Gyorsvasút helyett balkáni viszonyok

Koszos és késő vonatok, a kintinél is nagyobb forróság a felüljárón, meghibásodó személyfelvonó – ezek jellemzik a néhány napja átadott ferihegyi megállót és vasutat. „Budapest világváros” új kapuját kevesen veszik igénybe, a 2-es terminálra továbbra is csak busz visz, miközben a XVIII. kerületi lakosok védőfalat követelnek a tetemesen megnövekedett zaj miatt.

Bodacz Péter
2007. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasúttal is megközelíthető hétfő óta a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálja: tetemes késéssel, sokmilliárdos beruházással elkészült a Ferihegy megálló és a hozzá tartozó felüljáró. Néhány napos tapasztalat után azonban nem számolhatunk be osztatlan sikerről: az ünnepélyes átadáson a notabilitásoknak, repivendégeknek és újságíróknak még fényesre suvickolták a felújított vasúti kocsikat, másnap viszont a már megszokottan mocskos, büdös, lerobbant szerelvényeken és tetemes késések közepette aggódhattak azon bátor vagy naiv utasok, akik vonattal kívánták megközelíteni a fővárosi repülőteret vagy éppen Budapestet. A ferihegyi megállóba érkezve csak ennyi állapítható meg: szép és új. A repülőtéri – nagy forgalomra szánt – létesítménynek ugyanis számos hiányossága van: nincs WC és mosdó, csekély méretű a fedett, esőtől és naptól védett peron s a mozgólépcső is. Létezik persze mozgássérültek számára nélkülözhetetlen lift, amely már túl van az első meghibásodáson – azt azonban nem nehéz belátni, hogy a 6-8 személyes utasfelvonó a súlyos, 15-20 kilogrammos csomagokkal felszerelkezett utasok tömegének nehezen tud megfelelni. Igaz, tumultussal eddig nem kellett számolni, mivel az utasok messziről elkerülték a vasútállomást. Ráadásul a mostani óriási melegben csak a hőséget meglehetősen jól elviselő utazóknak ajánlott a fehér plexivel borított felüljárót használni, itt ugyanis jó tíz-tizenöt fokkal melegebb van, mint a szabadban. Az új megállót kritizálják a XVIII. kerületi lakosok is: tetemesen megnőtt a zaj, védőfal építésére pedig egyelőre csak ígéret van.
Eltekintve a fenti – európai viszonylatban gyalázatos – tapasztalatoktól, a ferihegyi vasút ily módon történő megvalósítása is inkább a balkáni viszonyokat idézi, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy az 1-es terminálénál lényegesen nagyobb forgalmat lebonyolító Ferihegy 2 A és B továbbra is csak busszal közelíthető meg. A vasúti megálló átadásakor Demszky Gábor főpolgármester büszkén beszélt arról, hogy ezentúl sűrűbbek lesznek a BKV 200-as számú járatai, így a vonatról leszállva kevesebbet kell várni a Ferihegy 2-re szállító buszra. Ennek örvendetességét nem vitatva valószínűleg ezzel sem válik vonzóvá a most minimális számú ferihegyi utast szállító vonat. A 200-as buszra ugyanis Kőbánya–Kispesten, a 3-as metró végállomásán is fölszállhatnak az utasok, megspórolva ezzel egy átszállást és 300 forintot. Így az utazni vágyók megkímélhetik magukat a MÁV Zrt. által nyújtott „élményektől” is. Azzal tehát, hogy a Budapest–Cegléd– Szolnok vasútvonalon egy új, ferihegyi megállót építettek, lényegében nem került közelebb a repülőtér, az utas jobban jár, ha inkább a BKV buszos-metrós szolgáltatását veszi igénybe, főleg, ha a 2-es terminálra igyekszik.
– Ahogy elkel a Ferihegyi repülőtér, nekilátnak a kötött pályás összeköttetés megvalósításának, amely két éven belül megvalósul – mondta a gazdasági és közlekedési miniszter –, igaz, 2005 novemberében, a választások előtt alig fél évvel. Mint akkor Kóka János fogalmazott, nem látja indokoltnak a határidő 2010 utánra tolását. Látható, hogy mi valósult meg ebből, a „fapados vasút” viszont csak a semminél több.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.