Don McCullin fekete-fehér felvétele a sokkos állapotban lévő amerikai tengerészgyalogosról Vietnamban készült 1968-ban, amikor az alkotó Huéban az 5. hadosztállyal együtt bekerült a vietnami háború legnagyobb ütközetébe. Két hétig volt ott, kommentálta később a felvételt, bármerre nézett, mindenütt holttesteket látott. „Azt hiszem, kicsit összetörtem, mire hazatértem, mondta. Viszont ott készítettem életem legjobb képeit.” Valóban, a felvétel éppen úgy a fotós újságírás, ha úgy tetszik, a háborús fotóriport legszínvonalasabb, egyben legismertebb teljesítményei közé tartozik. McCullin további döbbenetes erejű képei olyan sokkoló hatást gyakoroltak a közvéleményre, hogy 1982-ben a brit hatóság egyszerűen megtiltotta, hogy a falklandi háborúról tudósítson.
Ezek alapján aligha kétséges, hogy nem hiányzott a minőség iránti érzék Andy Steelből (maga is jól ismert újságíró és fényképész) A világ leghíresebb fotósai és legszebb fényképeik – Sajtófotók című könyvének válogatásakor. A kommentárok is egyszerre frappánsak és élvezetesek, szakszerűek és személyesek, megtaláljuk bennük a sztorit, a felvételkészítés technikai paramétereinek és a fotósnak a fotózott témához való személyes viszonya leírását. Mivel pedig a kötet további huszonkilenc kiváló sajtófotós portréját rajzolja meg, az összeállításból izgalmas panoráma kerekedik ki a világról az utóbbi húsz–harminc év sajtófotójának tükrében.
A kötetbe válogatott és kommentált képek egységként mutatnak be egy-egy híres, ikonná vált felvételt készítője életművével s a világgal, amelyben a fotós és mi magunk is mozgunk. Kegyetlen világ ez Steel szerint, hiszen a kötetben elsősorban a háborúk, az etnikai, vallási konfliktusok uralkodnak Vietnamtól Irakig, a Balkán-félszigettől Afganisztánig. Ennyi szép és szörnyűséges képet a szenvedésről, halálról, fájdalomról ritkán láthatunk egy kötetben, valójában nem is szívesen néznénk őket, ha nem adnánk igazat Ron Havivnak, aki Afganisztánban készítette a haldokló amerikai századost ábrázoló képét: „Nem hiszem, hogy a sajtófotók önmagukban képesek lennének megváltoztatni a világot, de abban biztos vagyok, hogy nélkülük egy egészen másféle világban élnénk.”
Megrázó, elgondolkodtató a könyv akkor is, ha a válogatás, a szerkesztés több ponton is erős szubjektivitást mutat. Lehet persze, hogy kifejezetten ez a svájci RotoVision kiadó sorozatának célja, hiszen az Illés Róbert fordította (a holland, amerikai, orosz, olasz, észt változattal együtt társkiadásként megjelent) magyar verzió valójában olyan sorozat része, amelyben megjelent már a portrék, aktok, tájak, vadállatok gyűjteményének kötete. Ez azonban éppen úgy nem derül ki a könyvről, mint az, hogy a teljes sorozatcím nem egyszerűen legszebb fényképekről, hanem e képek „sztorijairól” beszél. Ahol pedig a sztorizó részletezés kerül előtérbe, ott a tudományos-történeti hitelesség primátusára nyilván eleve nem szabad számítanunk.
(Andy Steel: A világ leghíresebb fotósai és legszebb fényképeik – Sajtófotók. Ventus Libro Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 4990 forint)

„Másképp kellett volna” – újabb résztvevő kritizálta Magyar Péter meghívását a Női Sikernapra