Reformkényszer vagy kényszerreform

A legtöbb reformot, így az egészségügyi, az oktatási, az államigazgatási átalakítást 2008-ig be kell vezetni, míg az önkormányzati és a nyugdíjreform 2010 után fejezhető be – hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc kormányfő egy tegnapi gazdasági konferencián, ahol a legveszélyesebb szakasznak a reformok végrehajtását nevezte.

2006. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egészségügyet, az oktatást, a nyugdíjrendszert és az önkormányzatokat érintő reformok kihívásairól, bevezetésük ütemezéséről és legkritikusabb pontjairól tartott előadást tegnap Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a GKI Gazdaságkutató Zrt. konferenciáján. Gyurcsány hangsúlyozta: a szükséges reformok közül eddig csak a felsőoktatásban bevezetett bolognai folyamat és a nyugdíjrendszerrel kapcsolatos részreform, illetve a magánnyugdíjpénztárak bevezetése valósult meg, és előttünk áll még a szocializmusból ránk maradt állami szerepek szétválasztása, valamint a magánfelelősség megerősítése. Gyurcsány szerint fontos kérdés, miként tudjuk az egészségügyben a legmagasabb minőséget biztosítani bizonyos csoportoknak, ugyanakkor leszámolni a felső tízezer számára hozzáférhető eddigi előjogokkal annak érdekében, hogy „ne az döntsön, hogy a beteg a II. kerületben vagy Hajdúdorogon él”. A kormányfő kiemelte, hogy a reformok nagy része 2007–2008-ban valósul meg, míg a teljes önkormányzati és nyugdíjreform 2010 után esedékes.
A közszolgálati kiadásokat 2005–2009 között a GDP 3,6 százalékával szükséges csökkenteni, s ennek egyik terepe az önkormányzati rendszer – mondta Akar László vezérigazgató kedden a GKI Gazdaságkutató által rendezett Reformkényszer és kényszerreform című konferencián. A 3187 magyarországi települési önkormányzat költségvetésének összege háromezermilliárd forint, ami a GDP 13,5 százaléka – közölte Akar. Hozzáfűzte azt is, hogy az önkormányzatok 14 ezernél több intézményt működtetnek, amelyek többsége Budapesten és a megyei jogú városokban van. Az Akar László által vázolt reformelképzelésekkel kapcsolatban Kósa Lajos debreceni polgármester elmondta: ma Magyarországon nem tapasztalható társadalmi szintű igény a kormányzati elképzelésekben szereplő régiók létrehozására, amelyet „mindenki imamalomszerűen szajkózik”, és amellyel valójában kipipáljuk a Brüsszelből érkező kívánságokat. Kósa kiemelte, hogy az NFT-ben szereplő források mindössze 18 százaléka jutna a régiókra, amelyek megszervezéséhez eddig négy eltérő kormányzati koncepciót ismert meg. Szerinte a régiós reformok hasonlítanak ahhoz a főzni nem tudó katonai szakácshoz, akinek elküldése helyett inkább a teljes konyhát rendezzük át. – A Gyurcsány-csomag nulla ahhoz képest, amit a Molnár-csomag nyújt – jelentette ki előadásában Bogsch Erik, a Richter vezérigazgatója. A kijelentés, magyarázza a portfolio.hu, a gyógyszerkassza hiánya fékezésére tervezett intézkedésekre utal, melynek törvényjavaslata a szakminiszter, Molnár Lajos nevéhez fűződik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.