Csődök a matricás autóknál?

Tulajdonosváltás miatt halasztást kért ügyfeleitől a havi kifizetéseknél az egyik ingyenes reklámautót ígérő cég. A gyaníthatóan pilótajátékként működő ügyletek legnagyobb vesztesei a cserbenhagyott autóvásárlók lesznek, akik száma becslések szerint elérheti a tízezret is. A márkakereskedők érdekvédelmi szervezete az ügyben felvetette az ellenőrző szervek felelősségét is.

2007. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúton tájékoztatjuk arról, hogy az Il Ferro Kft.-ben vezetőváltás történt, és ennek kapcsán az új ügyvezető a társaság teljes körű átvizsgálását és pénzügyi átszervezését rendelte el. A fentiek miatt a márciusi szemlére 2007. március 26–30-a között fog sor kerülni, a társaság telephelyein – olvasható az egyik nagy matricás autó vállalkozás honlapján. A jelzett szemlét azért kell megrendezni, mert az ügyfelek vállalták, hogy minden hónapban bemutatják az autót, bizonyítandó, hogy ép, tiszta, viseli a matricákat, és ehhez az eseményhez kapcsolódott korábban a hirdetési díj kifizetése is.
A reklámautókkal foglalkozó cégek tevékenységét kezdettől gyanakvással figyelők a vég kezdeteként értékelik az Il Ferro bejelentését. A viharos tulajdonosváltás, illetve a kifizetések elhalasztása azt jelenti, hogy a sok ezer szerződött ügyfél február eleje helyett legjobb esetben is csak március végén kapja meg a hirdetési díjat. Azoknak, akik új autót vettek, most saját zsebből kell kifizetniük a havi részletet, pedig eredetileg éppen azért ugrottak bele a vásárlásba, mert a hirdető azt ígérte, hónapról hónapra megkapják a havi törlesztésre szánt pénzt. Ha a matricás cégek végleg bedobják a törülközőt, a vevők elvesztik a kezdő részlet több százezres összegét, valamint a szokásos kereskedői árengedményt is. A hirdetési cégek ugyanis kikötik, hogy a vevők csak „alku nélküli” áron vehetik meg az új autót a kijelölt kereskedőktől.
– Mi időben jeleztük, hogy ez a társaság huncut! – reagált a hírre Balogh Árpád, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) alelnöke. A szakember elmondta, hogy amikor megjelentek a piacon az autós hirdetésekkel foglalkozó cégek, a Gémosz minden lehetséges fórumon felhívta a márkakereskedések figyelmét az ajánlatban rejlő veszélyekre. Bár az első számú kockázatviselő a vevő, és így a matricás cégekkel kapcsolatban álló kereskedőket közvetlenül nem éri kár, a mintegy tízezerre becsült ügylet akár csak felének meghiúsulása kihat az újautó-piac egészére is. Elsőként úgy, hogy jelentősen megszaporodnak a lízingcégeknek visszaadott autók, ami a használt piacot terheli. Másodszor úgy, hogy a fizetésképtelenné vált ügyfelek bekerülnek a központi hitelinformációs rendszerbe, azaz öt évig nem lehetnek vevők az új autók piacán.
Balogh Árpád szerint felvethető az állami ellenőrző szervek felelőssége, hiszen a sajtóhíradásokból is tudható volt első pillanattól kezdve, hogy a hirdetési cégek kiötlői legjobb esetben is szerencselovagok. A matricás vállalkozások minden bizonnyal pilótajátékot szerveznek – mondta el korábban lapunk kérdésére Báti Balázs. A Magyar Lízingszövetség elnöke arra alapozta megállapítását, hogy tudomása szerint a cégek más bevétellel nemigen rendelkeznek, mint a szerződő felek egyszeri befizetéseivel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.