Korszerű és jól karbantartott, illetve rendszeresen felülvizsgált autójával a tél beállta előtt nem lesz sok tennivalója a tulajdonosnak – mondta el lapunknak Horváth László, a Magyar Autóklub budapesti és észak-dunántúli régióvezetője. A szakember szerint a hideg időre leginkább az idősebb és többet futott gépkocsikat kell felkészíteni, ezen belül is a legfontosabb a téli gumik felszerelése.
– Az ilyen gumiköpenyek használata nemcsak hóban, hanem síkos, vizes és nyálkás utakon is megkönnyítik a vezetést. A téli abroncsok plusz 7 Celsius fok alatt jobban tapadnak a nyári gumiknál, amelyek a hidegben megkeményednek. A cserével meghosszabbíthatjuk a melegben használt abroncsok életidejét is. A téli gumi főleg dombos útszakaszokon javasolt, ehhez azonban nem kell hegyvidékre menni, ilyen viszonyokat például az M7-es autópálya érdi emelkedőjén is megtapasztalhatnak az autósok – fejtette ki Horváth László, aki elengedhetetlennek nevezte a fékrendszer és a lengéscsillapítók átvizsgáltatását szakműhelyben, mert síkosabb úton ezek nem megfelelő működése miatt könnyen irányt téveszthet a jármű.
Fontos ugyanakkor a világító- és jelzőberendezések karbantartása, mert az elkövetkező hónapokban többnyire havazásban, illetve ködös és éjszakai útviszonyok között leszünk kénytelenek vezetni. Mivel a fényszórók égőit nem mindig lehet házilag kicserélni, ilyen esetben is jobb, ha szervizhez fordulunk, és a fagyálló folyadék mérését is szakemberre bízzuk. Az autóklub munkatársa felhívta a figyelmet néhány otthon is elvégezhető tennivalóra. Az elhasználódott ablaktörlő lapátokat cserélni kell, hogy ne húzzanak csíkot a szélvédőn, ami nehezítené a kilátást. Ha kifogyott a nyári ablakmosó folyadékunk, helyette már töltsük fel hidegben is használható szerrel a tartályt, az ajtózárakat pedig védjük meg a befagyástól különböző olajokkal. Idővel az ajtókeretek gumitömítése is befagyhat, ha ezt nem előzzük meg az autósboltokban található stiftekkel, amelyek gátolják a gumi elöregedését.
Horváth László szerint télen is a gyárilag előírt keréknyomást kell alkalmazni, annak ellenére, hogy a szóbeszéd szerint hidegben érdemesebb lejjebb engedni a gumikat. A legfontosabbnak viszont azt tartja, hogy a hideg, téli útviszonyok között fokozott óvatossággal vezessünk, és közlekedés közben kerüljük a hirtelen mozdulatokat. Mivel télen hosszabb utazásra lehet számítani a lassúbb tempó és a torlaszok okozta dugók miatt is, ezért ilyenkor célszerű korábban elindulnunk otthonról. Kiváltképp igaz ez nagyobb éjszakai havazás és fagy után, mert olyankor a szélvédőre lerakódott jég és hó eltakarítására szánt idővel is számolni kell – figyelmeztetett Horváth László.
Nem tudtak elmenni a kamuprofilok: üresen maradtak a lelátók a Tisza Párt kongresszusán
