„Többpártállam” vagy demokrácia?

Demokrácia vagy „többpártállam”, amiben élünk? Hogy jutottunk idáig, merre kellene elindulni, mit kellene tenni a kivezető út megtalálásához? – e kérdés körül folyt a beszélgetés az Országos Civil Fórum vitasorozatának rendezvényén kedd este, az EDDSZ székházának budapesti Nádor utcai dísztermében.

Szarka Ágota
2006. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kicsinek bizonyult a Nádor utcai terem, annyian voltak kíváncsiak az Országos Civil Fórum rendezvényére. A vitafórum az állam igazgatásáról, a hatalom társadalmi ellenőrzéséről, a jogállamiság terén mutatkozó súlyos deficitről szólt, amely többek között a hatalommegosztás, a nyilvánosság, a számonkérhetőség és a köztisztviselői függetlenség hiányosságaiban érhető tetten.
Elsőként Pozsgay Imre beszélt azokról a kevéssé ismert tényekről, amelyeket a rendszerváltozás aktív szereplőjeként tapasztalt, és amelyek a mai viszonyokat is alapvetően meghatározzák. Az ő értékelése szerint a civil szféra pálya szélére szorítása már a rendszerváltoztatás előkészítésének idején eldőlt, többek között azzal, hogy a kerekasztal-tárgyalásokról „kilökték” a szakszervezeteket. Szerinte akkor is hiba volt ez, ha tudjuk, hogy ezek pártállami kreatúrák voltak. Azért volt hiba, mert ezzel a lépéssel valójában az egész civil érdekképviselet szorult perifériára – vélekedett Pozsgay Imre, aki az idei októberi eseményekre is utalva emlékeztetett arra: annak idején az MDF is „úgy kezdte”, hogy alkotmányozó nemzetgyűlést hívott volna össze a változások előkészítésére. Majd a „történelmi folyamatok sürgető nyomása alatt” elfogadták azt az érvet, hogy arra az aprólékos munkára, ami az alkotmányozás folyamatával jár, nincs idő, nincs ideje rá Magyarországnak. Ugyanez a szorítás – az időhiány és a kényszer – határozta meg a privatizáció folyamatát is – mondta. Az állam a csőd szélén állt, a fizetésképtelenség határán egyensúlyozott – mutatott rá. Mielőbb bevételekhez kellett jutni, aminek eszköze az állami vagyon gyorsított ütemű spontán privatizációja, akadálytalan kiárusítása volt. A folyamat siralmas eredménnyel járt – szögezte le Pozsgay. – Akkoriban ez egy „fatális” politikai döntés volt, hogy valójában senkinek se legyen rálátása, mivé lesz a nemzeti vagyon – tette hozzá. A magyar privatizáció nem egy egyszerű piaci aktus volt, hanem több millió ember, család élethelyzetének drasztikus megváltozását jelentette úgy, hogy erre a folyamatra semmi ráhatásuk nem volt – hangsúlyozta. Mint mondta, elég arra utalni, hogy a rendszerváltozáskor a munkavállalók kilencven százaléka állami érdekeltségnél dolgozott. A mostani válság az akkori mulasztások következménye – vélekedett.
– A privatizáció létrehozott és megerősített egy szilárd politikai elitet, amelyet egyben hozzákötött egy olyan közjogi rendszerhez, amelyhez nem lehet „hozzányúlni” – mutatott rá. Hozzátette azt is, bár „véletlenül sem kíván összeesküvés-elméleteket gyártani”, de tény az, hogy a tőkeszegény és eszközökben is szegény Magyarországon az olcsó, mesterségesen leértékelt élő munkaerő volt az egyetlen versenyképes tényező ahhoz, hogy bejöjjön a tőke az országba. Szavaiból kiderült: az új politikai elitnek többek között ezért sem fűződött érdeke a civil érdekvédelem, érdekérvényesítés megerősödéséhez. Mint fogalmazott: 1945 után az országot civil összefogással építették újjá, ’56-ban ott voltak a munkástanácsok, ’89 után, amikor polgárosodni kellett volna, oda jutottunk, hogy becsmérlő, pejoratív frazeológia fonja körül a civil szerveződések fogalmát. A civil szférának gyakorlatilag nincs ráhatása a hatalom cselekedeteire. Rámutatott arra is: a civil önrendelkezés egyik legfontosabb pillére az önkormányzatiság. Fejlett demokráciákban az állam csak azokat a feladatokat látja el, amiket az önkormányzatok „feltolnak” hozzá. Nálunk épp fordítva van, az állam osztja le a feladatokat és a forrásokat, kiszolgáltatottságban, függésben tartva azokat – szögezte le. „Az alattvalói létbe süllyesztett ország polgárainak alattvalói mentalitása a politikai elit számára erőforrás” – fogalmazott. Hangsúlyozta: a jelenlegi politikai válság megoldásának kulcsa hosszú távon csak a társadalom önrendelkezési képességének erősítése, a polgárok „felbátorodása” lehet – összegezte véleményét.
Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke arról beszélt, mi a szerepe az ellenőrizhetőségnek a demokratikus hatalomgyakorlásban. Mint kifejtette, a számvevőszék jogosítványai alapján „leírja” a tüneteket, de számára néha kétséges, hogy elégséges-e ez. Nem lenne-e szükség a „betegség gyökereinek” feltárására is. Szerinte a jelenlegi válság egyik legfőbb oka az, hogy a mindenkori kormányok nem artikulálják pontosan, hogy az államnak mi a feladata, és a rendelkezésre álló forrásokat nem ehhez szabva osztják el. Szerinte gond az is, hogy célfüggő a gondolkodásmód, tehát a kormányok célokat jelölnek ki anélkül, hogy az odáig vezető úttal járó lépések következményeit, hatásait tudatosan végiggondolnák. Beszélt a Magyarországot is átható globális érdekszövetről, a kölcsönös szívességek rendszeréről is, amelynek következtében nemcsak Magyarországon, de a fejlett világban kialakult a helyzet: nemcsak a választópolgárok, de a „pénz” is választ, és ez is behatárolja a kormányok mozgásterét.
Schlett István társadalomtudós arra hívta fel a figyelmet: a demokrácia rendszere valóban sok tekintetben rosszul működik, de nem biztos, hogy a radikális változtatások kínálják a megoldást. Szerinte meg kellene vizsgálnunk, hogy a rendelkezésünkre álló demokratikus kereteket kihasználjuk-e teljes mértékben. Valószínűleg javulást hozna, ha arra törekednénk, hogy minél teljesebb mértékben éljünk lehetőségeinkkel – akár a civil szerveződések tekintetében is.
Egedy Gergely a „személyes állam” ideája mellett foglalt állást, szemben a mechanikus, pusztán szolgáltatói államfelfogással szemben, ami megvalósítása felé most haladunk. A pusztán szolgáltató állam elidegeníti a polgárt, nem épül ki az állampolgári hűség köteléke, ami funkcionális zavarokhoz vezet. A társadalom harmonikus működése szerinte elképzelhetetlen az állam erkölcsi alapú autoritása nélkül.
Farkas Attila Márton kultúrantropológus arról beszélt, hogy jelen viszonyaink között az elit a kommunikáció eszközeivel hogyan teszi „neojobbággyá” a polgárt, és tartja a társadalmat alattvalói tudatban, cselekvésre képtelenül.
– Vajon ki érzi ma Magyarországon azt, hogy „szavazati jogánál fogva a főhatalom résztvevője” – ahogy ezt az ideát a felvilágosodás filozófusai vallották? – tette fel a kérdést Pozsgay Imre, rámutatva arra is, hogy a demokratikus intézményrendszert ’89 után visszakapta az ország, de ezt az érzést nem.
Az Országos Civil Fórum munkálkodása arra irányul, hogy ez az állapot megváltozzon. A rendezvénysorozaton elhangzottak alapján ajánlások készülnek az előadók és szakértők közreműködésével, amelyeket további nyilvános vitára bocsátanak. A párbeszéd kiszélesítése jegyében a javaslatokkal és igényekkel szembesítik a kormányzat és az ellenzék szakpolitikusait is.
[A következő fórum december 5-én, 17 órakor lesz ugyanitt. A téma az egészségügy reformja. A pódiumbeszélgetést Szilvási István alelnök (Magyar Orvosi Kamara) vezeti. A beszélgetésben részt vesz Golub Iván, a Magyar Kórházszövetség elnöke, Németh György közgazdász-szociológus, Solymosi Tamás orvos és Szollár Lajos egyetemi tanár.]

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.