Önerőből éledt újjá a bonyhádi cipőipar

Január közepén volt három éve, hogy a németországi Salamander AG bezárta Magyarországon működő bonyhádi gyárát. Két lépcsőben közel ezerkétszáz magasan képzett cipőipari szakmunkás került az utcára, s a térségben egy csapásra közel duplájára nőtt a regisztrált munkanélküliek száma. A helyi cipőipari vállalkozók, az önkormányzat és a munkaügyi központ összefogásának köszönhetően ma már korántsem beszélhetünk krízishelyzetről, sőt cipőipari szakmunkás munkaerőt keresnek. A minőséget pedig jellemzi, hogy az egyik luxuslábbeliket gyártó üzem vezetője nemrég a televízió show-műsorát nézve a két világhírű francia színész, Jean-Paul Belmondo, és Gerard Depardieu lábán fedezte fel a saját terméküket.

Varga Attila
2007. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bonyhádi cipőgyártás 1917-ben indult a Pétermann és Glaser Cipőgyárban. A rámán varrott és gojzervarrott technológiával előállított termék márkaneve Glória volt. A cipőgyárat 1948-ban államosították. A hetvenes évek második felében már közel kétezer embert foglalkoztató Botond Cipőgyár évente 1,7 millió pár cipőt gyártott, így országos jelentőségű vállalattá nőtte ki magát. A Salamander cég a magyar piacon már az 1920-as évek végén jelen volt, de üzleteit a második világháború után államosították, és termékeit 1989-től forgalmazta újra. Az egykori Tisza cipőgyár martfűi gyáregységét a német anyacég 1998-ban vette meg, a bonyhádi cipőipari szövetkezet helyén létrehozott Sabona Cipőipari és Kereskedelmi Kft. szintén a kilencvenes évek végén került a német cég tulajdonába. A 117 éves múltra visszatekintő, cipőkészítésre alakult, de ma már forgalmának legnagyobb részét parkolóházak üzemeltetéséből szerző Salamander tulajdonosa az Energie Baden-Württemberg (EnBW) energiaszolgáltató. A veszteséges cipőágazat néhány éve szorult háttérbe, amikor a cég az ipari szolgáltatások felé vett irányt, felvásárolva például a parkolóházak üzemeltetésével foglalkozó Apcoa Parking AG-t. 2002-ben a Salamander forgalmának körülbelül 35 százaléka származott cipőipari tevékenységből. A Salamander AG németországi anyavállalata a cég 2003. január 9-i ülésén megszorító intézkedésekről határozott. Jelentős mértékben csökkentették a cipőgyártás kapacitását, külföldi kirendeltségei közül bezárt a magyarországi Bonyhádon lévő üzem.
– Én azt hittem, hogy összedől Bonyhád. Vége a városnak, ami az ember szíve csücske, s már nem csiripelnek a madarak többé – fogalmaz Budai Zoltán, a Tolna Megyei Munkaügyi Központ Bonyhádi Kirendeltségének vezetője arról a napról, amikor a Salamander bejelentette a gyár bezárását.
– Volt olyan időszak, amikor a Salamander közel kétezer embernek adott munkát. Utcai lábbeliket, valamint kiváló minőségű, magyarok számára megfizethetetlen árú cipőket gyártottak itt. Addig a napig Bonyhád a környék egyik legjobb munkanélküliségi mutatóival rendelkezett, 800 munkanélkülit tartottak nyilván, ami hétszázalékos munkanélküliségi rátát jelentett, amely jóval az országos és a megyei átlag alatt volt. Egyből 1600 regisztrált munkanélkülink lett – mondta a munkaügyi kirendeltség vezetője. Arról, hogy mi történt mindezek után, ekként beszélt: – Ami lényeges! Ahogy megtörtént a baj, nem telt el egy hét sem, s már elkezdtünk azon gondolkodni, hogy mit is lehetne csinálni. A polgármesteri hivatal azt vizsgálta, hogy milyen kedvezményekkel tudná segíteni a vállalkozások létrejöttét, a munkaügy azon gondolkozott, hogy milyen pénzeket tudnánk megfogni, amelyekkel aztán segíthetnénk új cégek létrejöttét, és gyakorlatilag 2003 végére már olyan üzemek szerveződtek itt, amelyekről tudtuk, hogy a kitűnően képzett munkanélküliek egy részét foglalkoztatni tudják majd.
A volt salamanderes magyar menedzsment a dolgozókkal összefogva létrehozott egy üzemet, ahol azonnal háromszáz embernek sikerült munkát teremteni. Különféle támogatásokkal a cipőipari üzemek bővíteni tudták a termelésüket, ami újabb munkaerővonzást jelentett. Gyakorlatilag az 1600 fős munkanélküliség egy év alatt visszaesett 1200-ra. 2004-ben, 2005-ben sorra jelentek meg újabb és újabb vállalkozások a térségben. – Bonyhád önkormányzata pályázatot írt ki munkahelyteremtésre, s anyagilag támogatta a nyerteseket, amely módszer szerény meglátásom szerint egyedüli az országban – szögezi le Budai Zoltán. Azt mondják, híre van a bonyhádi cipőnek. Mivel Budapesten drágább a munkaerő, mint Bonyhádon, költségcsökkentés miatt budapesti cipőipari vállalkozások jöttek a településre. – Az itteni szakmai tudás megbecsülendő, mert itt még vannak olyan emberek, akik tudnak csinálni varrott cipőt, rá tudnak varrni egy talpat a felsőrészre – fogalmaz a szakember. Ide települt a kiszolgáló és a háttéripar is: már megjelent az autógyártás, amely Budai szerint Bonyhádnak nagyon nagy kifutási lehetőséget jelent. Luxusautók bőrberendezéseit készítik a településen, a műszerfal, tükör, kormány és sebességváltó bőrkellékét és annak kasírozását; négy ilyen, nemrég idetelepült vállalkozás termel a városban.
Budai Zoltán nem tagadja, hogy a cipőipar kérdései folyamatosan foglalkoztatják, hiszen életét a cipőiparban élte le. A cipőgyárban volt ösztöndíjas 1968-ban, majd segédművezető, művezető, főművezető, később főmérnök, sőt 1992-ig az első Salamander cég ügyvezetője.
Miközben Bonyhádon megmentették a cipőipart, mindenfelől azt hallották „válságágazat a könnyűipar, ezt az ágazatot le kell írni”. Budai szerint a bóvlit gyártót a kínai termékek tönkretették, de a bonyhádi minőséget, amely angol, francia és amerikai piacra termel, nem lehet elsorvasztani. Az egyik céget említi, amely világszínvonalú termékeket gyárt, s angol luxusboltoknak szállítanak. Nem tömegtermelés folyik náluk, cipőjük olyan, hogy ha abba belelép az ember, azt hiszi, hogy nincs is a lábán semmi.
A munkanélküliek száma jelenleg 1180 fő, kilenc százalék. Majdnem annyi, mint a Salamander bezárása előtt volt. Mára pedig a cipőiparnak kielégítetlen létszámigénye is van.
Potápi Árpád bonyhádi polgármester, aki a Fidesz színeiben a térség országgyűlési képviselője is, így eleveníti fel a krízishelyzet kezdetét: „Három éve két ütemben vonult ki a Salamander, minden külön értesítés nélkül. Az internetről tudtuk meg, hogy mi történik a városunkban. A megye legnagyobb foglalkoztatója a paksi atomerőmű, a második a bonyhádi cipőgyár volt.”
De nem tétlenkedtek. A város létrehozott egy gazdaságfejlesztési tervet, és a vállalkozókkal és a kamarával együtt több dolgot is kitaláltak. Létrehozták a Bonyhád Város Fejlesztéséért Kht.-t, és húszmillió forintból beindítottak egy munkahelyteremtő programot. Évi 50-55 fő elhelyezkedését támogatják, valamint pályáztak ipari parkos címre, amelyet még nem bíráltak el. A befolyt iparűzési adó nagy részét visszaforgatták a gazdaságba.
A város kétségbeejtő helyzetét többször jelezték a kormánynak, Potápi képviselőként a parlamentben is felszólalt, ígéretet kapott egy tárcaközi bizottság létrehozására, de ebből semmi nem valósult meg. 2003 és 2004 a sodródás jegyében telt el, mert nem kaptak segítséget, ugyanakkor – mint a polgármester megjegyzi – a munkaügyi minisztériumon keresztül a vállalkozók munkahelyteremtő, munkahelymegtartó támogatásokhoz juthattak hozzá.
A polgármestertől megtudom, hogy állítólag Jean-Paul Belmondo és Depardieu is bonyhádi cipőben jár. Első hallásra kétlem, de a hír nyomába eredek. A polgármester már hívja is a francia luxuscipőgyártó helyi üzemének a vezetőjét. Emlékszem egy régi sajtóhírre, amely szerint „először olyan papucsok hagyják majd el az üzemet, amelyeket 45-50 ezer forintnak megfelelő áron értékesít az anyacég saját európai üzlethálózatában”. Végül az egyébként a hivatalos nyilatkozatoktól eléggé elzárkózó társaság bonyhádi üzemének vezetőjétől megtudjuk, ő maga a két szemével látta, amint egy magyarországi televíziós személyiség vendégeként tévéműsorban szereplő Belmondo és Depardieu lábán is az általuk gyártott cipő volt.
A történetnek még nincs vége. Összefogtak a cipőgyártók: hét, Bonyhádon és környékén dolgozó cipőipari vállalkozás a közelmúltban egyesületet hozott létre a közös piaci megjelenés érdekében. A Völgység Cipőgyártásáért Egyesület tagjai, az érintett hét cég közös megjelenést tervez – elsősorban a német és az osztrák piacon –, de nyitni kívánnak a keleti piac irányába is. Úgy vélik, együttes fellépéssel nagyobb eséllyel indulnak akár hazai, akár esetleg egy EU-pályázaton is. Az önkormányzat ingyen biztosított bérleményt a Bonyhád belvárosában található közös cipőbolthoz. Amikor bemegyek, még kevés a vásárló. Nézelődöm, és boszszankodom.
Kár, hogy cipőrevalót nem hoztam magammal.

Kínai konkurencia. Az 1990-es évek elején az importliberalizáció nagy vesztese a cipőipar és annak háttéripara lett. A statisztikák szerint 2000 óta folyamatosan csökken a termelés és a hazai cipőkereskedők száma. A tendencia gyorsul, az itthoni cipőgyártók csak kapacitásuk 30-40 százalékát tudják kihasználni. A cipőipart jól ismerők szerint a 90-es évek közepétől nagy mennyiségben az országba érkezett, alulszámlázott távol-keleti import a piacgazdaságtól teljesen eltérő viszonyokat hozott létre. Miközben a gyenge minőségű és alacsony árfekvésű lábbelikre igény van, a baj az áruk Magyarországra való behozatalának módjával, piacra kerülésével és azok elszámolásával van vám, áfa és egyéb adók vonatkozásában. Ezeknek az áruknak a piacra kerülésével a magyar költségvetést több mint negyvenmilliárd forint veszteség éri évente. Ez adja a feketekereskedelem alapját. A módszer: a Kínában gyártott cipőket Hamburg érintésével konténerekben, több off-shore cégen keresztül – egyre olcsóbban számlázva – behozzák Magyarországra, és szabályosan elvámoltatják. A számlákon általában 60 dollárcent (kb. 130 forint) szerepel egy pár cipő értékeként feltüntetve. Ezután nagykereskedőként eladják egy dollárért valamelyik ismerős kereskedőnek, aki magánemberként megveszi, és páronként 1,1 dollárt fizet a saját vállalkozásának. A piacon 10-15 dollárnak megfelelő forintért megjelenő cipő útja eddig látható, innentől kezdve az összes bevétel adótartalma az APEH számára láthatatlanná válik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.