Apák Ivo Dzsima szigetén

Áll Clint Eastwood a Los Angeles-i Kodak Színház pódiumán, hogy átadja Ennio Morriconénak a 79. Oscar-gála életműdíját, és egyszerűen hihetetlen, hogy már 76 éves. Hihetetlen, hogy az Egy maréknyi dollárért óta több mint negyven év telt el – Morricone még mindig filmzenét ír, Eastwood még mindig rendez. Fáradtságnak, kiégettségnek nyoma sincs. The show must go on, Ivo Dzsima szigete alatt ropognak a fegyverek.

Muray Gábor
2007. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eastwood szájában cigaretta, kezében puska az 1964-es Egy maréknyi dollárért plakátján. Micsoda út a fegyverektől a fegyverekig… 2007 márciusában – sztárszínészből lett sztárrendezőként – két filmmel debütál a magyar mozikban: a japán Ivo Dzsima sziget bevételét dolgozza fel két magas költségvetésű világháborús drámában. Két perspektíva: A dicsőség zászlaja amerikai, a Levelek Ivo Dzsimáról japán szemszögből mutatja a csatát, a fegyverropogás ugyanaz, a cél ugyanaz, a hozzáállás már más. Eastwood japánjai tudják, hogy soha többé nem hagyhatják el Ivo Dzsimát, az amerikaiak elől viszont elhallgatják, hogy a túlélésnek minimális az esélye (a szigetet ma is csontpor borítja, nemzeti emlékhely – az amerikai verziót Izlandon, a japánt Kaliforniában forgatták). Ritka az ilyesmi Hollywoodban: akiket Eastwood a japán filmben két és fél órán át megszerettet, amerikai puskától halnak meg. Kapott is érte hideget, meleget.
Kerettel kezdünk és végzünk, régészek matatnak a sziget barlangjárataiban, és találnak egy zsákot. Abból a zsákból mindjárt ki is mászik Spielberg, a társproducer, hogy a már jól bevált módszerrel megfesse a második világháborút, monokróm partraszállással, végeláthatatlan hajóflottával, kétéltűkkel, tankokkal, ágyúkkal, puskákkal, kézigránátokkal, szűnni nem akaró fegyverropogással, megtörő tisztekkel és sötétbarnán szivárgó vérrel. Eastwood jól érzi magát a díszletek között, de többet akar, lekanyarodik a spielbergi útról, nincsenek fekete-fehér karakterek, nincs kollektív bűnösség, nincsenek démonok, ahogy hősök sincsenek, mindenki pusztán a megmaradásért küzd, miután ezen a holdbéli tájon ráébred a hősiesség, azaz a halál értelmetlenségére.
Eszembe jut, hogy egy soproni helytörténész a Ryan közlegény megmentése helyett eredeti világháborús felvételek élvezetére buzdította diákjait a középiskolában, ahol tanított. Jól tette. Spielberg partraszállása ettől még a hollywoodi filmipar egyik nehezen felejthető produktuma maradt. Pedig. Lehetséges-e hatvan év után rekonstruálni a múltat? Nem. Csak történeteket lehet konstruálni – mondja Rainer M. János történész Pigniczky Réka Hazatérés című szemledíjas dokumentumfilmje elején, és persze hogy igaza van.
Clint Eastwood szép történetet konstruál a Levelek Ivo Dzsimáról című filmjében, Szajgo és Kuribajasi történetét, kiskatonáét és tábornokét, két emberét, akik látszólag fényévnyire vannak egymástól, de ebben a csatazajban és vérfürdőben szükségszerűen egymásra találnak. A történet hívószava az emberségkeresés, annak a humánumnak a keresése, amely minden háború poklában ott pislákol, mint az Ivo Dzsima szikláiba fúrt barlangokban a villanykörték. Igen, patetikus zene szól, és amerikai kommerszet látunk, de Eastwood túlhalad a partraszállós tucatfilmek gicscsén és háborús pornóján, nem ragad le a partra szálló, sebesülten vergődő, vérző és összecsukló testek mutogatásánál, a baka és a hadúr drámája kimondja, hogy a biztos halál tudatában egyáltalán nem volt könnyű hazát védeni, ráadásul az átlagkatona leginkább nem szeret ölni, hanem a családi idillbe vágyik vissza. Megérthetjük, hogy a japán öngyilkosságkultusz miért volt igazán embertelen, és hogy a látszólagos kulturális különbségek mögött minden nemzet honvédje magára hagyott, vergődő lélek a pusztában. Egyedül van, és a magány a fronton mindennél elviselhetetlenebb. Eastwood szereti a fegyvereket, jól állnak neki, mégis pacifista. Moralizál, de nem kezdünk el ásítozni.
Nem árt tudni, hogy Tadamicsi Kuribajasi tábornok létező személy volt, eredeti leveleiből Tokióban könyvet szerkesztettek, s azokból a levelekből, akár Eastwood konstruált történetéből, körvonalazódik egy ember, aki a sziget szigorú parancsnokaként a halál árnyékában a feleségének, a lányának és a kisfiának küldött kedves üzeneteket, gyermeteg firkákat. Ott, az Oscar-gála pódiumán az a hetvenhat éves cowboy pedig nemcsak a japán tábornok előtt akart tisztelegni, hanem a szerető apa előtt is, akinek nem kegyelmezett a történelem – a Levelek Ivo Dzsimáról nem csak egy látványosan moralizáló történet a második világháborúról: az önmagát kiirtó faj emlékműve.
(Levelek Ivo Dzsimáról – színes, feliratos amerikai háborús filmdráma, 140 perc. Rendezte: Clint Eastwood. Forgalmazza az InterCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.