Csáth, Szász és más démonok

Modern ballada 1913-ból: a század eleji, rideg elmeklinikán az író-orvosra új beteget bíznak, egy őrült nőt, aki saját naplója rabja. Kapcsolatuk egyre szorosabb lesz. Szász és Csáth, fojtó feszültség, sikolyok, pszichoanalízis, morfium.

Muray Gábor
2007. 03. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy miért éppen Csáth? Szász János már unhatja a kérdést, ők ketten amolyan egymásnak való bolondgombák, bár ezzel nem állítom, hogy egyformák is, sőt. Szász egyáltalán nem tud és nem akar Csáth lenni, mint azt februárban mesélte, ő inkább az író-orvos pácienseivel, például az őrült Gizellával azonosul (pedig ő dehogy őrült, ez csak amolyan PR-szöveg, amúgy jól áll neki). Inkább az érdeklődésük hasonló: Csáth Géza, a huszadik század egyik legtitokzatosabb és legellentmondásosabb magyar géniusza is a mögöttest, a mindig a közelben bóklászó démont, a szélsőséges vágyak uralta embert keresi – a társadalmi szabályrendszer, a létezés és az erkölcs határait feszegeti. Csáthtól eltérően Szász János csak a műveiben: A Wojczekben (1994), a Wittman fiúkban (1997) s most, mintha trilógiát zárna, az Ópiumban.
Azt mondja, olcsó film lett. A komáromi erődben forgatták, Szőllősi Géza képzőművész, „art designer” horrorisztikus gépezetei között, s ezek a régi-régi boltívek, bőr- és fémborzalmak Csáth rideg és szemérmetlen vallomásaitól (ma: blogok) eltérően egy kalandfilmbe vagy thrillerbe illő látványvilágot hoztak. Csak semmi dokumentarizmus. Helyette mese. Nem lepődünk meg ezen sem, hiszen a korábbi filmjei után a februári szemleközönség már éhezte a balladai festőiséget, a Szász-víziót, mintegy megelőlegezve neki a fődíjat (amit viszont Bollók Csaba Iszkája elnyert előle – Máthé Tibor azért megkapta a magáét: legjobb operatőr lett 2007-ben).
Brenner doktor Freudot kóstolgatja, mi pedig a század eleji elmeklinikák kegyetlen valóságából kapunk ízelítőt: Klein Gizella, az egyszerre csodálatos és rémisztő ember, femme fatale és szörnyszülött Kirsti Stubo dán színésznő minden elismerést megérdemlő alakításában valóban életre kel. Minden porcikája a nem gondolkodás iránti vágytól ég, ahogy a Brennert alakító norvég Ulrich Thomsennek az alkotás- és megismerésvágytól. Duettjük filmtörténeti fejezet, így azon is felesleges szöszölni, hogy a rendező miért nem hazai színművészeket alkalmazott. Bár az okok kidolgozatlanok, Gizella előéletéről, az orvossal való kapcsolatának indokairól talán több kellett volna, az Ópium kerek egész. Nincs új a nap alatt, láttunk már elég filmdrámát orvosról és pácienséről, mint ahogy ópiátokkal élvezkedő zseniportrét is, Szász filmje nem is újszerűsége, hanem – a rendezőtől és tökéletes stábjától elvárhatóan – a dialógokra és a vizualitásra összpontosított mérnöki precizitása miatt erős.
Meg aztán, Csáth egyre népszerűbb manapság, amikor ebben a nagy, civilizált unalomban mindenki épp begolyózni készül, igazán fel lehet nézni arra az emberre, aki ilyen gyilkos önkritikával számolt be önmagáról. Számolt le önmagával.
(Ópium – Egy elmebeteg nő naplója, színes magyar játékfilm, 108 perc. Rendezte Szász János. Forgalmazza a Hungarotop.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.