MI A MAGYAR?

MN
2007. 07. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külső vallásosság konkretizálódási jele ez a templom. Kívül tiszta, belül is rendes, mennyezetén is díszítő festés, nem túl kis orgona, karzat, padok, úrasztal: a református templomok szokásos felszerelése jó karban, tisztán. Az egész: kiállításban, értékben a falu vagyonához és nagyságához mérve nyilvánvaló jele annak, hogy magukénak érzik, és jelentőséget ruháznak rá. A fokozatos felépítés és berendezés áldozatokat követelt a falutól. Ezeket az áldozatokat, amelyeket részben saját maguk kezdeményezéséből hoztak, kellően értékelni tudjuk majd, ha a gazdasági jelenségek szellemi vonatkozásait látjuk. Az első napokban többször kérdeztek bennünket: „hát a templomunkat látták-e már?” A templomlátogatásnál másképpen áll a helyzet. Reggelenkint rövid áhítat volt, s bár aratási idő volt, részben hazajöttek reggelizni a mezőről. Nem fordult elő azonban, hogy valaki benézett volna. Csak iskolás gyermekek vettek részt ezen az áhítaton, akik szünidőben is bejártak a tanítóhoz ismétlésre, házimunkára a reggeli órákban. A vasárnap délelőtti istentisztelet a következő képet mutatta: a falu számba jöhető református lakosából jelen volt egy alkalommal 12 személy (ezek közül: 1 idősebb, 1 fiatalabb ember, 1 öregasszony, 5 nagy lány, 4 gyerek; társadalmi állás szerint: 1 nagygazda, volt bíró, presbiter; 1 pógár, gondnok; 1 pógárpresbiter-feleség; 3 pógárpresbiter lánya; 2 pógárlány, 4 iskolás). Egy másik vasárnap látogatásadata 12 személy (5 pógárlány, 3 ismétlő iskolás fiú, 1 ugyanilyen lány, 3 iskolás). Egyéb információból kiderül, hogy szorgos munkaidő után körülbelül 5–7 emberrel többen járnak istentiszteletre, nagyobb ünnepeken pedig kb. a község fele, főleg a konfirmáltak.
Egyfelől tehát templomot építenek, áldozatok árán is, másfelől nem látogatják. Kizárólag mint vallásos tradíció és külső öntudat jelentkezik itt egy kollektív lelki ténykedés. („Torony nélkül nincs falu” – mondják.) A minden szellemi jelenség önmagában való célérték jellege itt meggyengült. A magyar református parasztság templomba járási hagyománya itt az eltűnés fokán van. Az idősebbek szerint az ő fiatalkorukban még erősen látogatták a templomot. Vejtin és Marócsán még tudnak arról, hogy valamikor reggelente könyörgés volt a templomban, az emberek a mezőről bejöttek, és a templom oldala kapával, kaszával volt körültámasztva. Ma ugyanezek az öregek nem mozdulnak a harangszóra. Mivel pedig a falu többségét ők alkotják, viszont a vallásos érzés, a vallásos életben való részvétel amúgy is főleg két elemnél jelentkezik erősebben, különösen a reformátusoknál: a gyerekeknél és az öregeknél: az öregek paszszivitása döntő módon befolyásolja a külső vallásos élet képét. A gyerekek biztatása is elmarad részükről. Kemsén a templomozás tekintetében számba jöhető gyerekek száma a lakosság számához elenyésző: 9 elemi és ismétlő iskolás. Ezek is részben nyílt parancsra, részben iskolai nyomásra jelennek meg a templomban, még így sem teljes számban (egy fiú orgonát fújtat, 1 katolikus lány erős hangjáért hivatalból kell hogy jelen legyen). […]
Az a társadalmi erő, amely mint közös vallás fogta össze (az eszméltségi fok alatt is) a falvak egy részének vagy egészének népét, Kemsén a legcsekélyebb mértékben sem jelent meg számukra. Egyeseknek az idősebbek közül, akiknek belső vallásélménye még nem tűnt el, ez fel is tűnt. „Elfordult a világ, a háború után inkább. Meg van itt a nép idegesedve.” „Régen a mezőn is levette a kalapját az ember, amikor harangszó volt, s azt mondta: Isten, segélj meg! De most káromkodik” – mondja egy 75 éves pógár. A felesége szerint otthon gyerekkorában, „amikor harangoztak, apám parancsolta, hogy rögtön levenni a kalapot”. „A háború óta van így, kérem, azóta sokat káromkodnak – mondja többek közt egy idős ember –, meg azóta dolgoznak vasárnap is. Akkor az emberek kint voltak, a pápa megengedte az asszonyoknak, mert sok munka volt, hogy vasárnap is dolgozzanak, meg a mi papjaink se mondták, hogy ne, hanem épen ők is megengedték. Azóta így maradt. Ma hiába hirdetik ki, hogy vasárnap nem szabad, lopva is dolgoznak.” A formális vallásosság is eltűnt, amint valamely kritikusabb megpróbáltatás helyzetébe jutott. Az, hogy a háború előtt vallásos emberek, a falu igen kis hányada, szakítottak a külsőségekkel, még a tudat alattról jövő s mechanikus vonásokkal is, mihelyst a többség magatartása megváltozott, mutatja, hogy ez a vallásosságuk sohasem volt mélyen járó és valódi társadalomközösségi erő. Nem közös élmény, hanem közös formalizmus volt a tradíció erejétől támogatva. A példák szemléltetik az effajta jelenségek hirtelen és nyomtalan eltűnését. Ma a vasárnap a dolgozáson kívül is (ami falun addig sem lehetett túl szigorúan megtartva) elveszítette ünnep jelentését. Ebben az irányban egymást öntudatlanul is mentik és támogatják. „Mit csináljon. Kevesen vannak, a munka meg sok.” „Nálunk nem lehet úgy, mint városon”, magyarázzák.
(Elsüllyedt falu a Dunántúlon, 1936)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.