Kisalföld Volán: leépítés?

Miközben a vasútreform részeként egyre-másra szüntetik meg a vasúti személyszállítást, a Volán-társaságok regionális átszervezése a buszjáratok ritkítását eredményezi. A végeredmény az, hogy hazánkban 1,2 millió ember marad tömegközlekedési kapcsolat nélkül – állítja a szakszervezeti vezető.

2007. 02. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gőzerővel folyik a kéttucatnyi Volán-vállalat regionális öszszevonása – mondta el lapunknak Ordasi György, az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU) tisztségviselője. Az érdek-képviseleti vezető nemcsak azért tartja elfogadhatatlannak az átszervezést, mert a kormány, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium részéről semmilyen érdekegyeztetési szándékot nem tapasztal, hanem azért is, mert a regionális szervezeteknek végül 18–20 százalékkal kevesebb dolgozója lesz.
A Kisalföld Volán a Vas és a Zala megyei vállalatokkal kerül egy társaságba. Az átszervezés során átvilágítják a járatokat, és a kis kihasználtságúakat megszüntetik. Ennek következménye lesz a járművezetők, műszaki dolgozók elbocsátása – fejtegette Ordasi György.
Visszaéléseket tapasztalnak az alvállalkozói szerződések körül is – mondta Ordasi György. Mint lapunk is beszámolt róla, a Volán-társaságoknál a járatok 5–30 százalékát kell alvállalkozóknak kiadni. Amíg tavaly a belföldi járatokról volt szó, nem dörömböltek a jelentkezők. Most, hogy a nemzetközi járatok, illetve a turisztikai érdekeltségű tevékenység kiszervezésére került sor, házon belül akadt jelentkező. Ordasi értesülése szerint a Volánbusz menedzsmentje környékén kell keresni a szerencsés nyertest. Más anomáliák is jellemzik a folyamatot. Több Volán-társaságnál a járatokkal együtt az eszközöket – vagyis az autóbuszokat – is kiszervezték, méghozzá vagy új, vagy felújított állapotban. Ráadásul az ár hétpecsétes üzleti titok – jelezte Ordasi, hogy ezekben az esetekben is félő, megkárosították a cégeket, amelyeknek 27 százalékos tulajdonosai maguk a dolgozók.
A veszteséges távolsági autóbusz-közlekedést – ellentétben a vasúttal – nem támogatja az állam – vélekedett az ADU tisztségviselője, ennek pedig az lesz a következménye, hogy az állam nem tudja biztosítani a tömegközlekedési kapcsolatot a kistelepüléseken. Illetve sok esetben csak névleges lesz az ellátás: a hajnali munkás-, illetve a reggeli iskolásforgalmat lebonyolító járatok – amelyek kihasználtsága akár 95 százalékos – megmaradnak, a napközbeniek – 45-50 százalékos kihasználtsággal – megszűnnek. Ráadásul mindez akkor történik, amikor a vasúti személyszállítást is megszüntetik a kis forgalmú vonalakon. Ennek eredményeként már ma is 1,2 millió magyar él olyan településen, amelyen nem jár sem vonat, sem autóbusz. Félő, hogy a Volán-társaságok regionális átszervezése után ez a szám jelentősen növekedni fog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.