Négy kürtszólam három kürttel?

Leépítést helyezett kilátásba a Magyar Rádió vezetősége az intézményhez tartozó zenei együtteseknél, amelyek esetében azonban ez a működésképtelenné tétellel lenne egyenlő. Lapunk információja szerint a vegyes kart 67 főről 48-ra csökkentenék, a szimfonikus zenekartól pedig harminc főt küldenének el. Eközben az utóbbi napokban a Stúdió 11 valamennyi tagjának felmondtak az intézménynél.

Sashegyi Zsófia
2007. 07. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly veszélybe kerültek a közrádió zenei együttesei – derül ki abból a levélből, amelyet a Magyar Zenei Tanács (MZT) intézett a közelmúltban a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának elnökéhez. Eszerint a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara művészeti vezető, vezető karmester és jövő évi évadterv nélkül zárja a szezont, s hozzá hasonlóan nincs terve a következő évadra hazánk legjobb vegyes karának és a gyermekkórusnak sem. Az MZT aggodalma beigazolódni látszik, hiszen június 15-én elbocsátották az intézménytől az ország egyetlen főhivatású könnyűzenei együttese, a Stúdió 11 tagjait. „A teljes bizonytalanság (szakmai program hiánya és a létszámleépítés lebegtetése) nem kedvez a művészi alkotómunkának” – fogalmaznak a levélben az elnökség tagjai, akik aggasztónak tartják, hogy a rádió elnöke egyik nyilatkozatában kizárólag mint költséget, és nem mint a közszolgálati feladatok ellátásának letéteményeseit említette a zenei együtteseket.
A működésképtelenség határán
A zenei tanács elnöksége levelében idéz a közalapítvány közszolgálati műsorszolgáltatási szabályzatából is, amelyben ez áll: „Az MR (…) önálló zenei, művészeti együtteseinek fenntartásával, rendezvényszervezői és kiadói tevékenységével, új művek létrejöttének támogatásával részt vesz a művészeti életben, a kortárs művek és alkotók népszerűsítésében.” Az elnökség Gellért Kis Gáborhoz címzett levelében arra kéri kuratórium elnökét, „előzze meg, hogy a Magyar Rádió művészeti együtteseit érintő bármely visszafordíthatatlan és helyrehozhatatlan kárt okozó változás következzék be”. – A létszámcsökkentés a zenekarok és az énekkarok esetében a működésképtelenné tétellel lenne egyenlő, hiszen négy kürtszólamot három kürttel nem lehet eljátszani; ez olyan, mintha egy autót három kerékkel akarnánk hajtani – mondta lapunknak Victor Máté, az MZT elnöke, aki egyébként egyetért azzal, hogy a rádió új vezetése üzleti szemléletet kíván vinni az együttesek életébe, ez azonban szerinte nem jelenthet profitorientáltságot, hiszen a világon egyetlen szimfonikus zenekar sem önfenntartó.
Kiaknázatlan lehetőségek
– A vezetés szemmel láthatóan csak rövidtávban gondolkodik, abban nem, hogy az együttesek a rájuk fordított pénz egy részét hosszú távon visszatermelhetnék, s így a rádiónak összességében kevesebbe kerülne a fenntartásuk – magyarázta Victor Máté, aki szerint kiaknázatlan gazdasági lehetőségek rejlenek például a rádiós kiadványokban, hiszen az MR-nek, amellett, hogy páratlan komoly- és könnyűzenei archívuma van, minden adottsága megvan arra, hogy saját felvételeket készítsen, lemezkiadóként mégsem jelent meg a piacon. A kuratórium elnöke, Gellért Kis Gábor az MZT-nek írt válaszlevelében kitér a problémák megoldása elől. Mint írja, „a status quo fenntartása csak és kizárólag a zenei együttesek esetében lehetetlenség”. Az MZT elnöksége által megfogalmazott kérés egyértelmű elutasítását Gellért Kis többek közt így magyarázza: „Miközben a (…) művészegyüttesek fenntartására 700 millió forintot kap az intézmény a költségvetéstől, csupán a szimfonikus zenekar bérköltsége meghaladja ezt az összeget.” Így kalkulál Such György is az Élet és Irodalomnak adott interjújában, amelyben kijelenti: „ha a költségvetés a zenekart és az énekkart tartósan nem kívánja finanszírozni, akkor nekünk ehhez viszonyulnunk kell (…) a rádiós dolgozók sem könnyen értik meg, hogy miközben tőlük tíz-, húsz-, ötvenezer forintokat vonunk el, akkor évi több száz millió forintot költünk nem közvetlenül rádiós műsor készítésére. Abból a büdzséből, amit már nem a zenei együttesek fenntartására, hanem műsorszolgáltatásra adnak.”
Adomány vagy kötelezettség?
Információink szerint a fenti számítás azonban közel sem felel meg a valós állapotnak, mivel az a 700 millió forint, amit az állam a rádiónak a zenei együttesek számára utal, nem a finanszírozásukat, hanem a támogatásukat szolgálja. Azután, hogy a rádió megszűnt költségvetési szerv lenni, a vagyonában ugyanúgy szerepelt az együttesek értéke, mint a Kossuth, a Petőfi vagy a Bartók adóké, azzal a különbséggel, hogy őket az Országgyűlés külön támogatta a sugárzási költségen megtakarított pénzzel. Ezt az összeget – amely akkor 400 millió volt, most 700 millió – csak a zenei együtteseknek a béreken, járulékokon felüli költségeire lehetett fordítani. Mivel a rádió vezetői úgy fogják fel, hogy ez a pénz az eltartásra van, a 700 millió felett az együttesekre költött pénzt adományként kezelik. Az is meglepő, hogy a rádióelnök szerint az együttesek összesen 1,2 milliárdba kerülnek, hiszen a 103 zenész gyakorlatilag egy szobában dolgozik: a 67 énekes és a gyerekkar is csak a folyosót és a próbatermet használja, se szobájuk, se számítógépük nincs. Az általános költségeket úgy rájuk terhelni, ahogy a többi munkatársra, meglehetősen igazságtalan lenne. Az együttesek összköltsége információink szerint nem haladja meg a 780 millió forintot, a rádió tehát elbocsátásukkal mindössze azt a 80 milliót tudná megtakarítani, amit a költségvetési támogatás felett a zenészekre költ. Ezért csökkentették le a zenészek jövő évi fellépéseit (mindössze 13 koncertet adnak a rádió „támogatásával”, miközben tavaly több mint ötven előadásuk volt), az igazi veszély pedig éppen az alulfoglalkoztatottságban rejlik, hiszen ha nem koncerteznek, a végén létjogosultságukat is megkérdőjelezhetik.
Többek szerint az elnöknek – mivel teljes konszenzussal választották meg – csak azt kellett volna tisztáznia: mennyibe kerül az MR üzemeltetése, és az Országgyűlés elé tárnia költségvetési elképzelését, hiszen az ő törekvéseit a jobb- és a baloldal egyaránt támogatja. Ezzel szemben még arról is szó esett, hogy az intézmény hitelt venne fel a leépítéshez, ami gazdasági szakemberek szerint teljes abszurditás lenne. Ráadásul – tekintve, hogy az MR finanszírozása csak egy szavazáson múlik, ha jövőre 30 százalékkal kevesebben dolgoznak benne, az Országgyűlés könnyedén megszavazhatja, hogy ugyanilyen arányban csökkenjen a költségvetési támogatás is. A probléma egyesek szerint a szemléletmóddal van, hiszen a rádió azért kapja a közpénzt, hogy a közszolgálatiságnak megfelelő műsort készítsen és sugározzon, s mindaddig nem piaci szereplő, amíg a költségvetésből él. Such György mégis a legnagyobb magyar nyelvű tartalomipari vállalkozásként emlegeti a közmédiumot.
Kinek az asztala?
A rádió zenei együtteseinek tagjai joggal tartanak attól, hogy a harmincszázalékos leépítést az ő felszámolásukkal szeretné elősegíteni a vezetőség, hiszen így egyszerre szabadulhatnának meg háromszáz főtől. Sokakat aggaszt az is, hogy bár a vezetők hangsúlyozzák: a most zajló reformok nem politikai jellegűek, a rádió jelenlegi elnöke konkrét utalást tett arra, hogy a köztudottan baloldali Klubrádió vagy az Info Rádió is pályázhatna néhány éven belül azokra a közszolgálatra kiutalt pénzekre, amelyek most egyedül a Magyar Rádiót illetik meg; a közszolgálatiság átjátszásának gondolata pedig sokak szerint magában foglalja az intézmény megszűnésének lehetőségét is. A zenészeket az is rosszul érinti, hogy a Manager Magazin nemrégiben úgy állította be, mintha mindegyikük mellett egy magánalapítvány működne. A lap állítása szerint miközben „a hazai, rendszerint ráfizetéses koncertek költségeit az MR állja”, a külföldi turnék bevételei ezeket gazdagítják. A tény ezzel szemben az, hogy a rendkívül alacsony bérekért (három éve nem volt fizetésemelés) dolgozó zenészek kénytelenek haknizni, s hogy ennek jogi hátterét biztosítsák, létrehoztak egy egyesületet, amely az adminisztrációt intézi. Most úgy érzik, bár a rádió miatt nem koncertezhetnek eleget, különkeresetükre is jogot formálna az intézmény.
Sikerek után létbizonytalanság
A Dohnányi által csaknem 80 éve alapított zenekar, az ország legjobbjának számító vegyes kar és a gyermekkórus tagjai teljes létbizonytalanságban vágnak neki a nyárnak egy sikerekben gazdag évad után. „Így, és nem másképp kell előadni egy Háry Jánost” – írta egy osztrák lap a bécsi ünnepi hetek után az énekkarról és a zenekarról, nem is beszélve az utóbbinak a budapesti Wagner-napokon aratott elsöprő sikeréről. A világkuriózumként félig szcenírozott előadásokat Fischer Ádám, a zenei együttesek megbízott fő-zeneigazgatója vezényelte. A karmester szintén borúlátón nyilatkozott lapunknak: – Önbecsapás lenne a mostani helyzetben azt mondani, hogy megy ez kevesebb pénzből is. Nem tartanám helyesnek, hogy kevesebb koncertet adjunk, vagy hogy inkább csak stúdióban játsszunk, mert ezek foltozgatások lennének. A zenei életnek el kell döntenie, hogy szükség van-e a rádió együtteseire, mert ha nem, a rádióelnök ugyanúgy leépít közöttük, mint a Kossuth rádió munkatársai között. Ezt a problémát magasabb szinten kell megoldani – hangsúlyozta Fischer Ádám, aki rávilágított arra is: miközben a rádió kórusa köztudottan a legjobb az országban, az államnak mégis a Nemzeti Kórust kell támogatnia. – Az a pénz, amit a kulturális minisztérium a Nemzeti Kórusra fordít, és az, amit a rádióelnök a rádiókórusra költ, mind az adófizetők pénze. Meg kell találni azt a megoldást, hogy csak azért, mert valaki rossz asztalhoz ült, a főpincér ne mondhassa neki, hogy az nem az ő asztala. A zenei együttesek mindaddig komoly veszélyben vannak, amíg felsőbb helyről nem írják elő, hogy a rádió köteles megtartani a zenekart – hangsúlyozta Fischer, aki szerint a mostani helyzet legnagyobb veszélye az, hogy mivel nincs egyértelmű megoldás, könnyű mindenkinek a másikra mutogatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.