Komoly gondokkal küzd az Airbus

2007. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Le Bourget)
Az Airbus konzorcium jövője áll a hét végén Le Bourget-ben megnyitott 47. nemzetközi légiszalon fókuszában: az elkövetkező egy hónap kritikus lesz abból a szempontból, hogy a cég képes lesz-e mérsékelni veszteségeit. Míg a rivális amerikai Boeing háza tájáról javarészt pozitív hírek látnak manapság napvilágot, addig az Airbus tagadhatatlanul kritikus helyzetbe került, melyből csak politikai döntések nyomán keveredhet ki. Az amerikai cégnél nemrégiben kezdődött meg az első, csúcstechnológiákat alkalmazó 787-es Dreamliner („álom-utasszállító”) fődarabjainak összeállítása, s ezzel jócskán megelőzi konkurensét, az Airbus A350XWB-t, mely lényegében csak a rajzasztalon létezik.
Bár ez a program is súlyos csúszásokat szenvedett, az európai cég gondjaira az A380-as óriásgép immár kétéves késése világított rá, mely kritikus pénzügyi helyzetbe juttatta az Airbust. Szakértők szerint a következő harminc napban kell a cég vezetőinek meghozniuk azokat a kritikus döntéseket, melyekkel hatékonyabbá tehetik a gyártást, költségeiket tíz százalékkal leszorítva. Ehhez egyrészt le kívánja csökkenteni a beszállítók számát a jelenlegi háromezerről ötszázra – szinte pánikhangulatot kiváltva a Le Bourget-ben is kiállító kis cégek köreiben –, másrészt saját üzemeiben tízezer fős elbocsátást hajt végre az Airbus.
Hogy problémái ellenére az Airbus továbbra is tudja érvényesíteni akaratát, arra rávilágítanak a katonai szektorban történtek. A NATO nem tudja aláírni a közös stratégiai légiszállítási képességhez nélkülözhetetlen szerződését az amerikai Boeing C–17-es gépekre Berlin és Párizs ellenállása, és ettől nem függetlenül az Airbus újdonsült ajánlata miatt. Az európai cég ugyanis nemrégiben azzal állt elő, hogy a követelménynek saját terméke, az A400M szállítógép is megfelel.
Ismeretes, hogy a közös NATO-programnak Magyarország is tagja, és az elmúlt hónapokban Szekeres Imre védelmi miniszter többször is azt kommunikálta, hogy a kezdetben négygépes flotta bázisa a jövőben akár a pápai repülőtéren is lehet. Bár a Gyurcsány-kormány védelmi költségvetési megszorításai egyetlen Párizsban kiállító céget sem kecsegtetnek sok reménnyel, a legnagyobb európai és amerikai rakétagyártó eladási terveiben egyaránt szerepel Magyarország.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.