Lábkönyök és körtebunda

A. Jászó Anna
2007. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vigotszkij, a híres orosz pszichológus írja: „A kutatás azt mutatja, hogy noha a beszéd belső, értelmi, szemantikai oldala és külső, hallható, kimondott oldala teljes egységet alkot, mindegyik a maga külön mozgási törvényeinek engedelmeskedik.” Ez a megállapítás arra a jelenségre is vonatkozik, amelyet így hívunk: gyermeknyelvi metafora.
A metafora név- vagy jelentésátvitel. A mögötte meghúzódó gondolkodási művelet az összehasonlítás, pontosabban a hasonlóság megállapítása. A rágógumizó tehén metafora megalkotásának hátterében az öszszehasonlítás a tehén kérődző szájmozgása és a rágógumizó ember szájmozgása között van, a rágógumizó hangsor függetlenedik az eredeti tartalomtól, s új tartalmat kap. Az ilyen metaforát a szükség, a nyelvi hiány hozza létre: a kisgyerek megfigyel egy jelenséget, de nincsen rá szava, nem ismeri a kérődző szót. A valóság megismerésének igénye pedig munkál a lelkében. Ezért a kisgyerek efféle szóalkotásai kognitív, azaz megismerő metaforák, nem stíluseszközök. Persze létrehozásukkor érvényesül a felfedezés öröme, ugyanaz az öröm, amelyet a költő érez, amikor egy izgalmas, a saját stílusára jellemző metaforát alkot. A szülők is örülnek a gyermeknyelvi metaforáknak, s többnyire boldogan feljegyzik őket; szülők küldték be az alábbi metaforákat egy pályázatra.
Miért kalácsoltad be a hajad? – kérdezi egy hároméves kislány az édesanyjától, aki fonatban tűzte fel a haját. Egy hasonló korú kislány a szárnyas tündérlányra azt mondja, hogy repülőgép. Egy kisfiú a régi autót autószaurusznak nevezte. Négyéves gyerekek metaforái a következők: kotkodácsol az orrom; a hőmérő néni azt mondta, hogy napsütés várható; megmosom a lábkönyökömet (térdemet); büdös a körte bundája (héja); a majom ostorral fest (ecsettel); a cicakutya apró termetű kutya; a papa szőrreszelővel reszeli a szakállát; a nagyapa fűrészfüvet (csalánt) gyomlál. Többen is beküldték ezt a fantasztikus metaforát: Anya, én arra gondoltam, hogy a fű a föld haja.
Nemegyszer megmosolyogtatók a gyermekmetaforák. A tikkasztó melegben a nagypapa jó bő gatyában ejtőzik. A négyéves kislány odamegy és megszólítja: Papuska, kilátszik a kispocid.
A metaforaalkotás a három–öt éves gyermekekre jellemző. Nemcsak érdekes, hanem nagyon fontos jelenség: a fejlődő nyelvi tudatosság közbülső fokozata. A nyelvi tudatosság olyan analizálóképesség, amelynek segítségével a kisgyerek megfigyeli a beszédet. Ennek a folyamatnak fokozatai vannak: először a szótagokat fedezi fel a gyerek hároméves kora táján, utána észreveszi a mondatokat, a szavakat, a toldalékokat. Nagyjából ezen a fokon jelentkezik a metaforák alkotása. Legkésőbb arra jön rá – úgy hatéves kora táján –, hogy a szavak hangokból állnak. A folyamatnak az a lényege, hogy a gyerek ösztönösen észreveszi, hogy egy kettősség létezik, a tartalom és a forma, s figyelme a formára irányul. A forma ebben az esetben a hangsor. Ez a formára való váltás szükséges az írás-olvasás megtanulásához, ha a gyermek nem tud hangokra bontani, nem tanul meg sem olvasni, sem írni. A nyelvi tudatosság fejlődése nem szükséges a beszédfejlődéshez, de szükséges az írás-olvasás megtanulásához, előfeltétel. (Nincs igazuk azoknak, akik azt hangoztatják, hogy a nyelvi tudatosság majd az iskolában, az olvasástanítás következményeként alakul ki. Azok állítanak ilyesmit, akik helytelen módszereket szorgalmaznak, ellentmondva a nagy nemzetközi és a hazai szakirodalomnak, valamint a tapasztalatnak.) Az a képesség, amelyre az olvasástanítás megkezdésekor építeni kell, a hangokra bontás képessége, nem a betűk ismerete. Sajnos ezzel a ténnyel nincsenek tisztában a legújabb képességfejlesztő program alkotói.
A gyermeknyelvi metaforák más szempontból is fontosak. Érdekes módon az iskolába kerülvén a gyerekek felhagynak a metaforaalkotással. Egy amerikai pszichológus, Howard Gardner abban látja az okot, hogy a gyerekek figyelmét leköti a sok új ismeret. Pedig a metaforálás iránti érzékenység elvesztése baj: befolyásolja a költészet szeretetét. Megfigyelhetjük, hogy a gyerekek tízéves koruk táján elfordulnak a versektől, és sajnos a többségük nem is lesz versolvasó. A metaforákkal törődni kellene. Jómagam a negyedik osztályos Édes anyanyelvünk című tankönyvbe felvettem egy szóalkotási egységet sok játékos fejezettel, közöttük szerepel a metaforaalkotás is. A metaforák elemzése izgalmas lehet, ha felfedeztetjük a gyerekekkel a névátvitel alapját, vagyis a hiányzó elemet.
Jó volna törődni a gyerekek metaforálásával az iskolában is, fejleszteni kellene a metaforák iránti érzékenységüket. Különben igazat adhatunk annak a tízéves kislánynak, aki ezt állapította meg: Anyu, az iskolában kiveszett belőlem minden aranyosság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.