Liberté ’56: Concerto, requiem

Metz Katalin
2007. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tankok, lyukas lobogók, vörös zászlók, vörös csillagok – akár közhelyszámba menő emblémái is lehetnének az ’56-os forradalomnak. Ám a Debreceni Csokonai Színház előadásában különös tartalommal telítődnek: látomásos, sorsokat meghatározó jelképekké nőnek. A szürkére mázolt, papírmasé tankokat a szereplők valósággal magukra öltik: vállukra szíjazva derekuk magasságában tartják, felsőtestük, lábuk szabadon marad. Borzongató koreográfia szerint mozognak, a nagybetűs ember fölébe nő a harci járműnek, miközben parancsba kapott feladatukon töprengenek. Hova küldték őket? A Szuezi-csatornához, mondják, de lassan rá kell ébredniük, hamis utasítást kaptak. A megszálló hadseregbe kényszerített katonák sorsa hiperbolizálódik: ők is egyszerű emberek. Dialógusuk prózai, mondhatni, hétköznapi, mozgásuk stilizált, „kellékeik”, a tankok jelképesek. E többsíkúság a Liberté ’56 egész előadására jellemző. Az első részt concertónak, a második, jóval kiérleltebb felvonást requiemnek éreztem.
A rendező Vidnyánszky Attila, akárcsak rendszeres munkatársa, a díszlettervező Alekszandr Belozub, a Szovjetunió szülötte, nagyon is testközelből ismerik az orosz kommunista birodalmi gépezet működési mechanizmusát. A primitív szlogenek mögött a mindenre elszánt, orwellien gonosz hatalmi játszmát. A díszletelemek vizionáriusan vészjóslók: a november 4-ét követő napok játékterét „belengik” a hatalmasra növesztett, világítótestekként villogó vörös csillagok, melyek zsinórpadlásról aláeresztve Damoklesz kardjaként függenek, vagy inkább a megtorló rendszer mementójaként inganak a szereplők feje fölött. A rendező úgy adatja elő a magyar forradalom totális színházi produkcióba sűrített tizenkét napját, hogy a jól ismert szimbólumokat friss szemszögből láttatja. Emberi sorsfordulókat illeszt hozzájuk. Nem állítanám, hogy nem akadnak vázlatosnak ható, „publicisztikai” megoldások a színen – kivált, mert az első részben túl sok eseményre reflektál, azaz sokat markol –, de ezeket elsöprik a szuggesztív kifejezőerővel megidézett jelenetsorok.
Szőcs Géza valójában forgatókönyvet írt, melyben egymástól független, egymással párhuzamos jelenetek zajlanak, igyekezvén megjeleníteni a történelem színét és fonákját, a magánsorsokat és a tömegesen megélt eseményeket. (A színdarabot egyébként megelőzte az alkotók hasonló című filmje.) A jelenetfüzér szimultaneitását a rendező és a koreográfus a színpad más-más szögletében játszatott epizódok összehangolásával érzékelteti, hol lazább, hol erőteljesebb kapcsolódással. Horváth Csaba koreográfusként hallatlanul expresszív mozgásszínházat kreál, a pillanat érzelmi tartalékainak maximális mozgósításával, elementáris vizuális erővel. Oly módon, hogy merőben eredeti és lényegre csupaszított mozgáskaraktereket alkot. A koporsóba „szálló”, újra megelevenedő, fel-leülő-hanyatló, koporsójában forgó fiatal forradalmár áldozatok kísérteties koreográfiája, mely a teljes színpadot betölti, az előadás legmegrendítőbb mozzanata. Mintha a hiábavaló, tragikus pusztulás, az ifjúi életerő nem hagyná őket meghalni.
A közösségi jelenetekben olykor a valamikori (épp szovjet időkben divatos) szavalókórusok váltják a forradalmi érzület tömeges kifejezését a párbeszédes mozzanatokal. A líraibb vonulatban ott lelni az obligát szerelmi szálat, Susan és az átállt szovjet katona, Pável kettősében, akiknek tragikus sorsába természetszerűen szól bele a történelem. Nem először a filmeken, drámákban. Varga Gabi természetességgel éli nem éppen hálás, mert a helyzet folytán vázlatos szerepét, Andrássy Máténak már több szín jut az identitásváltással, amivel meggyőzően él is a pályakezdő színész.
A központi szerep Kádár János képmásában Eperjes Károlynak jut, aki a darabbeli tragikus vétek elkövetésével egy országot dönt pusztulásba. Az író és a rendező groteszk játékra ösztönzi a színművészt, Eperjes módjával él a külsőségekben megragadható Kádár-imitálással, inkább a szerep tragikomikus kibontására törekszik, kemény karikatúráját fogalmazva az orosz tábornok előtt hajlongó-bókoló, behódoló, áruló kommunistának. Nagy Imre történelmi alakját Horváth Lajos Ottó formálja meg, tárgyilagos mértéktartással és a darabban mozaikszerűen megjelenített, tragikus életút méltóságos fölrajzolásával. Csikos Sándor a magyar hazáért-forradalomért és egyenes gerincéért életáldozatot hozó Maléter Pál jellemét ecseteli, Kóti Árpád a túlélő korcsmáros ízes figuráját adja, Garay Nagy Tamás a Nagy Imrééket kivégző hóhér, Csúcs Mátyás önmarcangolását jeleníti meg hitelesen, ami az előadás tragikus atmoszféráját illeti, sokat nyom a latban Pál Eszter, a zongorista lány játéka és éneke a színpad szögletében. Verebes Ernő minden dicséretet megérdemel az előadás sokszínűségét kiteljesítő, hangulatok sokaságát megidéző, színpadainkon meglehetősen ritka mód színvonalas és nem elmismásolt zene alkotójaként. A képletes színekben tervezett, remek jelmezek Nagy Viktória munkái: Kádár János szokásos szürke viseletében, a forradalmár katonák az áldozat színében, fehér egyenruhában stb.
A legdermesztőbb azonban a pesti srácok megjelenítése: a Pál utcai fiúk szereplőinek nevét és alkatát veszik föl, és gyermekszívük minden tisztaságával állítanak mementót – a legszebbet, a jövőért áldozatot hozó piros vérükét – az ötvenhatos magyar forradalomnak.
(Szőcs Géza: Liberté ’56. Rendező: Vidnyánszky Attila, koreográfus: Horváth Csaba. Debeceni Csokonai Színház vendégjátéka a Vidéki Színházak Fesztiválján.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.