Hatalmi játszmák folynak

A most végrehajtott minisztercseréket nem a kormány tevékenységének megújítása motiválta. Azok hatalmi játszmák következményei – mondta lapunknak adott interjújában Répássy Róbert, a Fidesz frakcióigazgatója. Azt a véleményét is kifejtette, hogy az államreform megjelölés a valóságban politikai píár, pusztán létszámcsökkentés történik a közszférában. Répássy aggályosnak tartja Bajnai Gordon miniszteri kinevezését, szerinte az is megtörténhet, hogy a 2007 és 2013 közötti uniós fejlesztési forrásokat még ebben a ciklusban kiosztja a kormány. Az ügyészség munkájáról úgy vélekedett: az őszi tüntetések után bebizonyosodott, hogy kettős mércét alkalmaznak az eljárásoknál.

2007. 06. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön a parlament alkotmányügyi bizottságának ülésén nem támogatta, hogy Draskovics Tibor és Szilvásy György a jövőben tárca nélküli miniszterként dolgozzon. A Fidesz ugyanakkor nem szokott beleszólni, hogy a miniszterelnök miként szervezze meg a kormányát. Nincs ellentmondás a korábbi és a mostani álláspont között?
– Erősen vitatható, hogy kormányátalakításról lenne szó, mi hatalmi osztozkodásnak tekintjük a történteket. Úgy látjuk, kizárólag ez a szempont vezette Gyurcsány Ferencet, amikor végrehajtotta a minisztercseréket. A személyeket mindenképpen meg akarta tartani a kormányban. Ez történt például Lamperth Mónika és Szilvásy György esetében.
– Mi a kifogása az említett politikusok ellen?
– Fel kell tennünk a kérdést: ha Szilvásy György eddig jól látta el a feladatát, akkor a hatáskörébe tartozó kérdések többsége miért került át egy másik miniszterhez? Ugyanakkor, ha a miniszterelnök negatívan értékelte Szilvásy munkáját, miért hozott létre számára egy új miniszteri posztot?
– Nyilván presztízsokból, nem?
– Szilvásy György életútja az üzleti szférában és a mozgalomban is szorosan összekapcsolódott Gyurcsány Ferencével. A miniszterelnök meg akarta tartani bizalmi emberét, noha eddigi tevékenységét negatívan értékelte. Lamperth Mónika részben más kategóriába tartozik. Ő az MSZP erős emberei közé sorolható. Ez az oka, hogy immár a harmadik tárcát kapja meg. Volt már belügyminiszter, önkormányzati miniszter, mostantól pedig a munkaügyi tárcát vezetheti. Összefoglalva: a most végrehajtott minisztercseréket nem a kormány tevékenységének megújítása motiválta. Azok hatalmi játszmák következményei.
– Mi a helyzet Bajnai Gordonnal?
– Mindez Bajnai Gordonra, sőt Draskovics Tiborra is érvényes. Miniszteri rangra emelésük a miniszterelnök személyes ügye.
– Draskovics a bejelentés szerint fontos feladatot kapott: ő irányítja az államreform folyamatát. Ön szerint ennek nincs jelentősége?
– Ha Draskovicsot azért nevezik ki, hogy ugyanazt a munkát folytassa, amit eddig kormánybiztosként végzett, akkor nem érdemes kinevezni. Felvethető ugyanis: beszélhetünk-e egyáltalán államreformról. Az államreform közjogi átalakulást jelent. Szerintünk nincs szükség a 17 évvel ezelőtt létrehozott alkotmányos berendezkedés megváltoztatására. Az államreform megjelölés a valóságban politikai píár, kommunikációs trükk. Blöff. Pusztán létszámcsökkentés történik a közszférában. A legutóbbi kinevezések emellett azt bizonyítják, hogy a kormánypártok saját korábbi elveiket rúgják fel. Új és új vezetői posztokat hoznak létre a központi közigazgatásban. Lassan ugyananynyi a miniszterek és az államtitkárok száma, mint amennyi akkor volt, amikor meghirdették, hogy magukon kezdik a karcsúsítást.
– Az ön számára egyértelmű, miként osztozik a feladatokon Szilvásy, Draskovics és Kiss Péter?
– Kiss Péter feladatát egyetlen ténnyel szeretném illusztrálni. Őt – a házbizottság állásfoglalása szerint – két parlamenti bizottságnak kellett meghallgatnia: a kisebbségi és vallásügyi bizottságnak, illetve a külügyi és a határon túli magyarokkal foglalkozó bizottságnak. Én magam nem hiszem el, hogy a kancelláriaminiszternek csak a kisebbségi és a vallásügyekben, illetve a határon túli magyarok ügyeiben lenne teendője. Marad a kérdés: mit fog csinálni a kancellária vezetője? A jelekből ítélve, ő lesz a miniszterelnök személye körüli miniszter. Nem az tehát a lényeg, hogy Kiss Péter mit fog csinálni, hanem az, hogy továbbra is miniszter legyen.
– Nézzük mégis konkrétan a feladatokat.
– A Miniszterelnöki Hivatal eddigi hatáskörei közül a titkosszolgálatok felügyelete Szilvásyé lesz. A közigazgatás koordinációját és az úgynevezett államreform feladatait Draskovics látja el, Kiss Péternek ebből következően már csupán néhány közalapítvány felügyelete és a miniszterelnök közvetlen kiszolgálása marad. Amit tehát eddig egy miniszter látott el, arra mostantól három miniszteri poszt létesül.
– Beszéljünk a pénzről. Megítélése szerint milyen kapcsolat, együttműködés jöhet létre a miniszteri posztra emelt Bajnai Gordon és az önkormányzatok között?
– Illúzióim nincsenek. Az eddig kormánybiztosként dolgozó, technokrata szemléletűnek mondott Bajnai Gordon a kormányzat, a miniszterelnök akaratát érvényesítette, s érvényesíti az Európai Uniótól érkező fejlesztési pénzek elosztásakor. Azzal, hogy a kormány tagja lesz, várhatóan átpolitizálódik egész tevékenysége. Az EU ugyanakkor azt támogatja, hogy a fejlesztések helyszíneihez minél közelebb döntsenek, ne pedig a kormányzati akarat érvényesüljön. Megtörténhet, hogy a 2007 és 2013 közötti fejlesztési forrásokat még ebben a ciklusban kiosztják, a kormány így próbálja elejét venni annak, hogy a következő kabinet dönthessen a pénzekről.
– Várhatóan hétfőn dönt az Országos Választási Bizottság arról, hitelesíti-e a Fidesz és a KDNP kérdéseit a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj ügyében. Mekkora jelentőséget tulajdonít ön a referendumnak?
– Fontosnak tartom a kezdeményezést. A népszavazáson olyan kérdésekről mondhatnak véleményt a választópolgárok, amelyekről az országgyűlési választás idején nem nyilatkozhattak. Elvették tőlük ennek lehetőségét. A kérdések, ha szimbolikus jelleggel is, a kormányzati politika fontos elemeit érintik. A referendumnak tehát nem pusztán az a tétje, hogy eldöntse, lesz-e politikai változás Magyarországon, hanem az, hogy visszanyerhetünk-e valamit azokból a demokratikus jogokból, amelyeket elvettek tőlünk.
– Mi lehet a következménye a referendumnak?
– Egy sikeres népszavazásból a jog szerint nem következik a kormány bukása. Ám minden demokratikus kultúrájú országban a vereség megrendítheti a kormány pozícióját. A hatás többféle lehet: a skála az előre hozott választástól a kormányváltáson át a kormánypolitika módosításáig terjedhet. Előbbinek kisebb az esélye, arra inkább számíthatunk, hogy a parlamenti többség lecseréli a kabinetet. A kormányváltás példája volt az európai parlamenti választás után a Medgyessy-kabinet menesztése.
– Úgy gondolja, hogy az OVB a jövő héten meghozza a népszavazás ügyében azt a határozatot, amely megfelel az Alkotmánybíróság szempontjainak?
– Nem bízom ebben. A jelek azt mutatják, hogy az OVB ismét szembehelyezkedik az AB határozataival. A bizottság már bebizonyította, hogy politikailag elfogultan végzi a tevékenységét.
– Mégis végigviszik ezt a folyamatot?
– Természetesen. Már csak a jogállam védelme okán sem törődhetünk bele, hogy van egy olyan választási szervezet, olyan hatóság, amely nem hajtja végre az alkotmányvédő testület döntéseit. A két szervezet egymáshoz való viszonya jelenleg is egyértelmű. Az OVB egyes tagjai azonban úgy gondolják, a mostani szabályok szabad kezet adnak ahhoz, hogy hónapokig húzzák az eljárást, és ellentmondjanak a felettes szervezet döntéseinek.
– A Fidesz-frakció támogatta a kormány elképzelését a rendőrség és a határőrség összevonásáról. Hogyan minősíthető ez a lépésük?
– Egy éven belül másodszor módosította az Országgyűlés az alkotmányt. Természetesen az ellenzék támogatásával, hiszen ehhez kétharmados többségre volt szükség. Ez ékes cáfolata annak, hogy a Fidesz nem konstruktív. Amennyiben a kormányoldal figyelembe veszi érveinket, együttműködünk vele. A héten tucatnyi kétharmados jogszabályt szavaztunk meg. Nemcsak az alkotmány módosításához járultunk hozzá, hanem a menedékjogról, a médiáról és a digitális átállásról szóló jogszabályok megváltoztatásához is.
– Önök nem fogadták el Sólyom László első jelöltjét, Majtényi Lászlót az ombudsmani posztra. Az államfő új jelöltjéről a hírek szerint csak szeptemberben szavaznak. Milyen megfontolások vezették a frakciót?
– Kiindulópontunk az: a köztársasági elnök jelöltjét támogatjuk, hacsak nincs vele szemben nagyon komoly aggályunk. Úgy gondoltuk, Majtényi László nem felel meg a pártatlanság követelményének. A jogvédői posztra jelölt személynek szerintünk egyenlő távolságot kell tartania a politikai erőktől. Az eset a jövőre nézve mindenki számára tanúságos lehet.
– Véleménye szerint a rendőrség múlt évi fellépése mennyiben volt összhangban a jogbiztonság, a közbiztonság követelményeivel?
– A kormányzat szőnyeg alá söpörte, nem vizsgálta ki ezeket a történéseket. A Gyurcsány-kormány úgy véli, az idő múlásával feledésbe merülnek az események. Ugyanakkor sem a hajdan sérelmet szenvedő emberek, sem a jogvédők, de a társadalom sem feledheti el a visszaéléseket. Még folyamatban vannak a büntetőeljárások is. A civilek többsége semmilyen formában nem kapott elégtételt. Magam a legfőbb ügyészhez intézett parlamenti kérdésben vetettem fel: hogyan lehet az, hogy miközben a tüntetőket gyorsított eljárásban vonták felelősségre, az ugyancsak bűncselekménnyel gyanúsított rendőrök magatartásának a megítélése nem történt meg. A legtöbb esetben még az első tárgyalásig sem jutottunk el. Ez aligha felelhet meg a törvény előtti egyenlőség követelményének. Inkább a kettős mérce alkalmazásáról van szó.
– Önt a héten ismét megválasztották a Fidesz frakcióigazgatójának, emellett a frakcióvezető helyettese lett. Lesznek-e új teendői?
– Megtiszteltetésnek tartom, hogy Navracsics Tibor helyettese lehetek. Navracsics részt vett a Fidesz politikájának elméleti megalapozásában is. Növelnünk kell a képviselőcsoport munkájának hitelességét, szakmai megalapozottságát. Frakcióigazgatóként gondoskodnom kell a munka feltételeinek megteremtéséről, a munkafegyelem érvényesítéséről. Külön figyelmet érdemel, hogy képviselőink jelentős hányada az önkormányzati választásokon tisztségviselői megbízást kapott. Úgy vélem, aki mind a két funkciót elvállalta, annak mindkét kötelezettségét teljesítenie kell. Ezt várják tőlük a választók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.