„Kompromisszum” hatástanulmány nélkül

A rendszerváltást sem előzték meg hatástanulmányok – válaszolta Horváth Ágnes (SZDSZ) egészségügyi miniszter mindazoknak, akik a biztosítási reformra vonatkozó előzetes felméréseket hiányolták. A SZDSZ tegnapi, a vegyes biztosítási rendszert bemutató sajtótájékoztatóján lapunk egyetlen kérdésre sem kapott választ. Az viszont elhangzott: az orvosok sokkal többet fognak keresni, az ellátás pedig javulni fog. És a hab a tortán, hogy mindezért cserébe még csak nem is kell több járulékot fizetni. A Fidesz ellenben úgy látja: a több-biztosítós modellben többet kell majd fizetni az egészségügyi ellátásért.

Török László
2007. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kisebbik kormánypárt nemzeti kockázatközösségen és társadalmi szolidaritáson alapuló egészségügyet szeretne. Ez a szolgáltatók és a biztosítók versenyére épülne, az állam pedig szabályozással és szigorú felügyelettel garantálná, hogy a biztosítók ne válogathassanak a betegek között. Horváth Ágnes egészségügyi miniszter elmondta: a jelenlegi egészségbiztosítási pénztár kettéválna. Egyik részéből létrejönne az állami felügyelet alá tartozó Egységes Nemzeti Kockázatközösség Alap (ENKA), amely egy fejkvótarendszer szerint osztaná el a befizetett járulékot a biztosítók között; másik feléből egy állami egészségbiztosító jönne létre, „amely egy lenne a biztosítók között”.
A biztosítókat törvény kötelezné a szerződéskötésre minden jelentkezővel, akik évente dönthetnének arról is, hogy váltanak-e biztosítót. Beszélt arról is, hogy elképzelésük szerint a biztosítók szabadon szerződhetnének a szolgáltatókkal, „és hogy biztosítottjaik elégedettek legyenek, a legjobb ellátást nyújtó intézményekkel fognak szerződni”. Az orvosok is nagyon örülhetnek majd: fizetésük – Horváth szerint – megsokszorozódhat. Mindez ráadásul úgy, hogy a járulékok nem emelkednek. Legalábbis ezt ígérte Horváth.
A terveket felvázoló sajtótájékoztatón megkérdeztük, elemezték-e annak okait, hogy több európai országban, így Olaszországban, Spanyolországban és Észtországban visszatérnek az egybiztosítós modellhez. Kóka János kérdésünket politikai indíttatásúnak nevezte. Felvetettük azt is, hogy a több-biztosítós rendszerű országokban a finanszírozó társaságok nonprofit alapon működnek (ez alól csak Hollandia kivétel – a szerk.). Kíváncsiak voltunk, hogy az SZDSZ miért a profitorientált modellt erőlteti. – Következő kérdés? – „válaszolt” Kóka. Az átalakítás következményeinek felmérését firtató újságírói kérdésre Horváth Ágnes így válaszolt: a rendszerváltást sem előzték meg hatástanulmányok. A koalíciós pártok a jövő hét végén egyeztetnek a biztosítási reformmal kapcsolatos elképzelésekről.
Schvarcz Tibor, az MSZP egészségügyi szakpolitikusa az SZDSZ javaslatáról elmondta: a kisebbik koalíciós párt január óta a negyedik verzióját mutatja be a biztosítási rendszer megújításának, a mostani az eredetihez képest sokkal puhább tervezet, a részletek ismeretében lehet róla egyeztetni. – A szocialisták azt szeretnék, hogy az OEP maradjon meg központi szervezetnek, ugyanakkor rendbe kell tenni a bevételi oldalt, vagyis meg kell nézni, mindenki fizeti-e a járulékot, a kiegészítő biztosítók az ápolási, a baleset- és rokkantbiztosítás terén jelenhetnének meg – fejtette ki. Arra figyelmeztetett, hogy az üzleti biztosítók sajátos trükkökkel, kedvezményekkel tudnak szelektálni a populációból. Így a drága, például daganatos, transzplantációs betegek kezelését valószínűleg továbbra is az OEP finanszírozná.
Schvarcz megjegyezte, az üzleti biztosítók működési költsége többszöröse az OEP-ének, ezt valahonnan fedezniük kell, ami díjemeléssel járhatna, vagyis a megkapott fejkvóta felett a biztosítóval szerződőknek pluszköltséget kellene fizetniük.
A Fidesz szerint két lényeges ponton versenyképes a magyar egészségügy: nemzetközi összehasonlításban is alacsonyak a működési költségei, illetve rövid a várólista, vagyis nem kell hónapokat, éveket várni az ellátásra. Erről Varga Mihály, a párt alelnöke beszélt. Mint mondta, a több-biztosítós modell működési költségei nagyobbak, hiszen egy biztosító helyett nyolc-tíz profitorientált magánbiztosítót kell fenntartani. Emellett olyan kiadások is megjelennek, amelyekre eddig nem kellett költeni: ki kell fizetni a magánbiztosítók vezérigazgatóinak és felügyelőbizottsági tagjainak fizetését, magasabbak lesznek az adminisztrációs költségek, fedezni kell részvényesek nyereségét és a hatalmas hirdetési költségeket is – hangsúlyozta a fideszes politikus. A politikus felhívta a figyelmet arra, hogy míg az Országos Egészségbiztosítási Pénztár teljes költségvetéséből 2-5 százalékot fordít saját fenntartására, addig nemzetközi tapasztalatok szerint a magánbiztosítóknál ez az arány 25-30 százalék. Míg a Kormányszóvivői Iroda sokszor azzal érvel, hogy a központosított beszerzés rendkívül költséghatékony, ennek ellenére az egészségügyben a beszerzés feldarabolására készül a kormány – tett hozzá.
Csáky András (MDF) abban bízik, hogy az MSZP a továbbiakban nem hagyja magát „megzsarolni” az SZDSZ által. Szerinte az SZDSZ által javasolt kompromiszszumos megoldás sem járható. Ez azt jelentené, hogy „az OEP lenne vélhetőleg a kuka, ott maradnának a szegény, valóban ellátásra szoruló betegek”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.