Mélyülő kapcsolat a Gibraltári-szorosnál

Híd már összeköt kontinenseket – Európát Ázsiával –, de alagút még nem, a következő évtizedben viszont ez is valósággá válhat. Spanyolország és Marokkó is kifejezte politikai szándékát, hogy a két országot a Gibraltári-szoros alatt összekössék, és 2008-ban – ha a pénzügyi fedezetet is megtalálják hozzá – el is kezdik annak a vasúti alagútnak az építését, amelyen át lehet utazni Európából Afrikába.

Arday Attila
2007. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor José Luís Rodríguez Zapatero spanyol miniszterelnök a Gibraltári-szoros túloldalán járt, kifejtette: országa elkötelezett a megvalósítás mellett. „Korunk egy szimbóluma lesz a beruházás, amely megváltoztatja Európa és Afrika arculatát – fogalmazott a kormányfő. – Az Európai Unió tagjainak támogatásával történelmi összeköttetés építhető a két kontinens között.”
Marokkó közlekedési minisztere, Karim Gellab arról beszélt, országa számára felbecsülhetetlen gazdasági hasznot jelentene e kapcsolat. „Nyilvánvaló érdekünk, hogy Afrika és Európa között állandó összeköttetés létesüljön – vélte a miniszter a BBC-nek adott nyilatkozatában. – Megkönnyíti majd az utas- és a teherszállítást, továbbá a kommunikációt a két fél között, szükség van rá, és meg is fog valósulni.”
Nem mindenki ilyen optimista az észak-afrikai országban, a médiából tájékozódó átlagember számára riasztó példa a Franciaországot Angliával összekötő Csatorna-alagút, főleg a jelentős költségtúllépés miatt. Felvetődik a probléma, ha a fenti két nyugat-európai ország esetén majdnem csődbe ment az alagútépítő vállalat, mi lesz azokkal a marokkói vállalkozásokkal, amelyek e munkálatokban részt vesznek. Sokan tartanak tőle, hogy Marokkónak irtózatos anyagi áldozatot kell hoznia e terv véghezviteléhez, pedig így is sok sebből vérzik a királyság, nagy a nyomor és a munkanélküliség.
Ha ilyen gondok közepette megépül az alagút, a megélhetést keresők tömegével indulhatnak útnak Európa felé, tovább növelve az illegális bevándorlás problémáját.
A jelenlegi becslések alapján 8 és 13 milliárd dollár közötti öszszegbe kerül majd az építkezés, az anyagi hátteret – a remények szerint – a két érintett ország állami vállalatai, illetve az Európai Unió állja majd.
Az Európa–Afrika-alagút a nyolcvanas évek eleje óta beszédtéma ugyan, de most először politikai szándéknyilatkozatok is születtek a megépítéséhez. A megvalósíthatósági tanulmányt hamarosan befejezik, és a már folyó geológiai kutatásokat is elvégzik az idén.
A tervezéssel a svájci Giovanni Lombardit bízták meg, aki eddig elsősorban az Alpok mélyén húzódó Szent Gotthárd-alagút mérnöki munkálataiban szerzett magának hírnevet. Mint bevallotta, számára is komoly kihívás a Gibraltári-szoros alatt vasúti kapcsolatot létesíteni. „A legnagyobb akadály, hogy a vízmélység 300 méter, vagyis hatszor több, mint a Csatorna-alagút fölött – mondja a tervezőmérnök. – A földtani környezet sem kedvező, hiszen az európai és az afrikai lemez között számottevő tektonikai mozgás figyelhető meg.”
A tervek szerint 150 méterrel a tengerfenék alatt, vagyis 450 méterrel a tengerszint alatt futna majd az alagút legmélyebb pontja. Három lyukat fúrnának: a széleken futó, tíz méter átmérőjű járatok a kétirányú vasúti forgalmat tennék lehetővé, míg köztük egy hét méter széles szervizjárat szolgálná a karbantartást és a biztonságot.
Hosszúságuk elérné a negyven kilométert, de a világcsúcsot ezzel sem döntenék meg. Sőt még a dobogóról is leszorulnának a 2015-re megépülő, majdan 57 kilométer hosszú Szent Gotthárd-bázisalagút, az 54 kilométeres japán Seikan-alagút, valamint az 50 kilométeres Csalagút járatai mögött. És akkor még nem beszéltünk a Bering-szoros alatti tervekről…
Harmincezer év után ugyanis talán ismét át lehet majd kelni hajó nélkül Szibériából Alaszkába az indiánok őseinek nyomában: húsz éven belül ugyanis e két misztikus tájat is alagúttal akarják összekötni. A távolság – 109 kilométer – a XXI. századi technológiai fejlődést figyelve már nem számít utópisztikusnak, a Bering-szoros sekély vize pedig lényegesen kedvezőbb feltételeket kínál az építőknek a Gibraltári-szorosnál.
Már II. Miklós cár fejében is megfordult, hogy az Oroszország által 1867-ben eladott Alaszkát alagúton át újra összekösse a birodalmával, s lám, az álma nem is volt olyan földtől elrugaszkodott, mint azt száz éve hinni lehetett. A két félteke kontinenseinek összekapcsolását komolyan gondolja az Interhemispheric Bering Strait Tunnel and Railroad Group nevű csoportosulás, amely egyelőre ugyan magánszemélyekből áll, de bizonyosan felkeltik a kereskedelmi élet szereplőinek figyelmét. Az az ötlet pedig különösen, hogy az alagút fúrásával kőolaj- és földgázvezeték is összeköthetné Amerikát és Ázsiát, másképpen fogalmazva Oroszországot és az Egyesült Államokat, ami a szénhidrogének importja-exportja szempontjából új dimenziót jelentene a világkereskedelemben. Az ötletadók befolyásának egyik fokmérője lesz a júniusi G8-as csúcstalálkozó, el akarják érni, hogy a legfejlettebb államok is tárgyaljanak a tervről.
Visszavetheti a lelkesedést, hogy nem elég Szibériát és Alaszkát a két legközelebbi város, Uelen és Wales között a tenger alatt összekapcsolni: ennek ára a beruházás költségeinek csupán az egyhatodát jelentené – mintegy 12 milliárd dollárt. A két településhez ugyanis egyik oldalon sem vezet vasút és nemzetközi forgalomra alkalmas közút. Meg kellene építeni őket az Északi-sarkkör mentén, Alaszkában többek között a Yukon-folyó völgyében egészen Fairbanksig, vagyis ezer kilométeren át. Szibériában még távolabb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.