Inkább eszköz, mint cél az olimpia

Ha hiszünk magunkban, 2020-ban Budapestre hozhatjuk a nyári olimpiai játékokat – lecsupaszítva így szól a BOM üzenete, amelyet a rendezési jog elnyeréséért létrehozott civil szervezet megvalósíthatósági tanulmány publikálásával tett még meggyőzőbbé, hatásosabbá. Lapunk ezzel szemben február 23-i számában Megvalósíthatatlansági tanulmány címmel közölt írást, amelyben többek között azt fejtegettük: soha nem az a város lesz a házigazda, amely alkalmas e szerepre, vagy alkalmasnak érzi rá magát, hanem az, amely képes maga mellé állítani a döntéshozó testület, a százhuszon-egynéhány fős NOB-tagság többségét – az pedig nem véletlen, hogy az utóbbi nyolc évtizedben a magyarhoz hasonló méretű nemzetgazdaságnak és társadalomnak ez csupán kétszer sikerült. Nyúl Sándorral, a BOM alelnökével, egyben a szervezet egyik alapító cége, a TriGránit Fejlesztési Zrt. vezérigazgatójával a megvalósíthatósági és a megvalósíthatatlansági tanulmányt ütköztettük az alábbi beszélgetésben.

2007. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2020-as nyári olimpiai játékok rendezési jogát a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, a NOB 2013-as közgyűlése ítéli oda. Ön milyen eredménnyel lenne elégedett a hat év múlva esedékes döntéshozatalkor?
– Azzal, ha Budapest bekerülne a szűkített listán az első öt pályázó közé. Fantasztikus siker lenne, egyúttal bizonyítékot kapnánk rá, hogy komolyan vettek, vesznek minket. Illetve még annyit: ha Prága vagy Varsó is bejutna a legjobbak közé, előttük kellene végeznünk.
– Ez legalább józan helyzet- és esélylatolgatás. Sokkal reálisabb, mint kijelenteni, hogy Budapestre hozhatjuk a 2020-as olimpiát. Valóban tisztes, becsülendő eredmény lenne az első ötbe jutni, de az olimpia rendezéséért zajló versenyben csak az első nyer. Érdemes az ötödik, esetleg a negyedik helyezésért éveket, forintmilliárdokat feláldozni?
– A pályázat költsége körülbelül kétmilliárd forint. Sok. De nem ér meg ennyit, hogy 2013-ig hat éven át kihúzhatjuk magunkat, másfél centiméterrel magasabbak lehetünk, és azt érezhetjük, Budapest esélyes az olimpia megrendezésére, ahelyett, hogy már most kijelentjük: semmi reményünk? Állítom, hogy a kétféle közérzet különbsége a következő évek GDP-jében is mérhető lenne. Abba pedig bele se gondoljunk, hogyan hatna a nemzeti önértékelésünkre, ha Prága nyerne. Mai közállapotainkat, közérzetünket a nihil, az üresség jellemzi. Nincs egy jóízű közös élményünk, amelyet ne fertőzne meg a politika. Nem véletlen, hogy az olimpia rendezésével kapcsolatosan ennyire kedvezők a közvélemény-kutatási adatok; még annál is kedvezőbbek, mint ahogyan mi reméltük. És ez nem feltétlenül az olimpiának szól, hanem annak, hogy végre van valami, amiért együtt lelkesedhetünk. Tudja, hogy a Westend 200 ezer négyzetméterét a TriGránittal mennyi idő alatt építettük fel az alapkőletételtől addig a pillanatig, míg bejött hozzánk az első vásárló? Háromszázhetvennégy nap alatt. És ehhez a több tonna acél mellett óriási hitre volt szükségünk.
– A bökkenő csak az, hogy az olimpia rendezési jogának elnyeréséhez igen kevés, ha mi hiszünk magunkban; másoknak kellene hinni bennünk. A NOB-tagság meggyőzésére megvan a megfelelő stratégiájuk? Mert siker vagy kudarc ezen múlik majd, és a Budapest mellett felvonultatott két fő érv – Magyarország sportnagyhatalom, Kelet-Közép-Európa még egyszer sem lehetett házigazda – semmiképpen nem elégséges. Még itthon sem, hát még egy fekete-afrikai vagy délkelet-ázsiai szavazó számára…
– A racionális üzletemberek pontosan tudják, hogy minden üzletkötés mögött 90 százalékban szubjektum van. A pályázati ismertetőt tanulmányozva némi meglepetéssel láttam, hogy nincs leírva benne semmiféle komoly döntési algoritmus; 2011-ben ki kell töltenünk egy kérdőívet, és ha ez átmegy a szűrőn, akkor már csak 120 ember véleményétől függünk. Azaz 120 szubjektumtól. Meggyőzésüket szakmai feladatnak tekintjük, mintha egy terméket értékesítenénk. És szerintünk a termék jó. Hogy még jobb legyen, ahhoz olimpiai törvényt kell alkotnunk, megvalósíthatósági tanulmányt, pozitív közvéleményt, a mozgalom számára politikailag semleges környezetet produkálnunk. A BOM e célhalmaz nagy részét teljesítette, illetve hamarosan teljesíteni fogja, és ha mindez megvan, létrejöhet az az előkészítő szervezet, amely a Nemzetközi Olimpiai Bizottság partnere lesz. Ekkor indulhat a professzionális, magyar kötődésű, nemzetközileg ismert arcokat felvonultató lobbitevékenység.
– London azzal verte meg a 2012-es olimpiáért zajló verseny hajrájában a mindvégig esélyesebbnek hitt Párizst, hogy az utolsó kortesbeszédek során roppant szívhez szóló, bensőséges és hiteles volt a három évtizeddel ezelőtti csodafutó, a világszerte ismert Sebastian Coe. Ki lehetne az ő magyar megfelelője?
– Ezt most nem tudom megmondani. Pár éve még lehetett volna Puskás Öcsi, 2013-ig fel kell fedeznünk, fel kell építenünk az erre megfelelő személyt.
– Méltánylandó az optimizmusa, a határozottsága, arra sincs okom, hogy megkérdőjelezzem a jóhiszeműségét, de a számok és tények világában élő emberként nem érzi úgy, hogy mindez, amiről beszélgetünk, merő illúzió?
– Nem. A BOM-ot alapító tizenhat cég, amely a magyar GDP vagy export jelentős hányadát képviseli, körülbelül három másodperc alatt látta be, hogy érdemes az ügy mellé állni. És nem csak a deklaráció szintjén, mintha arról nyilatkoznánk, vágyunk-e a világbékére. Mindenki jelentős összeggel szállt be, és senki nem az addigi sporttámogatása rovására, nem azt cserélte le. A felismerések egyértelműek. Nyilvánvaló, hogy az olimpiai készülődés alaposan „meghúzhatja” a gazdaságot, hiszen erre leginkább az építőipar képes. Az is vitathatatlan, hogy térségünkben éles verseny folyik: a 80-as évek végén egyedül ebbe a tízmilliós országba több tőke jött be külföldről, mint a többi KGST-tagállamba összesen, de kedvező pozíciónk azóta rohamosan romlott, ma például Romániába már három és félszer több működő tőke jut el, mint hozzánk. Az olimpia azonban újrapozicionálná Kelet-Közép-Európa országait, városait, ötven évre előre meghatározhatná, mi lesz a regionális központ: Budapest, Prága, Bécs, esetleg Pozsony? Harmadszor pedig szót kell ejteni az infrastruktúráról, annál is inkább, mert az olimpiai beruházások 70-80 százaléka infrastrukturális jellegű lenne. Ez azért is fontos, mert Budapest úthálózatának mai állapotából kiindulva prognosztizálhatjuk, hogy rövid időn belül teljes képtelenség lesz a fővárosban reggel hét és kilenc között közlekedni. Ezekkel a folyamatokkal nagyon nehéz bármit kezdeni a politikai váltógazdálkodás négyéves keretein belül, ezért ezen az időtartamon túlnyúló célkitűzésekre van szükség. Az olimpiai rendezés megpályázása tökéletes választás.
– Itt a lényeg. Az előbb mondottakkal gyakorlatilag elismeri, hogy a budapesti olimpia a BOM számára nem cél, inkább eszköz, a valódi célok pedig az olimpia megrendezése nélkül is megvalósíthatók.
– Így van, eszköz, de nem a miénk, nem a BOM-é, hanem az embereké, mindenkié.
– Ha már a közös élmények, közös sikerek hiányát említette: a BOM nem azzal segíthetne a legtöbbet a magyar sporton és a sportkedvelő emberek közérzetén, ha a rendelkezésére álló anyagi eszközökkel a jövő évi pekingi olimpiai felkészülést támogatná? Hiszen nemhogy kétmilliárd, de kétszázmillió forint is rengeteget jelentene a magukra hagyatottan küzdő, lassan ellehetetlenülő, egyébként zseniális szakmai műhelyeknek, a magyar sport fő aranyszállítóinak.
– Azon túl, hogy alapító cégeink, mint említettem, támogatják a sportot, a pekingi felkészülés biztosítása nem szerepel a BOM feladatai között. Az olimpiához köthető sportszponzoráció egyébként számos lehetőséget tartogat, hadd mondjak egy külföldi példát! Oroszországban az olimpiai csapat formaruhájának egyes darabjait a baseballsapkától a t-shirtig a nagyközönség is megvásárolhatja, és ezzel máris kettős célt érnek el: gyarapodnak a sport bevételei, és erősödik az összetartozás érzése, a nemzettudat.
– Ilyen ötletekkel éppen itthon is kirukkolhatnának, akár a MOB-bal is együttműködve. Nem vetődött fel, hogy a BOM-nak, az újoncnak illene megfutnia a sportban kötelező tiszteletköröket a MOB irányában, ahelyett, hogy azonnal magánakcióba kezdene, azt az érzetet keltve, mintha a száztíz éves testület ellehetetlenítése is a céljai között szerepelne?
– Még csak ehhez hasonló célunk sincs. A MOB mint nemzeti olimpiai bizottság feladatai jelentős részét ragyogóan ellátja, a szükséges források és a rálátás hiánya miatt azonban nem foglalkozhatott az olimpia megrendezésével. A BOM pedig, ha majd létrejön az olimpiai pályázatot előkészítő bizottság, abban valószínűleg fel is oldódik, azaz megszűnik.
– A BOM a 2020-as olimpiát hozná Budapestre, miközben a kontinensek közti rotáció alapján abban az évben minden valószínűség szerint másik földrész lehet a házigazda. Ha ez valóban így történik, a pályázatot át kell dátumozni 2024-re?
– Igen, ez szerintem automatizmus.
– És ha mégis Európa nyer, de nem Budapest?
– Akkor 2024-ről felesleges álmodozni.
– Hosszabb távon viszont bármeddig, akárhány vesztes pályázat után is érdemes?
– A budapesti olimpia mérföldkő lenne, és nemcsak a sportéletünkben, hanem minden téren új időszámítást jelentene. Miközben természetes ösztönünk, hogy szeretnénk valamit az utódainkra hagyományozni, a mi generációnkra az jellemző, hogy egyre inkább feléli, megeszi a jövőt. Az olimpia megrendezése viszont össznemzeti, pozitív örökség lenne, amely újrafogalmazná Magyarország és Európa viszonyát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.