A jövő év elejétől az Európai Űrkutatási Hivatal (ESA) teherűrhajói is rendszeresen megfordulnak majd a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) – adta hírül a BBC. A Jules Vernéről elnevezett új szállítóeszköz a francia MN Toucan hajó fedélzetén Rotterdamból holnap indul útnak Francia Guyana kourou-i űrkikötőjébe, ahonnan majd 7,5 tonnányi rakományával felbocsátják az épülő bázisra. Három darabban, konténerekben teszi meg tizenegy napos útját dél-amerikai céljáig. Az űrjárművet korábban három éven át tesztelték az ESA kutatási központjában, a hollandiai Nordwijkben.
A Jules Verne a legnagyobb űrhajó, amit Európában valaha építettek, szállítókapacitása a háromszorosa az ISS ellátásáról eddig egyedül gondoskodó orosz Progressz űrhajóénak. Az oxigént, vizet, élelmet, üzemanyagot és a tudományos kutatások kellékeit szállító járművet egy Ariane–5 rakéta állítja majd pályára. Miután leválik hordozójáról, automatizált irányítórendszere segítségével közelíti meg az ISS-t, amelyen önállóan landol.
A Jules Verne egy öt teherűrhajóból álló sorozat első darabja, valamennyi az ISS-en teljesít majd szolgálatot. Szakemberek szerint az 1 milliárd 300 millió euróba (csaknem 319 milliárd forint) kerülő programnak sok olyan eleme van, amelyet a későbbiekben a Holdra induló asztronauták űrhajóiban is felhasználhatnak.
Az automatizált szállítóhajók (ATV) segítségével Európa magára vállalhatja az űrállomás ellátásának felelősségét, ahelyett, hogy készpénzzel járulna hozzá a bázis építési költségeihez – írta a BBC. Az ISS felépítése becslések szerint 100 milliárd dollárt emészt fel.
Elutasítják a magyarok a kéretlen LMBTQ-érzékenyítést
