Alulképzett szaktanácsadók

Veszélybe kerülhet az európai uniós fejlesztési pénzek magyarországi hasznosítása a hazai szakértői gárda alacsony szakmai színvonala miatt – állítja Várday György szakértő, s ezt támasztja alá a közbeszerzési tanácsadók minősítéséről szóló, lapunk birtokában lévő dokumentum is.

2007. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolcszáz gyakorló közbeszerzési szakértő közül harminc bizonyult megfelelőnek a szigorú szakmai zsűri előtt. A lapunk birtokába került dokumentum szerint rendkívül alacsony színvonalú a magyar közbeszerzési szakértők képzettsége. A Magyar Közbeszerzési Társaság ajánlott szakértői listájára való felkerülés érdekében 2004-ben 800 gyakorló, vagyis működési engedéllyel és napi gyakorlattal rendelkező közbeszerzési szakértő jelentkezett. Amikor megtudták a szakemberek, hogy felvételi vizsgán kell részt venniük, ez a szám lecsökkent száznegyvenre. A vizsga írásbeliből és szóbeliből állt. Szóbelire csak azok kaptak meghívást, akik sikeresen teljesítették az írásbeli vizsgát. Az írásbeli vizsga után száznegyven vizsgázóból csupán hetven pályázó maradt, a szóbelin pedig mindössze harmincan feleltek meg a követelményeknek. Vagyis nyolcszáz jelentkező közül mindössze ennyi bizonyult alkalmasnak, ami kevesebb, mint négy százalék. A számszerű eredményeknél is elkeserítőbbek voltak a szakértők morális megnyilvánulásai – mondta el kérdésünkre Várday György, aki a minősítés idején a Magyar Közbeszerzési Társaság elnökeként bírálta el a vizsgázókat. A sikeres írásbeli vizsgát tevőknek ugyanis majd ötöde olyan választ adott, hogy „nem kell a Kbt. előírását betartani, Magyarországon így működik a törvény, az a fontos, hogy az ajánlatkérők (vagy az ajánlattevők) érdekeit képviselje a szakértő, teljesen mindegy, hogy milyen módon és eszközökkel”.
Az utóbbi években rohamléptekben folyik a hiányos képzettségű közbeszerzési szakértők reprodukálása – állítja Várday. A jelenleg hatályos szabályok szerint az akkreditált, mintegy két tucat képzést és vizsgáztatást végző intézményben viszonylag rövid idő alatt – fél–egy év alatt, hétvégente néhány órában – megszerezhető az OKJ-s bizonyítvány. Aki fel akar kerülni a Közbeszerzések Tanácsának szakmai listájára, annak emellett még konkrét eljárásokban való részvételt is kell igazolnia. Vagyis csak papír kérdése az egész, „élő ember” nem látja-hallja a jövő közbeszerzési szakembereit – fejtegette Várday, aki szerint a gyakorlat igazolása nem gond egy olyan országban, ahol korrupcióval szinte minden megoldható. Ennél is nagyobb baj, hogy a képzés elmélet- és nem gyakorlatközpontú. Az oktatók többsége jogász, aki ismeri a törvényt, de nincs tisztában a beruházások műszaki követelményeivel. Ebből következően a frissen végzett közbeszerzési szakértők és referensek is csak a formulákat ismerik, a tartalmat nem. Várday szerint komoly egyetemi műhelyekben kétéves posztgraduális képzés során kellene szárnyra bocsátani a leendő tenderszakértőket. Ennek hiányában félő, hogy az uniós pénzek a szakszerűtlenül lebonyolított pályázatok miatt nem kerülnek Magyarországra, illetve ha az összegeket ki is fizetik a pályázóknak, az EU-bürokrácia később mégis visszavonja a pénzt. Így aztán beigazolódik a jóslat, amelyben az egyik uniós bővítési felelős azzal nyugtatta a régi tagállamok vezetőit, nem kell félni a bővítéstől, a piac növekszik, de a fejlesztési pénzeket az új tagok nem fogják tudni felhasználni. Várday György szerint a 8000 milliárd forint meglehetősen sok tanulópénz lesz a közbeszerzési szakértők hiányos képzéséért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.