Haldokló százados

XIV. budapesti nemzetközi könyvfesztivál

P. Szabó Ernő
2007. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Don McCullin fekete-fehér felvétele a sokkos állapotban lévő amerikai tengerészgyalogosról Vietnamban készült 1968-ban, amikor az alkotó Huéban az 5. hadosztállyal együtt bekerült a vietnami háború legnagyobb ütközetébe. Két hétig volt ott, kommentálta később a felvételt, bármerre nézett, mindenütt holttesteket látott. „Azt hiszem, kicsit összetörtem, mire hazatértem, mondta. Viszont ott készítettem életem legjobb képeit.” Valóban, a felvétel éppen úgy a fotós újságírás, ha úgy tetszik, a háborús fotóriport legszínvonalasabb, egyben legismertebb teljesítményei közé tartozik. McCullin további döbbenetes erejű képei olyan sokkoló hatást gyakoroltak a közvéleményre, hogy 1982-ben a brit hatóság egyszerűen megtiltotta, hogy a falklandi háborúról tudósítson.
Ezek alapján aligha kétséges, hogy nem hiányzott a minőség iránti érzék Andy Steelből (maga is jól ismert újságíró és fényképész) A világ leghíresebb fotósai és legszebb fényképeik – Sajtófotók című könyvének válogatásakor. A kommentárok is egyszerre frappánsak és élvezetesek, szakszerűek és személyesek, megtaláljuk bennük a sztorit, a felvételkészítés technikai paramétereinek és a fotósnak a fotózott témához való személyes viszonya leírását. Mivel pedig a kötet további huszonkilenc kiváló sajtófotós portréját rajzolja meg, az összeállításból izgalmas panoráma kerekedik ki a világról az utóbbi húsz–harminc év sajtófotójának tükrében.
A kötetbe válogatott és kommentált képek egységként mutatnak be egy-egy híres, ikonná vált felvételt készítője életművével s a világgal, amelyben a fotós és mi magunk is mozgunk. Kegyetlen világ ez Steel szerint, hiszen a kötetben elsősorban a háborúk, az etnikai, vallási konfliktusok uralkodnak Vietnamtól Irakig, a Balkán-félszigettől Afganisztánig. Ennyi szép és szörnyűséges képet a szenvedésről, halálról, fájdalomról ritkán láthatunk egy kötetben, valójában nem is szívesen néznénk őket, ha nem adnánk igazat Ron Havivnak, aki Afganisztánban készítette a haldokló amerikai századost ábrázoló képét: „Nem hiszem, hogy a sajtófotók önmagukban képesek lennének megváltoztatni a világot, de abban biztos vagyok, hogy nélkülük egy egészen másféle világban élnénk.”
Megrázó, elgondolkodtató a könyv akkor is, ha a válogatás, a szerkesztés több ponton is erős szubjektivitást mutat. Lehet persze, hogy kifejezetten ez a svájci RotoVision kiadó sorozatának célja, hiszen az Illés Róbert fordította (a holland, amerikai, orosz, olasz, észt változattal együtt társkiadásként megjelent) magyar verzió valójában olyan sorozat része, amelyben megjelent már a portrék, aktok, tájak, vadállatok gyűjteményének kötete. Ez azonban éppen úgy nem derül ki a könyvről, mint az, hogy a teljes sorozatcím nem egyszerűen legszebb fényképekről, hanem e képek „sztorijairól” beszél. Ahol pedig a sztorizó részletezés kerül előtérbe, ott a tudományos-történeti hitelesség primátusára nyilván eleve nem szabad számítanunk.
(Andy Steel: A világ leghíresebb fotósai és legszebb fényképeik – Sajtófotók. Ventus Libro Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 4990 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.