Népszavazás-fóbia

2007. 06. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kórosan iszonyodik a hatalmon lévő társaság a népszavazástól, s pszichológus legyen a talpán, aki fel tudja deríteni a valódi okokat. Az viszont egészen biztosnak látszik, hogy a furcsa ódzkodáshoz nagyban hozzájárulhatnak a Kádár-rendszer beidegződései. A kommunista érában ugyanis tűzzel-vassal irtották mindenfajta alulról jövő kezdeményezésnek, különösen referendumnak még a halovány felvetését is, mint ami veszélybe sodorhatná a szocialista demokrácia minden vívmányát, a dolgozó népet. Az öntudatos munkásosztályt még letérítené a lenini elvek, a szocializmus építésének út-já-ról (copyright Kádár János MSZMP-első-, majd -főtitkár).
Persze gondoljunk bele tárgyilagosan: a népfelség elvét – finoman szólva – elutasító, valamint a szűkebb és tágabb pátriájuk véleményalkotásától kategorikusan elzárkózó magas rangú pártfunkcionáriusokat nem csupán a lakosság hangja, de még neszezése is páni félelemmel töltötte el. A hatalomtulajdonosok ritkán riadtak vissza a történelem folyamán attól, hogy belefojtsák a szót a társadalomba. (Vö. „Felköttetem a lordmajort, ha bosszant bármi nesz” – Arany János: A walesi bárdok.) A szakirodalom megemlékezik továbbá olyan még régebbi uralkodókról, despotákról, akiknek idején elképzelhetetlen lett volna az önálló állampolgári megnyilvánulás bármiféle formája. Néró, Caligula vagy Commodus például ab ovo idegenkedtek a plebs, a „populizmus” túlzott térnyerésétől, s idegenkedésüknek a legszélsőségesebben hisztérikus és agresszív formákban – míg el nem kergették őket – hangot is adtak. Az athéni demokráciában még volt intézményes formája az elkergetésnek: az osztrakizmosz. Ennek részeként cserépszavazást rendeztek, amikor a nép cserépdarabokra írhatta fel annak a nevét, akiben zsarnoki, türannoszi, diktátori szándékokat sejtett.
A diktatúrákban elnyomott késői utódok már csak az akasztófahumorban élhették ki politikai kreativitásukat. Nem csoda, hogy manapság a népi humor a Hruscsov–Brezsnyev-éra egyik elfeledett viccéről is letörölte a port. Imigyen: A Parlament falán egyik reggel nagy betűs felirat éktelenkedik, amely a kormányfő-pártelnök beszámíthatóságát vonja kétségbe. Hamar elkapják a tettest, akit hat év hat hónap és hat napra ítélnek. A verdikt szerint hat napot azért kapott a delikvens, mert pontos j-vel írta a hülyét. A hat hónapot azért, mert műemléket rongált. A hat évet pedig azért, mert államtitkot fecsegett ki. A felújított poén némiképp sántít, hiszen az Országház épülete egy ideje megközelíthetetlen földi halandó számára. S az is igaz, hogy a jelenlegi pártelnök-miniszterelnök mentális képességéről még véleménynyilvánító népszavazás kiírása is teljesíthetetlen vállalkozás lenne. S nemcsak azért, mert már rég nem államtitokról van szó. Jelen állás szerint ugyanis ma egyre húzósabb dolog népszavazást tartani még olyan kérdésekben is, amelyekről pedig a laikus, sőt egy jogi analfabéta számára is logikus lenne a referendum engedélyezése.
Az Országos Választási Bizottság éberen őrködik a kormány maradék, oszladozó tekintélyén, és immár a látszatra sem igen ügyel. Arra: nehogy már szó érje a ház elejét, amiért még elvileg független szervezetként nyíltan és harcosan kormánypárti, s nem utolsósorban alkotmányellenes döntéseket hoz. Abszurd helyzet: miután az éves költségvetést érintő kérdésekben nem lehet a társadalmat megszavaztatni, a kabinet vihariramban elfogadtatott egy olyan törvénymódosítást, amellyel a büdzsébe beemeli a vizitdíjat, kórházi napidíjat, tandíjat. Természetesen azzal az átlátszó céllal, hogy az OVB elutasíthassa a népszavazási kezdeményezést. Hiába szólalt meg a köztársasági elnök, aki úgy indokolta az aláírását, hogy a referendumot nem érinti. A meglepetésre szintén megszólaló Veres János pénzügyminiszter is hiába adott szabad utat a maga részéről a kezdeményezésnek az OVB elnöke (!) kérdésére. Az OVB alelnökének, Halmai Gábornak pártos alapú, tendenciózusan államfőellenes és Alkotmánybíróságot ócsárló kirohanásai rosszat sejtetnek. A testület vezetője, Szigeti Péter szervilis megnyilatkozásai sem sok jóval kecsegtetnek a döntés előtt. Megpendítette: találhatnak még új érvet az elutasításra. Holott az AB döntése jogállamban megfellebbezhetetlen.
De mielőtt még bárki abba a tévképzetbe ringatná magát, hogy valamifajta államelméleti modernitásnak, a reformok újabb hajtásának a tanúi vagyunk a népszavazás intézményének negligálásakor, nem árt ismét a mozgalmi múltat felidéznünk. Az 1949-es Rákosi-féle alkotmány ugyanis sok más akkori „reform” mellett felszámolta a népszavazás intézményét. Nem is volt annyira régen: az utolsó állampárti kormányzat azért utasította el a bős–nagymarosi vízlépcső ügyében a referendum kiírását, mert semmilyen törvényi rendelkezés nem volt a népszavazás megtartásáról. Így tehát rögtön helyükre kerülnek a mozaikkockák, miért is ellenzi minden erővel az utódpárti koalíció a népakarat direkt megnyilvánulásait.
Sokasodnak a párhuzamok a kádári ősmodell prominensei és a mai tanítványok között. Az Elnöki Tanács volt az a szovjet mintára kialakított szerv, amely egyfajta kollektív államfőként még a kormány összetételét is meghatározta a pártdirektívák alapján, s az Országgyűlés kiiktatásával hozott törvényerejű rendeleteket. A népszavazás elrendeléséről is egyedül ez a grémium rendelkezhetett – volna. Amilyen kusza kormányzási szisztémát alakított ki a mostani miniszterelnök-pártelnök, megint csak megvalósul az évtizedeken átívelő politikai staféta. A pártállami kabinet tevékenysége éppolyan átláthatatlan volt, mint a mai epigonoké. Egyre több egykori kormánypárti szavazó fordul el a koalíciótól, mondván: összezagyvált, kaotikus lébecolás folyik kormányzás helyett.
Ha a mostani nómenklatúra ízlése szerint kellene értelmezni a törvényi előírást, az égadta világon semmiről sem lehetne referendumot rendezni. A műbaloldali kurzus végül még a megszüntetendő kórházak, iskolák kerítéséből, a vasúti sínekből származó bevételeket is a büdzsé részévé tenné. Milyen szerencse, hogy Hunyadi Mátyás királlyá választásakor még nem működött egy Szigeti–Halmai-féle OVB.
Maga Gyurcsány Ferenc mondta azt nemrégiben: áll a népszavazás elébe, s azt is prognosztizálta, hogy meg fogják nyerni. Hát akkor hajrá, itt az alkalom! Csak nem akarják kivívni a pártelnök nemtetszését az OVB-kliensek, hogy immár nemcsak az alkotmánnyal, az Alkotmánybírósággal, hanem a végrehajtó hatalom fejével is dacolnak? Igaz, Brüsszelben azt is mondta a neokommunista milliárdos: a népszavazást inkább a reformok támogatására tartaná helyesnek. Vészjóslóan dodonai fogalmazással úgy folytatta: harcolni fog, hogy a referendum ne legyen sikeres. Nos, ez azt jelenti, hogy elhagyta az optimizmusa. Nem bízik már abban, hogy az úgynevezett reformok mögé tudja állítani a társadalom többségét. Akkor most mit is akar? A mágnás lassan, de biztosan apadó önbizalmára utal, hogy az átültetett új kormányt az Országgyűlésben be sem mutatta. Az ombudsmanválasztást is őszre halasztották. Titkon a kormányfő is érezheti, hogy a valódi döntéseket inkább minél később – talán már egy új választás után – kellene meghozni. Ám mint tőle magától tudjuk: nem kell félni, nem fog fájni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.