Gőzerővel folyik a kéttucatnyi Volán-vállalat regionális öszszevonása – mondta el lapunknak Ordasi György, az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU) tisztségviselője. Az érdek-képviseleti vezető nemcsak azért tartja elfogadhatatlannak az átszervezést, mert a kormány, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium részéről semmilyen érdekegyeztetési szándékot nem tapasztal, hanem azért is, mert a regionális szervezeteknek végül 18–20 százalékkal kevesebb dolgozója lesz.
A Kisalföld Volán a Vas és a Zala megyei vállalatokkal kerül egy társaságba. Az átszervezés során átvilágítják a járatokat, és a kis kihasználtságúakat megszüntetik. Ennek következménye lesz a járművezetők, műszaki dolgozók elbocsátása – fejtegette Ordasi György.
Visszaéléseket tapasztalnak az alvállalkozói szerződések körül is – mondta Ordasi György. Mint lapunk is beszámolt róla, a Volán-társaságoknál a járatok 5–30 százalékát kell alvállalkozóknak kiadni. Amíg tavaly a belföldi járatokról volt szó, nem dörömböltek a jelentkezők. Most, hogy a nemzetközi járatok, illetve a turisztikai érdekeltségű tevékenység kiszervezésére került sor, házon belül akadt jelentkező. Ordasi értesülése szerint a Volánbusz menedzsmentje környékén kell keresni a szerencsés nyertest. Más anomáliák is jellemzik a folyamatot. Több Volán-társaságnál a járatokkal együtt az eszközöket – vagyis az autóbuszokat – is kiszervezték, méghozzá vagy új, vagy felújított állapotban. Ráadásul az ár hétpecsétes üzleti titok – jelezte Ordasi, hogy ezekben az esetekben is félő, megkárosították a cégeket, amelyeknek 27 százalékos tulajdonosai maguk a dolgozók.
A veszteséges távolsági autóbusz-közlekedést – ellentétben a vasúttal – nem támogatja az állam – vélekedett az ADU tisztségviselője, ennek pedig az lesz a következménye, hogy az állam nem tudja biztosítani a tömegközlekedési kapcsolatot a kistelepüléseken. Illetve sok esetben csak névleges lesz az ellátás: a hajnali munkás-, illetve a reggeli iskolásforgalmat lebonyolító járatok – amelyek kihasználtsága akár 95 százalékos – megmaradnak, a napközbeniek – 45-50 százalékos kihasználtsággal – megszűnnek. Ráadásul mindez akkor történik, amikor a vasúti személyszállítást is megszüntetik a kis forgalmú vonalakon. Ennek eredményeként már ma is 1,2 millió magyar él olyan településen, amelyen nem jár sem vonat, sem autóbusz. Félő, hogy a Volán-társaságok regionális átszervezése után ez a szám jelentősen növekedni fog.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is