Portalanítás

Erdély fővárosa volt a barokk korban a szászok lakta Nagyszeben. A német ajkú polgárok egy részét aztán nyolcezer márkás fejpénz ellenében eladta a román diktátor, mások később kivándoroltak a szegénység és a reménytelenség elől. A város megindult a lejtőn, hogy aztán 2007-re megtörténjen a csoda: aki ma ellátogat ermannstadtba, egy gyönyörűen újjáépített belvárosban és Európa egyik kulturális fővárosában találja magát.

2007. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak irigyei a kollégák között? Nem sok főépítésznek adatik meg, hogy pár év alatt felújíthatja az egész óvárost.
– Magam sem számítottam erre a lehetőségre 2001-ben, amikor rábólintottam a városi adminisztrációban rám váró munkalehetőségre. Akkor még nem sejtettük, hogy Nagyszeben 2007-ben Európa kulturális fővárosa lehet. Nem mintha nem volna erre érdemes – a történelme és a hagyatéka felveszi a versenyt bármelyik városéval –, de akkor még nagyon távoli vágynak tűnt az ilyesmi, és kevesen gondolták, hogy képesek leszünk „leporolni”, felújítani legalább a legfontosabb tereket és épületeket. Aztán városrehabilitációs tervek sokasága készült el, és jó részüket meg is tudtuk valósítani.
– Mikor kezdődött el a kültéri munka?
– A robbanásszerű fejlődés 2004 és 2006 között történt, és nagyon remélem, hogy ez csak a kezdet volt. A nyolcvanhektáros városmag várja az UNESCO-tól a kedvező visszajelzést a világörökségi lajstromozásról, és a jó indulás, kellő figyelemfelkeltés után kellene, hogy következzen a magántőke érkezése, amelyből folytatódhat a munka az alsóvárosban. Ez az egyik legérdekesebb része az egykori fővárosnak, ma is falusi hangulata van, itt kezdődött Nagyszeben története a XII. században.
– Beszéljünk az elvégzett munkáról. Mi újult meg eddig és hol?
– A történelem során a Huet tér–kispiac–nagypiac–sétálóutca alkotta felsőváros vette át a fő funkciókat, a templomok is itt épültek fel, ez lett a város reprezentatív része, ezért mi is itt kezdtük a munkát. A központ jelleget szándékoztuk hangsúlyozni, amikor a Brukenthal-palota mellé, egy korábbi banképületbe visszaköltöztettük a városházát tavaly augusztusban.
– Biztos vagyok benne, hogy a város korábbi lakói, a szászok pontosan dokumentálták épületeiket, de ennek a városnak a történetében is volt egy negyven–ötven éves szakasz, amikor nem tekintették fontosnak az archívumok megőrzését. Megtalálták a korábbi terveket, vagy ki kellett találniuk, hogyan nézhettek ki az épületek eredeti formájukban?
– Rengeteg dokumentáció maradt meg, nincs még egy olyan város errefelé, amely olyan leltárral rendelkezne a középkori építészeti értékekről, mint Nagyszeben. Akvarellek, alaprajzok, sokféle irat – akkoriban ugyan nem volt műemlékvédelem, de volt például egy pékmester tanácsos, aki a vállalkozása mellett arra is fordított időt, hogy megfesse az egész várost. Az elmúlt ötven évvel is szerencsénk volt: a főépítész a negyvenes évektől a hetvenes évekig egy európai rangú urbanista, Otto Czekelius volt, aki konzervatív restaurátorként kézben tartotta a dolgokat, nem lehetett nyakra-főre bontani. Saját bevallása szerint is fő feladata nem az építésben, hanem a rombolás megfékezésében volt, és sikerrel járt. A hetvenes évektől a kilencvenes évekig volt egy mostoha periódus, de érdekes módon ennek a szakasznak van a leggazdagabb irodalma, több akadémiai igényességű szakkönyv jelent meg. A város nevel, attól függetlenül, hogyan változnak a lakói – a román Iuliana Fabritius-Dancu festő például nemcsak lerajzolta az épületeket, hanem Szebeni séták című könyvében meg is írta minden egyes ház történetét. Ezek a művek megágyaztak a változásnak, hiszen népnevelő munka folyt akkor is, amikor nem lehetett restaurálni, illetve reménykedni a dolgok jobbra fordulásában.
– Mikor változott meg a politikai légkör, mikor lett fontos a vezetésnek is a rehabilitáció?
– A politikusok és a polgárok fejében is meg kellett történnie a rendszerváltásnak. A ’89-es fordulat után előbb egy olyan liberális városvezetés érkezett, amelyik nem tudta értékelni a régit, de az újnak sem volt igazi gazdája. Aztán jött egy szász polgármester, akinek az első négyéves ténykedése annyira megtetszett a városlakóknak, hogy a következő ciklusban egy szász többségű önkormányzatot is megszavaztak mellé – miközben a városban élő német eredetű polgárok aránya nem éri el a két százalékot! Így nyugdíjas értelmiségiek, tanárok, akadémikusok kezébe került a döntés, akik tisztában vannak a város értékeivel. A példa ragadós, már Kolozsváron – főleg amióta új polgármester van – és másutt is gondolkodnak hasonló elképzeléseken. Abban reménykedem, hogy ha a példa átterjed Erdély legfontosabb városaira, akkor újra szerethető településeken élhetnek a lakók, függetlenül attól, hogy milyen nyelven beszélnek. Az épített örökség megbecsülése kulturális pezsgést is hoz magával, ezt jól bizonyítja Nagyszeben példája. Itt még a román szülők is német iskolába íratják a gyermekeiket, és sokan evangélikus hitre is áttérnek, mert azt gondolják, hogy ezzel kinyílik számukra a világ.
– Romániában járva tapasztaljuk, hogy a pénz nem mindig jelent ízlést vagy hagyománytiszteletet is. Hogyan tudja meggyőzni egy főépítész a sok pénzzel rendelkező tulajdonost arról, hogy nem kellene rózsaszínűre festenie a házát, vagy a százötven éves zsalugáterhez nem passzol a műanyag ablakkeret?
– Fontos szerepük van a régi város előírási szabályzatainak – nálunk 2001-től ez törvényszerűen működik, így aztán az illető nem kapja meg az építkezési engedélyt, ha nem fogadja el a szabályokat. A romániai törvénykezés európai szintű, így ha egy épület rajta van a műemléki listán, akkor azzal nem tehet bármit a tulajdonosa. Az is igaz, hogy minél szigorúbb a rendelkezés, annál inkább be kell segítenie az államnak anyagi értelemben, de erre mindig kevés a pénz, így aztán sokan kikerülik a rendelkezéseket. Ha a város magára vállalja ezeket a terheket, akkor több esély van arra, hogy meg is valósulnak az elképzelések. Nekünk sikerült meghonosítanunk egy errefelé rendhagyó kezdeményezést egy német tanácsadói irodával együttműködve: ingyenes tanácsadást vezettünk be a régi városban lakók részére, és ez párosult jelentős anyagi támogatással is. Amikor a németek felmérték a várost, rájöttek, hogy az érintett területet rendkívül szegény réteg lakja, így a támogatás néha elérte a kilencven százalékot.
– Ha jól értem, a történelmi városrész itt is – mint a szocializmus idején a többi erdélyi városban – a romák és a nagyon szegény emberek lakóhelye lett.
– Pontosan. Ők bérlőkként kerültek ezekbe az ingatlanokba, és sem pénzük nem volt, sem érdekük nem fűződött a felújításukhoz. Elkezdődött egy bonyolult restitúciós folyamat. A visszaszolgáltatás során a régi tulajdonosoknak meg kellett egyezniük a bérlőkkel, más esetekben pedig szó szerint meg kellett győzni a lakókat, hogy legalább egy konyhát, fürdőszobát, jól működő kaput engedjenek csináltatni a régi épületre. A feszültségeket fel lehet oldani kellő diplomáciával, ugyanakkor meg kell próbálni kiemelni ezt a városrészt a szegénységből, ezért be kell engedni a tőkeerős vállalkozásokat is, természetesen meggyőzve őket arról, hogy ne a régi kárára, hanem azzal harmonikusan valósítsák meg elképzeléseiket.
– Világos, hogy a műemlék jellegű házaknál köti a tulajdonost a szabály, de milyen eszközük van az új épületet tervezőkkel szemben, ha az általuk elképzelt ingatlan nem illik a városképbe?
– Érdekes újdonság egy volt szocialista város életében az a pillanat, amikor megérkezik a magántőke. Néha a külföldi beruházók sem értik meg, hogy hova is érkeztek, és ragaszkodnak a náluk megszokott dolgokhoz. Természetesen vannak nagyon rossz tervek, de akadnak olyanok is, amelyeket érdekesnek neveznék: ha el tudunk róla beszélgetni, akkor meg lehet találni a mindkét félnek megfelelő megoldást. Addig könnyű egy várost megvédeni, amíg azt mondjuk, hogy semmit nem lehet csinálni, de nem ez a fejlődés útja. Meg kell tanulni megkötni azokat a kompromisszumokat, amelyek még nem teszik tönkre a várost. Két irányban lehet elindulni: meggyőzhetjük a beruházót a fejlődés irányáról az eddig kivitelezett példákkal, másrészt a szaktanácsadásban és jóváhagyásokban rugalmasnak kell lenni, és ezt megkövetelni a magántőkétől is. Nagyon fontos egy biztos szakmai alapokon álló szakértői csoport, amely magára vállalja a népszerűtlen döntéseket, de lényeges a város anyagi háttere is. Mi most már lóhossznyi előnyben vagyunk, és eredményeinkről, tapasztalatainkról szívesen beszélünk a szakembereknek egy részletes restaurátori konferencián áprilisban, ahol bemutatjuk a nagyszebeni példát.
– Hogy fest az adatok tükrében az elmúlt két év munkája?
– Három éve, 2004 februárjában kezdeményezte a tanács a 2007-es események előkészítését. Akkor már dolgoztak az úgynevezett luxemburgi ház felújításán – ez a 2007-es események kulturális irodáinak a székhelye, de kutatóközpont, kávézók, közösségi terek is helyet kaptak benne – a luxemburgi kormány hatszázezer eurós támogatásából. Ez a felújítás katalizátorszerepet töltött be. Szerintem még nagyon kevés, amit befektettünk a régi városba. Összehasonlításul: a repülőtér felújítása – amely sajnos még el sem készült – hatvanmillió eurós befektetés, és ennek az összegnek a feléről sem beszélhetünk a rehabilitáció során, pedig a vízvezetékektől és az útburkolattól a közvilágításig mindent kicseréltünk. Vagy vegyük a német tanácsadó iroda példáját: ők hatszázezer euróból százötven épület felújítását tudták támogatni, nyolcvan restaurált kapu készült, zsalugáterek újultak meg, konyhák és fürdőszobák épültek. Kevésből is lehet jót produkálni, látványos eredménnyel. Mindig fáj a szívem, akikor összehasonlítom, hogy néha mennyi sok pénzt tudunk áldozni az újra, és általában milyen keveset szánunk a régire.
– Nagyon jól sikerült a régi színház épületének restaurálása.
– A nyolcvanas évek végén, amikor a polgármester a diktátor fia, Nicu Ceausescu volt, Nagyszeben kapott egy más város számára elképzelhetetlen lehetőséget. Miközben az apja Bukarestben rombolta a régi épületeket, itt rendhagyó módon a munkásklub helyére nem egy új mozit kellett tervezni, hanem az 1540-es Rondella Színházat visszaépíteni. Az épületet a nagytoronnyal együtt 1788-ban a város első magánszínháza bekebelezte és átalakította, majd 1826-ban leégett. Újraépítették, 1902-ben kapott egy klasszicizáló, monumentális homlokzatot, de szerencsétlenségére a negyvenes években újra leégett. A tervek elkészültek, de aztán nagyon elhúzódott a munka, teljesen csak tavaly tudtuk befejezni. Nagyon fontos épület, mert előtte van a legnagyobb parkoló, így a turisták mellette jutnak be az óvárosba. Restauráltuk az 1540-es nagytorony lőréseit, az 1902-ben épített homlokzatot, előjöttek a vizesárkok és alagutak, van színházterme és kávézója, szóval igazi kortárs beavatkozáson esett át, amely nem akarta letudni a történelmet, hanem megpróbált vele együtt élni.
– A szász építkezésnek egyik jellegzetessége a lábasház. Sikerül ilyeneket is visszabontani?
– Igen, a kispiacon, amely rendhagyó urbanisztikai együttes. Formailag egy középkori, félhold alakú terecske, de erre is ráhordta a reneszánsz a maga jegyeit. A XIX. században a kereskedők bekebelezték a lábasházakat, mert kellett a hely a földszinti üzleteknek. Otto Czekelius sikeresen kibontatott közülük néhányat a hetvenes években, de ekkor az is kiderült, hogy a reneszánsz lábak sok esetben „elfáradtak”, téglával és vassal meg kellett erősíteni őket, és nem biztos, hogy bírták volna a kibontással járó pluszterhelést. Mostanában több esetben azért kellett újra visszaépíteni már kibontott épületet, mert a lábak feltöltött üregeken álltak, és kezdett megsüllyedni az ingatlan. Ekkor derült ki az is, hogy az eddig csak irodalomból ismert gabonagödrök valóban léteztek, csak a reneszánsz végén, a kora barokk idején feltöltötték őket szeméttel. Valódi paradicsom ez a régészeknek, még fej nélküli csontvázat is találtak bennük. A nagypiacon is előbukkant tizenhárom feltöltetlen gabonaraktár, ebből öt ma meg is van jelölve, és öt nyelven van kiírva, hogy itt voltak a város biztonságának zálogai. Nem elég ugyanis a fal és a torony, kút és élelem is kell a túléléshez. A lábasházak esetében is meg kellett vívni a harcot a magántőkével, mert ragaszkodott a kereskedelmi felülethez. Itt többnyire azt a megoldást találtuk ki, hogy a kapualjat is visszabonthatta, lejárattal a vendéglővé alakított pincébe. Máshol teraszt alakítottak ki a lábasház alatt, így nem veszett el egyetlen négyzetméter sem – újszerű kirakat- és ajtórendszerekkel nyáron teljesen kinyílik a ház.
– A huszonegyedik század igényei szerint élhető-e egy középkori városközpont?
– Az infrastruktúra felújításával igen. Nálunk sok esetben még az ötvenes években kiépített hálózat is elhasználódott, és ez tette tönkre a legjobban a várost: például bevezették az esővízcsatornákat a járda alá, de az elrozsdásodott könyökök eláztatták a talapzatokat. A régi városközpontok pluszértéke az, amit a legjobb szakembercsoport sem tud megfogalmazni, csak azt tudjuk, hogy jólesik nekünk itt lenni. Amíg a város él, ennek a negyednek elöljáró helye van, de attól még nem lehetett úgy felújítani, mint egy képet, amelyet a jól végzett munka örömével visszaakasztunk a szögre, és várjuk a látogatót. A városrehabilitáció belakható város megteremtését jelenti, ahol a történelmi miliőben levő térnek jelenkori funkciókat találunk. A múlt soha nem lehet nyűg vagy kényelmetlenség, hagyni kell értékké és hagyománnyá válni.
– Ki lehet azt mondani, hogy Nagyszeben megmenekült?
– Egy gótikus katedrálist soha nem lehet felújítani. Csak akkor érezhetjük, hogy jó kezekben van, ha valahol állandóan fel van állványozva. Ha körbeért a javítás, lehet kezdeni elölről – ez egy nyolcvanhektáros városnál sincs másképpen. Állandó odafigyelésre és folyamatosan érkező pénzekre van szükség. Nemrég a helyi újság feltette a kérdést a városban dolgozó nyolcvan építésznek: szerintük melyik épület sikerült a legjobban? Mindenki az evangélikus templomot jelölte meg! Lám, nyolcszáz éve annyira jól sikerült ez a munka a középkori ismeretlen kollégának, hogy a mai napig modern technikával sem tudunk jobbat építeni. Az első tíz helyből nyolcon a régi város egy-egy épülete végzett, egy bank és egy sportcsarnok fért be a lista végére. A jól sikerült városközpontnak tehát jövője van. A vonzerőt ugyan nem a kényelme jelenti, hiszen hozzánk sem lehet mindenhova bejutni négy keréken, hanem az a fontos, hogy minden egyes kő sugározzon egy érzést, gondolatot: itt történelmet, hagyományt, múltat talál az idelátogató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.