Kijev célja az európai integráció

Ukrajna célja az európai integráció, a NATO-tagságról azonban csak össznépi referendum dönthet – nyilatkozta lapunknak mai budapesti látogatása előtt adott exkluzív interjújában Viktor Janukovics. Az ukrán kormányfő elmondta, országát nem kérték fel a részvételre az amerikai rakétavédelmi rendszerben. Mint kifejtette, országa egy globális biztonsági rendszer híve, amelyről csak közös döntés születhet. Belpolitikai kérdésekről szólva nem lát okot előre hozott választásokra, s reményét fejezte ki, hogy Viktor Juscsenko elnök pragmatikus módon tudomásul veszi a jogkörök új alkotmány szerinti megosztását, s nem gátolja a további reformokat.

2007. 03. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Kijev)
Miniszterelnök úr! A világsajtó 2004-ben az elnökválasztás eredményeinek meghamisításával hozta összefüggésbe az ön nevét. Két év múlva pártja magabiztos győzelmet aratott a mindenki által demokratikusnak elismert parlamenti választásokon, ma pedig fölényesen vezeti a politikusok népszerűségi listáját. Mindezek fényében érez ezek után valamiféle erkölcsi elégtételt?
– Közelítsünk a jog és a tények felől a kérdéshez! A 2005 és 2006 során folyt bírósági vizsgálatok azt igazolták, hogy a 2004-es választásokkor az eredmények meghamisítása nem érte el az egy százalékot sem. Ukrajna olyan tapasztalatot szerzett 2004-ben, ami csak a javára vált. Az ország az elnök-, majd a parlamenti választások után demokratikusabbá vált, nagyobb lett a szólásszabadság, a sajtó nyitottabbá, függetlenebbé vált. A nép a saját bőrén érezte a változásokat, megfizetett értük, s az akkor történtek az ország javára váltak. Az ukránok megismerhették azt is, mi a populizmus, s a parlamenti választások során ítéletet is mondtak róla. A választók ma már tudják, hogy a populizmusért milyen nagy árat kell fizetni. A válságellenes koalíció ma komoly társadalmi támogatást érez a háta mögött, ami segíti a kormány programjának megvalósítását. Lassan befejezzük a 2012-ig szóló középtávú fejlesztési stratégia kidolgozását.
– Egy pillanatra térjünk vissza a 2004-es eseményekhez. Miként értékeli az akkor történteket? Forradalom zajlott akkor Ukrajnában, avagy a forradalomnak csak bizonyos elemei voltak meg?
– Az ukránok változást akartak. A hatalom elveszítette támogatottságát, itthon és külföldön egyaránt megszűnt a bizalom az ország bel- és külpolitikai irányvonalával szemben. Elsősorban azért, mert az elnöki-parlamenti berendezkedésről kiderült, hogy nem működik hatékonyan. Mindehhez járultak olyan szubjektív okok, mint a hatalmas korrupció, a bírói rendszer elavult volta, s általában a reformok hiánya. Mindezeket még elkezdeni sem lehetett, mert a rendszer kiürült, belső ellentmondásokkal volt tele, nem működött, hiszen mást akart az elnök, a kormányfő és a parlament.
– Mennyire elégedett a jogkörök jelenlegi megosztásával? Immár működőképes a rendszer? Ki ma az első ember Ukrajnában? A viták ellenére is úgy tűnik, az elnökben sok tekintetben akár szövetségest is találhat a Régiók Pártja…
– Az új alkotmány 2006. január elsejével életbe lépett, s ennek megfelelően a független Ukrajna történetében először tartottak arányos választásokat. Hatályos a kormányról szóló törvény, amely megnöveli a kabinet hatásköreit. De tovább kell menni a szabályozásban, így meg kell szabni az elnök jogköreit is. Az alkotmány alapvetően parlamenti-elnöki rendszerben gondolkozik, amely demokratikusabb, mint a korábbi, az államfő túlsúlyán alapuló berendezkedés. A parlamentet ugyanis a nép választja meg, így az általa alakított kormánykoalíció legitimitása erősebb. S hogy ki az ország első számú politikusa? Az alkotmány e kérdésben világosan fogalmaz. Az elnök az állam feje, ám nem rendelkezik olyan kizárólagos monopóliumokkal, mint korábban. Az ország kül- és belpolitikai irányvonalát az alkotmány rendelkezése értelmében a parlament határozza meg, s az elnök, illetve a kormányfő valósítják meg. Így aztán nincs értelme az elnök és a miniszterelnök közötti versenynek sem. A legfontosabb, hogy a rendszer az alkotmány által megszabott keretek között és hatékonyan működjön. Sajnálatos, hogy az elnök ezt nem érti, és a hatalomtól elkülönülve igyekszik önmagát pozícionálni. A parlament és a kormány az új szabályozás értelmében egységes rendszerként működik, és semmi értelme ezt megkérdőjelezni. Már csak azért sem, mert a kormány eddigi működése, a költségvetés, a pénzügyi rendszer stabilizálásában, a válság feloldásában elért sikerek is igazolták az új hatalmi berendezkedés létjogosultságát, hatékonyságát. Növekszik a gazdaság, a GDP januárban 9,5 százalékkal bővült, miközben alacsony az infláció. Az elnöknek e sikerek láttán örülnie kellene, s nem folyamatos vétókkal akadályozni a kormány és a parlament munkáját. Nagyon rossz hozzáállás, ha az államfő nem érzi a magáénak a kormányt, folyamatosan hiányosságokról beszél, s a hatalom legfőbb képviselőjeként nem érez felelősséget a kabinet működéséért. E magatartással az elnök nem egyes személyekkel, hanem az ukrán néppel áll szemben, s a közeljövőben tenni fogunk annak érdekében, hogy ezt ne tehesse meg. Rossz vége lesz annak, ha az elnök folyamatosan akadályozza a kormány munkáját.
– A hatáskörök körül zajló vitákban felmerült, hogy a rendszer még hatékonyabban működne, ha az elnököt a parlament választaná meg. Közben folyamatosan előkerül az előre hozott választások lehetősége. Mennyi esélyét látja ennek?
– Jelenleg ezt nem tartom célszerűnek, ugyanis olyan átmeneti időket élünk, amikor az új alkotmány szellemében megtettük az első lépéseket a rendszer átalakítása felé. Most inkább a tapasztalatok emésztésére, időre, nyugalomra lenne szükség a berendezkedés további modernizálása előtt. A folyamat tökéletesítése közben óvatosnak kell lennünk, s óvakodnunk kell a helyzet túlpolitizálásától. Ez ugyanis aligha segíti a munkát. Kialakult a parlament és a kormány közötti együttműködési mechanizmus, amelyet nem kellene most hektikus lépésekkel felborítani. A tapasztalatok öszszegzésével inkább tökéletesíteni kell a rendszert, s az elnöknek is inkább csatlakoznia kellene ehhez a hatékonyabb működést elősegítő folyamathoz. Az államfőnek elegendő jogköre van ahhoz, hogy az ország fejeként vezesse az ország kiszámíthatóbb működését elősegítő reformot. Ha az elnök reálisan értékeli a helyzetet, akkor megtalálhatja a helyét is ebben az új államirányítási rendszerben. Ellenben ha ez nem valósul meg, akkor el kell gondolkozni azon, hogyan legyen tovább. Amennyiben az elnök a reformok akadályozójaként lép fel, akkor meg kell találni a megfelelő eszközöket ennek meggátolására.
– Ezt értsem úgy, hogy ebben az esetben akár előre hozott választásokra is sor kerülhet?
– Minden elképzelhető. Hiszek azonban a józan ész, a pragmatizmus győzelmében, hiszen az elnök elég tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy megértse, a siker érdekében együtt kell dolgoznunk.
– A magyar társadalom jelenleg ugyancsak megosztott, Ukrajnában azonban, ha lehet, még mélyebbek a törésvonalak. Az országot nemcsak politikai, hanem vallási, nyelvi különbségek is két részre osztják. Nem kellene ebben az esetben komolyabban elgondolkodni az ország föderális berendezkedésűvé alakításán? Egy ilyen rendszerben talán jobban érvényesülhetnének a különböző érdekek.
– Akarjuk, vagy nem, erről jelenleg is folyik a társadalomban egyfajta vita. Fontosabbnak látom ugyanakkor most a hatalmi berendezkedés reformjának folytatását. Az alkotmányreform következő szakasza, mintegy folytatása lehetne a helyi önkormányzatok működésének átalakítása. Ennek keretében merülhet fel a föderális berendezkedés kérdése is, ma azonban nem ezt látom a legaktuálisabb problémának.
– Néhány keleti területen az európai regionális és kisebbségi nyelvek chartája alapján az orosz az ukrán mellett már a második hivatalos nyelv. Ennek alapján támogatná, hogy Kárpátalja néhány járásában hasonló módon az önkormányzatok szintjén hivatalos státust kapjon a magyar is?
– Ukrajna európai ország, ahol az emberek egyenlő jogokkal bírnak, így használni kívánják kultúrájukat és nyelvüket is. Ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az okos állampolitika elősegíti a különböző kultúrák fejlődését. Ehhez nyújt alapot az európai regionális és kisebbségi nyelvek chartája is, s Ukrajna több régióban elindult a megvalósítás útján. Mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy a charta szelleme érvényesüljön az ukrajnai régiókban is.
– Ez tehát jó hír a magyar kisebbség számára is…
– Mindenki számára, hiszen Ukrajnában nemcsak magyar vagy orosz ajkúak, de tatárok, görögök vagy bolgárok is élnek.
– Miniszterelnök úr! Önnel és kormányával kapcsolatban szinte már állandó jelzővé vált, hogy oroszbarát…
– Ma már ez is megváltozott. A lapok úgy fogalmaznak, hogy Janukovics inkább Nyugat-, mint oroszbarát. Én azonban azt mondanám, hogy ukrán vagyok, és a külpolitikában Ukrajna nemzeti érdekeit tartom szem előtt. A nemzetközi kapcsolatokban a pragmatikus, realisztikus politizálás híve vagyok. Már csak azért is, mert a Nyugat és Kelet közé szorult Ukrajna számára e helyzet amúgy is sok veszélyt rejt magában. Ukrajnának két lábon kell állnia, s hídként funkcionálnia Oroszország és Európa között. Ebben a keleti és nyugati szomszéd is érdekelt lehet. Ez egyben számunkra is kivételes lehetőséget teremthet, ezért óvnék az Ukrajna körüli helyzet túlpolitizálásától.
– Utalt az Ukrajna geopolitikai helyzetéből adódó veszélyekre, amelyeket csak fokoznak bizonyos lépések. Az ukrán sajtó meglehetősen érzékenyen viszonyul az amerikai rakétavédelmi rendszer bizonyos elemeinek kelet-európai telepítéséhez. Nem tart attól, hogy Ukrajna könynyen két nagyhatalom vetélkedésének közepén találhatja magát?
– Ilyen veszély feltételesen fennáll, s figyelhetjük ölbe tett kézzel az eseményeket. Két ilyen hatalmas ország, mint az Egyesült Államok és Oroszország vetélkedése nem erősíti a globális biztonságot. Véleményünk szerint a globális biztonságot az növelné, ha az ilyen kérdéseket adott esetben az Egyesült Államok, Oroszország és Európa közösen beszélnék meg. Ebben a rendszerben Ukrajna is megtalálhatja a maga helyét, hiszen ilyen eszközök vannak a területén. Nem nézhetjük mintegy külső szemlélőként, hogy egyes partnereink figyelmen kívül hagyják a véleményünket. Ez nem lenne helyes.
– Amerikára gondol?
– Nemcsak az Egyesült Államokra, hanem Lengyelországra, Csehországra, az Európai Unióra vagy akár Oroszországra is. Az ország két tűz között, nem túl biztonságos helyen fekszik, s nem nyugtalaníthatjuk az ukrán társadalmat. Az embereket nagyon is érdekli ez a téma, s veszélyesnek tartanánk, ha a történtek újabb fegyverkezési versenyt generálnának.
– Magyarország és Oroszország kapcsolatai ha nem is stratégiainak, de legalábbis különlegesnek mondhatók. Hol találhatja meg e két ország között a helyét Ukrajna? Segíti vagy gátolja az együttműködést a magyar–orosz viszony különlegessége?
– Pragmatikusnak kell lennünk a kétoldalú kapcsolatokban. Konkretizálni kell az együttműködés lehetőségeit. A magyar–orosz kapcsolatok különlegessége pedig csak segítheti Kijev és Budapest együttműködését. Az elmúlt években látványosan fejlődött a kereskedelmi, gazdasági kapcsolatok szintje. Az utóbbi három évben az áruforgalom több mint megkétszereződött, tavaly pedig elérte a kétmilliárd dolláros szintet. Immár az ukrán befektetők is megjelentek Magyarországon, 2004-ben például a Donbass Ipari Szövetség privatizálta a Dunaferrt. A magyar cégek is mind aktívabbak Ukrajnában, tavaly például az OTP lett a Raiffeisen Ukrajna tulajdonosa. Komoly lehetőségeket látunk a transzkontinentális közlekedési együttműködésben, logisztikai központok létrehozásában, az európai közlekedési folyosók kihasználásának erősítésében. Hármas, ukrán–magyar– orosz együttműködésben dolgoztuk ki a záhonyi logisztikai központ tervét. E vasúti csomópont fejlesztése jól illeszkedik a transzkontinentális tervekbe és az ukrán vasutak modernizációjába is.
– Ukrajna külpolitikai céljai között fogalmazza meg az európai integrációt. Elegendő segítséget kap Kijev e kérdésekben partnereitől?
– Ukrajna célja az európai integráció, s e tekintetben teljes megértést és segítséget tapasztalunk partnereink részéről. Februárban Kijevben tartották az ukrán–EU ülést, amelyen lényegében elindult a kiszélesített tízéves együttműködés Ukrajna és az Európai Unió között. Márciusban Brüsszelben megkezdődik a konkrét munka e kérdésben. Bízunk abban, hogy az unió segítségével felgyorsíthatjuk a közeledést Európához. Komoly lépés lehet ezen az úton Ukrajna felvétele a WTO-ba. Szorosabban kell együttműködnünk Európával energetikai téren. Az európai integráció ugyanakkor mindenek előtt az ukránok számára jelent feladatot. Meg kell mutatnunk, hogy képesek vagyunk megfelelni a feltételeknek. Ami a NATO-t illeti, Ukrajna szorosan együttműködik a szövetséggel és részt vesz annak különböző műveleteiben. A tagságról ugyanakkor az ukrán törvényeknek megfelelően csak népszavazás dönthet. Felmérések szerint az ukrán lakosság többsége a csatlakozás ellen foglal állást, így jelenleg egy referendum eredménye is csak ez lehetne. A szintén semleges Svédország példája alapján állíthatjuk, hogy a csatlakozás kérdésének idő előtti felvetése csak a társadalmon belüli konfliktusok erősödéséhez vezethet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.