Svédország imázsa már nem a régi, ami az üzleti élet, főleg az export átláthatóságát illeti – ezt a következtetést vonta le a minap az International Herald Tribune nemzetközi napilap, mely címoldalán kezdődő cikkben foglalkozott azzal, hogy számos svéd cégre a korrupció gyanúja vetült az utóbbi időben. Eszerint a svéd korrupcióellenes szervezetet vezető Crister van der Kwast ügyész az elmúlt héten Hágában brit, svájci, cseh és osztrák szakemberekkel találkozott, akik a Saab és marketingpartnere, a brit BAE ügyleteit próbálják felgöngyölíteni, illetve felfedni az esetleges törvénytelenségeket. A vizsgálatot egy Svédországban február folyamán sugárzott tévéműsor nyomán indították, melyben cseh politikusok is nyilatkoztak arról, hogy lobbisták jelentős összeget tartalmazó ajánlattal környékezték meg őket, ha kiállnak a Gripen mellett. Bár a jogászok figyelme egy olyan ügyletre irányul, melyet a csehországi áradások következtében töröltek, szinte biztos, hogy górcső alá veszik a megvalósult cseh vadászgépbérlési üzletet is, melynek révén Prága 14 Gripent bérel tíz évre mintegy 20 milliárd korona értékben.
A sors fintora, hogy a Saab nem örülhet tiszta szívből Ausztriában sem, ahol a nyertes Eurofighter konzorcium maga is korrupció gyanújába került, ami miatt ismét nyitottá válhat a vadászgéptender. Felmerült ugyanis, hogy a korábban több Saab típust használó osztrák légierő megnyerése érdekében a svédek „bennfentesként” nem tisztességes eszközöket is bevetettek, ha azokkal meglepetésükre nem is értek el eredményt.
Arról, hogy a magyar Gripen-üzlettel szemben is konkrét vádak fogalmazódtak volna meg, egyelőre nincs hír, Van der Kwast hivatala hallgat. Magyarországon először 2001-ben az Orbán-kormány döntött 14 gép lízingjéről, ám ezt a szerződést 2003-ban a Medgyessy-kormány módosította: elkötelezték magukat a vásárlás mellett a tízéves bérlet 2016-os lejártakor, és drágább (210 milliárd forint), expedíciós missziókra is alkalmas gépeket rendeltek, ám a repült órák számát, azaz a pilóták gyakorlási lehetőségét egyötöddel csökkentették. A svéd marketingtechnika és aktív kommunikáció sokak szerint fontos szerepet játszott a sikerben az amerikai F–16-ossal szemben, melynek szószólói túlontúl elbízták magukat.

A Hell közleményben reagált az energiaitalok korlátozására