Propagandafogásnak sem utolsó: május 22-étől, azaz keddtől ingyenesen hívható telefonszámon jelezhetik az állampolgárok, ha úgy ítélik meg, hogy jogsértő módon intézkedtek velük szemben rendőrök vagy magukat annak kiadó személyek.
Budapesten, a Teve utcai rendőrpalota mínusz második szintjén állunk, ahol az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) és a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság ügyelete működik. A folyosó faliújságján Föld-napi plakát, hirdetések, a közelben kávé- és üdítőautomata, fotelek asztallal és tévével, s csak néhány lépés a konyha. Üvegen keresztül láthatjuk, hogy a (mű)leanderekkel díszített tágas teremben tucatnyi rendőr ül a telefonkészülékeknél. Kiderül, ez a BRFK ügyelete, de itt fogadják a 107-es és a 112-es számra érkező segélyhívásokat is, és e helyütt alakították ki azt a két pultot, amelyek mögött az új zöldszám kezelői ülnek. Hárman – két hölgy és egy úr – látják el ezt a feladatot, adatvédelmi okokból csak az üveg másik oldaláról észlelhetjük, hogy egyikük felveszi a telefonkagylót. Mint értesülünk róla, a második nap már vagy százhúsz hívás érkezett.
– Azért létesítettük az új hívószámot, hogy gyorsan fény derüljön az esetleges törvénysértő rendőri intézkedésekre, a rendőrök által elkövetett bűncselekményekre, túlkapásokra, korrupcióra – magyarázza Szauter Zoltán alezredes, az ORFK főügyeletének vezetője. – Az állampolgárok a 06-80-204-830-as telefonszámon jelenthetik be, ha valószínűsíthető jogsértést vagy olyan intézkedést tapasztaltak, amely nem felel meg a szabályoknak. Mindenképpen szeretnénk megelőzni, hogy további sajnálatos események történjenek, amelyeknél jogsértés állapítható meg rendőrök részéről.
E szám az országos rendőri vezetés tervei szerint lehetővé teszi, hogy az állampolgár ne kerülhessen olyan helyzetbe, amikor valami miatt nem tud vagy akár nem mer bemenni az érintett rendőri szervhez, hogy panaszt tegyen, mert attól fél, hogy nem veszik komolyan a bejelentését, nyomatékosítja Szauter alezredes. A zöldszámon a személyazonosság azonosítására alkalmas módon kell megtenni a bejelentéseket. Az anonim hívásokat bármilyen bűncselekménnyel kapcsolatban a korábban is létező Telefontanú vonalára irányítják át. Emellett továbbra is működnek a panaszirodák a fővárosi és a megyei kapitányságokon, ráadásul az ORFK honlapján is lehet panaszt tenni.
Ha a bejelentés a rendőri intézkedés szakszerűségét kérdőjelezi meg, az „állományilletékes” vagy a közvetlen parancsnok vizsgálja ki az ügyet. Ha pedig a telefonhívást gyanítható fegyelemsértés vagy „bűncselekmény elkövetése okán eszközölték”, az állományilletékes parancsnoknak 24 órán belül ki kell vizsgálnia az ügyet, 72 órán belül pedig jelentést kell adnia. A vizsgálat eredményéről tájékoztatni kell az ORFK-t, adott esetben az Ügyészségi Nyomozóhivatalt és a rendvédelmi szervek védelmi szolgálatát is.
– Az új eljárási rend biztosítja, hogy nem sikkad el semmilyen bejelentés – állítja a főügyelet vezetője.
A zöldszám bevezetését ugyanakkor látszatintézkedésnek nevezte a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) nevű jogvédő szervezet. Dénes Balázs, a szervezet elnöke az MTI-nek úgy fogalmazott: attól, hogy a rendőrség létrehoz egy ilyen vonalat, nem várható jelentős változás a kifogásolt rendőrségi intézkedések kivizsgálásában. A fő gond szerinte az, hogy a rendőri intézkedések ellen benyújtott panaszokat ugyanaz a testület bírálja el, mint amelyiknek a hatáskörében az intézkedés történt.
Egyelőre azonban a zöldszám még nem okoz efféle összeférhetetlenséget: másfél nap alatt még nem telefonáltak olyan ügyben, amelynél egyértelműen fennáll a rendőri jogsértés gyanúja. Olyat már jeleztek, hogy egy rendőri intézkedés nem volt szakszerű, de az alezredes azt tanácsolja, hogy ilyen esetben inkább az illetékes rendőrkapitánysághoz forduljanak az érintettek. Ha valaki álrendőrbe botlik, akkor ezt a számot is tárcsázhatja.
Átballagunk a szűk folyosón az ORFK ügyeleti szolgálatvezetőjének a szobájába, ahol megtudjuk, hogy a zöldszámra jó néhány extrém, sőt becsületsértő hívás is érkezett. Olyan szintén előfordult az első két napon, hogy csak szórakoztak a telefonkezelőkkel. Próbaképp Szauter Zoltán is beült a kezelő helyére, és érdekes élményben volt része: egy hölgy azért hívta a zöldszámot, mert elmondása szerint egyik kapitányság vezetője a fogadóóráján letolta a gatyáját.
– Ez vagy igaz, vagy nem, de az elmondottakból ítélve inkább nem – mondja a főügyelet vezetője, aki úgy véli, az utóbbi idők hírei miatt egyesek túlzásokra ragadtatják magukat. Közben megérkezünk a légkondicionálóval alaposan lehűtött szolgálatvezetői szobába, ahol három hölgy és három úr tartózkodik.
– Igazán mocskolódó hívás még nem érkezett, de olyan már többször előfordult, hogy a telefonáló köszönetet mondott nekünk, mi több, együttérzését fejezte ki a rendőrség iránt – hallhatjuk Czentár Istvánné alezredestől, aki szolgálatvezetőként van jelen a helyiségben.
Mivel a hívások tartalmi részét nincs módunkban ellenőrizni, sommásan megjegyezhetjük: ez vagy igaz, vagy nem, de nincs okunk kételkedni az alezredes szavaiban. Elmondja, hogy több tucat állampolgár azért telefonált, mert ez a szám ingyenesen hívható, de bejelentésre nem ragadtatják magukat, inkább csak úgy elbeszélgetnek, anekdotázgatnak. Ilyen esetben a rendőröknek nagyon nehéz rájönniük, hogy történt-e valami konkrét sérelem. De érkezett már olyan bejelentés, amely tartalmazhat érdemi információt is, természetesen ezt továbbítják a megfelelő hatóságokhoz. Arról, hogy valójában milyen intézkedés történik, még nincsen semmilyen információjuk.
Szauter alezredes, miközben kikísér a rendőrpalota aulájába, még szót ejt a most visszaállított mobil belső ellenőrzésről, ami azt jelenti, hogy az országban bárhova elmehet egy megfelelő szakmai tapasztalatokkal felvértezett csoport, amely akár bejelentések alapján is rajtaütésszerűen ellenőrizheti a kollégákat.
Emlékezetes: a rendőrség ilyen módon való belső ellenőrzését 2004-ben szüntették meg. Kondorosi Ferenc, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium államtitkára a Magyar Televíziónak nyilatkozva ennek okát is megmondta: „Állítólag zavarta a rendőröket.”
Elhatároztam, hogy akkor most én is zavarom őket egy kicsit: feltárcsáztam a zöldszámot, és láss csodát, harmadszorra felvette egy kedves hangú ifjú hölgy. Elégedetlenül érdeklődtem, miért nem elsőre vagy másodszorra, mire ő türelmesen közölte, hogy izzanak a vonalak, most is öt várakozó hívást észlelnek, pedig két vonalon várják a bejelentéseket.

Deák Dániel: Zelenszkij leleplezte Magyar Pétert