Az irányítottól a szuverén demokráciáig

Hidegháborúról nem beszélhetünk, ám jól érezhető a bizalmi válság Oroszország és az Európai Unió között. Ezt a Nyugat részéről az orosz rendszer evolúciója váltja ki, ugyanakkor az EU is elvesztette morális tekintélyét Moszkva szemében, nyilatkozta lapunknak egy bécsi konferencia szünetében az ismert és befolyásos, Kreml közelinek tartott politológus, Szergej Markov.

2007. 05. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Bécs)
Egyre több szó esik manapság arról, milyen a demokrácia állapota Oroszországban, s egyáltalán miként lehet leírni a Putyin-rendszert. A Kreml főideológusa, Vlagyiszlav Szurkov a szuverén demokrácia teóriáját tette le az asztalra. Mások ugyanerre a nemzeti érdekek védelmét tudatosítva a paternalista demokrácia meghatározást használják, míg megint mások kizárásos alapon csak annyit emelnek ki, hogy tévútra visz, ha ezt a berendezkedést az angolszász típusú, nyugat-európai liberális demokrácia terminológiájával próbáljuk körülírni. Ezek az elemzők a történelmi hagyományok és mentalitásbeli sajátosságok mellett például kiemelik, hogy az oroszországi távolságokat figyelembe véve eleve másképpen kell az államot építeni. Ezt a hatalmas teret csak egy erős állam képes uralni. Az Oroszország lassú magára találását bizalmatlanul szemlélő világpolitikai vetélytársak ilyen meghatározásokkal nem bajlódnak. Úgy tűnik, a demokrácia kérdése számukra inkább csak a nyomásgyakorlás egyik eszköze. A néhány hete nyilvánosságra hozott, a 2007 és 2012 közötti időszakra vonatkozó amerikai külügyi stratégiai terv a már-már elfelejtett feltartóztatási doktrínára emlékeztetve úgy fogalmaz, hogy „Oroszországban komoly aggodalomra okot adó folyamatok zajlanak, növekszik a hatalom politikai és gazdasági centralizációja, s Washington európai és más szövetségeseivel együtt továbbra is határozottan fellép a demokrácia értékei, az emberi jogok, a szabadság védelmében, és vissza fogja szorítani a negatív orosz magatartást”.
A Kremlhez közel álló politológus, Szergej Markov szerint mindenekelőtt a stabilizációt szem előtt tartva az elmúlt években az autoriter és demokratikus intézmények egyfajta kombinációjaként leírható berendezkedés alakult ki. Ám ahhoz, hogy megértsük a helyzetet – húzza alá az elemző –, nem nyolc, hanem húsz évre kell visszatekintenünk. A peresztrojka éveire, amikor az önkényuralmi rendszer a liberalizáció folyamatán ment keresztül. Akkor mindenki úgy hitte, hogy a demokráciához nem kell más, mint szabadság, s az oroszokra mérhetetlenül nagy szabadság ömlött. Ennek eredőjeként az ország részekre szakadt, vészesen leértékelődtek az állami intézmények, rohamosan hanyatlott a gazdaság, eluralkodott a káosz és az anarchia, a hatalom az üzleti körök kezébe került. Az oligarchikus kapitalizmus évei sokakat rádöbbentettek arra, hogy téves a demokráciát kizárólag a szabadsággal azonosító modell. Megkezdődött az állam megerősítése, mivel a civil társadalom gyenge volta, a törvényesség hiánya, az elburjánzó korrupció, az erkölcsi, lelki szétesés és a gazdasági válság állapotában lehetetlen a stabil demokratikus rendszer kiépítése. A Vlagyimir Putyin hatalomra kerülése utáni évekről van szó, amelyeket irányított demokráciaként határoztak meg a politológusok. Mint Markov fogalmaz, az átmeneti időszak koncepciója ez, amely valahol a tekintélyelvű és demokratikus módszerek elegye, elsődleges célja pedig a káosz és az anarchia visszaszorítása.
Ebben az állapotban köszönt be az úgynevezett színes forradalmak ideje, s a Kreml is fenyegetve érzi magát e technológiáktól. Erre a kihívásra válasz Markov szerint a szuverén demokrácia koncepciója. Ennek legfontosabb jellemzői – húzza alá a politológus –, hogy nem az önkényuralom, hanem a normális demokratikus normák megszilárdítása felé törekszik. A demokratikus értékek mellett e rendszerben azonban másoknak, így a gazdasági fejlődésnek, a stabilitásnak és a szuverenitásnak is prioritása van. A függetlenséget azonban egyáltalán nem csak formálisan kell értelmezni, s tartalmat egyebek mellett az ad neki, hogy az olaj és gáz, s a Gazprom orosz marad. E koncepció harmadik fő vonása, hogy a nyugati típusú liberális demokrácia normái mellett figyelembe veszi
az orosz kulturális, civilizációs sajátosságokat és történelmi tapasztalatot, mindenekelőtt az állam különös, kiemelt szerepét. A negyedik meghatározó elem, hogy Oroszország maga határozza meg, mi a demokratikus és mi nem.
Ez összefügg azzal a ténnyel, hogy a Kreml és a lakosság szemében az Egyesült Államok és az Európai Unió elvesztették a kilencvenes években még létező morális tekintélyüket. Olyan ez, mint a tanító, akit azon kapnak, hogy kislányokat ront meg! Markov megemlíti Jugoszlávia amerikai bombázását, Irak lerohanását, a demokratikus normákat sértő lett és észt kormányok közös kritikátlan támogatását vagy a beavatkozást a grúz, majd az ukrán belügyekbe. Viszszatetsző a politológus szerint, ahogy a belső problémákkal küszködő Európai Unió meghatározza, mi a demokrácia. Markov felhozza Csecsenföld esetét, ahol az unió megegyezést sürgetett, míg Moszkva úgy vélte, a terroristákat le kell bombázni. Az elemző szerint tehát egy a külföldi alapítványok, államok és cégek helyett elsősorban a saját állampolgárok érdekeit szem előtt tartó plurális rendszerről van szó.
Oroszország – szögezi le Markov – mindig is európaiként gondolkozott önmagáról, de logikus módon kelet-európaiként. Úgy is mondhatnánk – teszi hozzá –, hogy Konstantinápoly örököseként, s ma folytatnunk kell Bizánc dicsőséges történetét. Az orosz nemzetet összetartó eszme ma egyedül a múlt lehet. Ez a hatalmas ország ugyanis mindig kulcsszerepet töltött be a világtörténelemben. S mivel ez a társadalom öntudatosan, büszkén éli meg oroszságát, számára a russzofóbia olyan, mint a zsidóknak az antiszemitizmus! – fogalmaz Szergej Markov.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.