Ideje készülni a téli vezetésre

Eljött az ideje, hogy az autóvezetők felkészítsék járműveiket a téli vezetésre, ezért a szakemberek több otthon, de a szakszervizekben is elvégezhető tennivalóra hívják fel a figyelmet. A legfontosabb a gumiabroncsok cseréje, illetve a fékrendszer és a lengéscsillapítók átvizsgálása.

Kristály Lehel
2006. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korszerű és jól karbantartott, illetve rendszeresen felülvizsgált autójával a tél beállta előtt nem lesz sok tennivalója a tulajdonosnak – mondta el lapunknak Horváth László, a Magyar Autóklub budapesti és észak-dunántúli régióvezetője. A szakember szerint a hideg időre leginkább az idősebb és többet futott gépkocsikat kell felkészíteni, ezen belül is a legfontosabb a téli gumik felszerelése.
– Az ilyen gumiköpenyek használata nemcsak hóban, hanem síkos, vizes és nyálkás utakon is megkönnyítik a vezetést. A téli abroncsok plusz 7 Celsius fok alatt jobban tapadnak a nyári gumiknál, amelyek a hidegben megkeményednek. A cserével meghosszabbíthatjuk a melegben használt abroncsok életidejét is. A téli gumi főleg dombos útszakaszokon javasolt, ehhez azonban nem kell hegyvidékre menni, ilyen viszonyokat például az M7-es autópálya érdi emelkedőjén is megtapasztalhatnak az autósok – fejtette ki Horváth László, aki elengedhetetlennek nevezte a fékrendszer és a lengéscsillapítók átvizsgáltatását szakműhelyben, mert síkosabb úton ezek nem megfelelő működése miatt könnyen irányt téveszthet a jármű.
Fontos ugyanakkor a világító- és jelzőberendezések karbantartása, mert az elkövetkező hónapokban többnyire havazásban, illetve ködös és éjszakai útviszonyok között leszünk kénytelenek vezetni. Mivel a fényszórók égőit nem mindig lehet házilag kicserélni, ilyen esetben is jobb, ha szervizhez fordulunk, és a fagyálló folyadék mérését is szakemberre bízzuk. Az autóklub munkatársa felhívta a figyelmet néhány otthon is elvégezhető tennivalóra. Az elhasználódott ablaktörlő lapátokat cserélni kell, hogy ne húzzanak csíkot a szélvédőn, ami nehezítené a kilátást. Ha kifogyott a nyári ablakmosó folyadékunk, helyette már töltsük fel hidegben is használható szerrel a tartályt, az ajtózárakat pedig védjük meg a befagyástól különböző olajokkal. Idővel az ajtókeretek gumitömítése is befagyhat, ha ezt nem előzzük meg az autósboltokban található stiftekkel, amelyek gátolják a gumi elöregedését.
Horváth László szerint télen is a gyárilag előírt keréknyomást kell alkalmazni, annak ellenére, hogy a szóbeszéd szerint hidegben érdemesebb lejjebb engedni a gumikat. A legfontosabbnak viszont azt tartja, hogy a hideg, téli útviszonyok között fokozott óvatossággal vezessünk, és közlekedés közben kerüljük a hirtelen mozdulatokat. Mivel télen hosszabb utazásra lehet számítani a lassúbb tempó és a torlaszok okozta dugók miatt is, ezért ilyenkor célszerű korábban elindulnunk otthonról. Kiváltképp igaz ez nagyobb éjszakai havazás és fagy után, mert olyankor a szélvédőre lerakódott jég és hó eltakarítására szánt idővel is számolni kell – figyelmeztetett Horváth László.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.