Caesar és a fűzfaember, propaganda vagy valóság?

Julius Caesar a gallokról írt krónikáiban barbár emberáldozatokról számolt be, ám vajon igazat írt? A „De bello Gallico” sötét legendája máig vitákat szít.

Forrás: Múlt-kor2025. 06. 12. 12:53
Vercingetorix gall vezér megadja magát Caesarnak. A gall háborúról írt művében említe meg Caesar a fűzfaember legendáját Fotó: Wikimedia Commons/Lionel Royer
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hódító tollforgató

Julius Caesar nemcsak hadvezérként, hanem íróként is maradandót alkotott a Római Köztársaság végnapjaiban. Kr. e. 60-ban Pompeius Magnusszal és Crassusszal triumvirátust alkotva megszerezte a hatalmat, majd proconsulként Illíria és Gallia tartományokat irányította – írta meg az abc.es. 

Caesar szobra
Caesar szobra   Fotó: Manuel Cohen

A „De bello Gallico” című művében harmadik személyben örökítette meg hadjáratait, miközben a gall népeket vad, babonás és kegyetlen törzsekként mutatta be. Leírásai azonban nemcsak történelmi beszámolók, hanem politikai eszközök is voltak, amelyek a római hódításokat igazolták.

A fűzfaember mítosza

Caesar egyik legmegrázóbb állítása a gallok „fűzfaember” szokásáról szólt. Eszerint óriási, fűzfavesszőkből font bálványokat készítettek, amelyeket élő emberekkel – gyakran bűnözőkkel, de szükség esetén ártatlanokkal – töltöttek meg, majd felgyújtottak.

Caesar "De bello Gallico" című műve értékes irodalmi alkotás aminek komoly a történeti forrásértéke Fotó: Open AI

 „A tolvajok és rablók áldozata a legkedvesebbek az istenek számára” – írta, ám sem a bálványok méretéről, sem készítésükről nem adott pontos leírást. Ez az elnagyoltság a leírásban már önmagában gyanút kelt, vajon valós szokásról vagy a gallok démonizálására szolgáló történetről van szó?

Sztrabón és Poszidonius nyomdokain

Caesar nem egyedül írt a gallok emberáldozatairól. Sztrabón, az első századi földrajztudós „Földrajz” című művében szintén említette a fűzfaembert, Poszidoniusra hivatkozva, aki Galliában járva tanulmányozta a helyi szokásokat.

"Jules Cesar traverse la riviere de Rubicon avec ses legions en armes le 10 janvier 49 avant JC sur les traces de Pompee le Grand (Gneo Pompeo Magno ou Gnaeus Pompeius Magnus, 106-48 av JC) et viole la loi du Senat romain qui interdisait a un general romain de franchir la riviere frontiere de la Gaule cisalpine - En franchissant la riviere , Jules Cesar prononca la celebre formule "Alea jacta est" (Le sort en est jete)" (Julius Caesar (100-44 BC) Crossing the Rubicon in 49 BC from Cisalpine Gaul to Italy to make his way to Rome - Caesar uttered the famous phrase alea iacta est ("the die has been cast")) Illustration de Tancredi Scarpelli (1866-1937) tiree de "Storia d'Italia" (Histoire-d'Italie) de Paolo Giudici, 1930 Collection privee ©Isadora/Leemage
Caesar volt az ókori Róma egyik legsikeresebb hadvezére    Fotó: AFP

 Sztrabón szerint a gallok szalmából és fából készült bábukba zártak embereket és állatokat, amelyeket rituálisan elégettek. Bár Poszidonius állítólag szemtanúja volt ezeknek a szertartásoknak, Sztrabón megjegyzi, hogy a rómaiak később betiltották az ilyen gyakorlatokat, mivel azok összeegyeztethetetlenek voltak a római erkölcsökkel.

A római propaganda gépezete

A fűzfaember hitelességét illetően a történészek óvatosságra intenek. Peter S. Wells antropológus „A barbárok beszélnek” című művében rámutat, hogy a gallokról szóló beszámolók kizárólag a római hódítók tollából származnak. A kelta népek nem hagytak hátra írásos feljegyzéseket, így a történelmi narratívát a győztesek alakították. 

Gall harcosok egy római domborművön   Fotó: Wikimedia Commons

Ezek a források gyakran elfogultak voltak, céljuk pedig a barbár népek lejáratása, hogy igazolják a római terjeszkedést. A régészeti leletek sem támasztják alá egyértelműen az emberáldozatok létezését, ami tovább növeli a kételyeket.

A legenda továbbélése

A fűzfaember mítosza nemcsak a római korban, hanem évszázadokon át formálta a kelták megítélését. Caesar és kortársai leírásai a modern korban is hatással vannak a gallokról alkotott képre, amely gyakran megjelenik a popkultúrában, például filmekben vagy fantasy történetekben. A történészek azonban ma már egyre inkább úgy vélik, 

hogy Caesar beszámolói inkább a politikai propaganda részei voltak, mintsem hiteles antropológiai leírások. 

A fűzfaember így nem csupán a gallok, hanem a római manipuláció történetének szimbólumává vált.

További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak. 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.