyos vereséget szenvedő MSZP–SZDSZ? Van-e bármilyen esélye a mostani kiélezett helyzetben politikai akaratának keresztülvitelére? A tanulmány elkészülte óta eltelt napokban világossá vált: az MSZP ismert „miniszterelnök-visszahívós” taktikája sem lehet már megoldás, hiszen annak 2004-es kedvezményezettje, az exfőnökét megpuccsoló jelenlegi kormányfő is alkalmatlanná vált. Másrészt az önkormányzatokban őrzött hegemóniáját csúfosan elvesztő MSZP–SZDSZ a közigazgatás java része felett is elvesztette befolyását. A volt szocialista önkormányzati tisztségviselők „elbocsátott légiójának” egzisztenciális térvesztését, felháborodását nehéz lesz semlegesíteni. A megszorítócsomagot pedig számos jel szerint nemhogy elfogadtatni, de végrehajtatni sem lesz képes a jelenlegi kurzus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.