Újabb tulajdonosváltás előtt a repülőtér

Angolok, majd spanyolok után német tulajdonosok vehetik át a 2005 decemberében privatizált Ferihegyi repülőteret. A tranzakció még nem zárult le, mert az ÁPV Zrt. tegnap nem kapta meg az adásvétellel kapcsolatos összes dokumentumot, ám a hiánypótlás után a Budapest Airport Zrt. új tulajdonosa a Hochtief vezette konzorcium lehet. A magánosításkor beígért nagy ívű fejlesztések továbbra is váratnak magukra.

Szabó Eszter
2007. 04. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét tulajdonosváltás elé néz a Ferihegyi repülőteret üzemeltető, 2005 végén privatizált Budapest Airport (BA) Zrt.; az új tulajdonos a német Hochtief vezette konzorcium lehet. Oravecz Péter, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta: a vagyonügynökség igazgatósága tegnapi ülésén tárgyalta meg az adásvételt, amelyet azonban bizonyos dokumentumok hiánya miatt még nem hagyott jóvá. A pótlás után az ÁPV Zrt. várhatóan megadja az engedélyt, ám az ügyletet jóváhagyó döntéshez a Kincstári Vagyoni Igazgatóság hozzájárulása is szükséges. Azt, hogy a magánosításkor beígért nagy ívű fejlesztések most már valóban elkezdődnek-e, egyelőre még nem tudni. Mint ismeretes, a repülőtér eladása nyomán Gyurcsány Ferenc miniszterelnök harmincezer új munkahelyet ígért, valamint azt, hogy Ferihegy Kelet-Közép-Európa vezető légikikötője lesz. A 2005-ös grandiózus tervekből eddig legsikeresebben a kiszervezések valósultak meg: eladták a földi kiszolgálást és a minibuszüzletágat, valamint kiszervezték a parkolóüzemeltetést és a takarítást.
A privatizációs szerződés értelmében a 2005-ben új tulajdonosként fellépő angol BAA-nak öt éven belül legalább 261 millió euró – mintegy 66 milliárd forint – értékben kellett volna fejlesztéseket végrehajtania. Az azóta eltelt 15 hónap alatt a nagy volumenű beruházások – a cargobázis létrehozatala, a 2A és 2B utasterminálok egybenyitása, üzletekkel és éttermekkel teli újabb szint kiépítése – azonban elmaradtak.
Emlékezetes, a BA Zrt. 75 százalékát 2005 decemberében 464 milliárd forintért szerezte meg a BAA, amelyet tavaly júniusban a spanyol Ferrovial vásárolt fel. A 2005-ös költségvetést a reptér eladása mentette meg, a bevételből a kormány ugyanis csupán hatvanmilliárd forintot fordított az államadósság csökkentésére, négyszázmilliárdot folyó állami kiadásokra költött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.