Nem létező magyar külpolitikai álláspontok

Két törekvés nyomja rá bélyegét a magyar külpolitikára. Az egyik a kormány igyekezete, hogy külföldön elfogadtassa belpolitikai teljesítményét, a másik pedig egy nehezen megmagyarázható szándék a visszatérésre az 1990-es évek elejének regionális stabilitást előtérbe helyező külpolitikájához. Egyik törekvés sem lehetett sikeres – állapítja meg elemzésében a Budapest Analyses.

Munkatársunktól
2007. 07. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a külpolitikáért felelős kormányzati intézmények látványos, a közvélemény színe előtt zajló stratégiaalkotásba kezdtek, addig a magyar kormánynak a Magyarországot érintő legfontosabb külpolitikai kérdések egyikében sincs világos álláspontja.
Az internetes folyóirat elemző írása emlékeztet arra, hogy Gyurcsány Ferenc már 2004-ben, első kormányának megalakítását követően magához vonta a külpolitika irányítását, s a miniszterelnöknek sajátos elképzelései vannak a külügyekről. „A külpolitika nem más, mint a belpolitikai törekvések folytatása külkapcsolatokban, nincs elkülönülő külpolitika” – idézi az elemzés a kormányfő 2006-ban, második kormányának megalakítása utáni nyilatkozatát. A „hagyományos” diplomáciával való elégedetlenségét azzal is kifejezte, hogy egy diplomáciában járatlan személyt – Göncz Kingát – kért fel külügyminiszternek. Egy év távlatából megállapítható, hogy a miniszterelnök által meghirdetett programot a külügyi kormányzat végrehajtotta – vélik az elemzők. A magyar külképviseletek legfőbb feladatává a kormány belpolitikai intézkedéseinek elfogadtatása vált a fogadó államokban. A kormány melletti lobbizásra fogott magyar diplomácia – „a belpolitikai törekvések folytatásaként” – a magyarországi ellenzék befeketítésére is többször kapott utasítást. Az írás megemlíti: a táviratok nyilvánosságra kerülését követően az ellenzék kifogásolta, hogy ily módon a kormány a diplomatákat a pártatlanságot előíró köztisztviselői törvény megsértésére utasította. A cikk hibának tartja, hogy a Külügyminisztérium a legfelkészültebb diplomaták többségét nem a szakterületén foglalkoztatja. Akiknek elképzeléseik vannak, valamint képesek és hajlandók is kiállni elgondolásaik mellett, alacsony pozíciókban találják magukat, távol a döntésektől. A misszióvezetői, illetve első beosztotti posztok a miniszterelnök üzletfeleinek és a jó érdekérvényesítő képességgel rendelkező titkosszolgálatoknak a prédájává váltak. A missziók közel felét az e körből kikerülő, gyakran semmilyen diplomáciai tapasztalattal sem rendelkező személyek igazgatják. Mindez hozzájárult a Külügyminisztérium szétzüllesztéséhez – állapítja meg a Budapest Analyses elemzése.
Az elemzők úgy látják, hogy a magyar külpolitika visszatért a 90-es évek közepén kialakított felfogáshoz, amelynek sarokköve a regionális stabilitás volt. Több mint tíz évvel ezelőtt, amikor tekintélyes szakfolyóiratok arról közöltek tanulmányokat, hogyan kerül majd sor Magyarország közvetlen környezetében fegyveres erőszakra a magyar kisebbségi kérdés megoldatlansága miatt, a regionális stabilitás szempontjának előtérbe helyezése valóban indokolt volt. Erre a felfogásra támaszkodva Magyarország igyekezett passzívan viselkedni a térségben, és arra törekedett, hogy ne is vegyen tudomást a felmerülő problémákról. Igyekezett mintegy láthatatlanná válni a térségben, és földrajzilag mintha Brüsszel vagy Washington közelében helyezkedett volna el. „Nem vitás, ennek a politikának megvolt az eredménye – az első körös NATO-csatlakozás, az európai uniós csatlakozás és a viszonylagos stabilitás fenntartása a kétoldalú kapcsolatokban –, de megvolt az ára is, mégpedig a magyar kisebbségi kérdés háttérbe szorulása, aminek most kezdenek látszani a negatív következményei” – fogalmaz a Budapest Analyses írása.
A körülmények azóta jelentősen megváltoztak, Magyarországot azonban egy régi, más helyzetre szabott külpolitikai elképzelés béklyózza. A passzív regionális politika már nem szolgálja a térség és kétoldalú kapcsolataink stabilitását, ellenben akadályozza Magyarországot érdekei érvényesítésében – vélik az elemzők, hozzátéve: egy kisállamnak is lehetnek külpolitikai érdekei. Ezek az érdekek Magyarország esetében regionális szinten jelennek meg (a magyar kisebbségek, a Nyugat-Balkán és Ukrajna stabilitása, környezetvédelem, gazdasági kapcsolatok). „Mivel Magyarország újra passzívvá vált a térségben, érdekeit még megfogalmazni nem képes. Ezért kénytelen például a mindenkori többséggel szavazni az Európai Unió különböző fórumain, mely taktika alkalmazása már rövid távon is nyilvánvalóan hitelvesztéshez vezet” – áll az internetes folyóirat cikkében.
A Budapest Analyses különösen aggasztónak tartja, hogy a Magyarországot érintő legfontosabb külpolitikai kérdésekben a kormánynak nincs világos álláspontja, illetve egyáltalán nincs álláspontja. Ez nem nevezhető sodródásnak – ami koncepciótlanságot feltételez –, hanem sokkal inkább egy hibás, a külpolitikától részben idegen elképzelés túlságosan is következetes érvényesítéséről van szó – így az elemzés, amely kitér a különböző kérdéskörökre is. „Nincs magyar álláspont az Egyesült Államok által Európába telepítendő rakétavédelem kérdésében. Mára már nem világos, hogy a magyar kormány a Nabucco gázvezetéket vagy a Kék Áramlatot részesíti előnyben, netán mindkettőt támogatja. Nem létezik magyar álláspont Litvinyenko feltételezett gyilkosának kiadatása ügyében. Amikor néhány nappal ezelőtt Nagy-Britannia a feltételezett gyilkos kiadatását követelő nyilatkozat aláírását kérte az Európai Unió tagállamaitól, a magyar Külügyminisztérium jogászai és politikusai eltérő véleményen voltak. A vitát senki sem döntötte el. Nem ismeretes a kormány álláspontja az egy évvel ezelőtt Szlovákiában megvert magyar diáklány ügyében. Pozsonyi látogatása során a miniszterelnök olyan álláspontot fogalmazott meg a kérdésben, mely eltér az MSZP és a Fidesz által korábban konszenzussal kialakított állásponttól. Nincs magyar álláspont az Ahtisaari-tervvel és Koszovó függetlenségének kérdésével kapcsolatban. A magyar kormánynak nincs álláspontja az erdélyi Székely Nemzeti Tanács népszavazási kezdeményezésével kapcsolatban sem, mely Székelyföld területi autonómiájának megalakítására irányul. A kezdeményezést eddig több mint 200 ezer választópolgár támogatta, miközben a román kormány megkérdőjelezi jogszerűségét. Semmilyen magyar álláspont nincs Törökország Európai Unióhoz való csatlakozásának kérdésében” – írja az elemzés, hozzátéve, hogy ma már az a szokatlan, ha Magyarországnak valamely fontos külpolitikai kérdésben van világos álláspontja. Ilyen az afganisztáni NATO-miszszióban való részvétel, amelyet ráadásul pártközi konszenzus övez. Csakhogy e kérdés koordinálása nem a Külügyminisztérium és nem is a Miniszterelnöki Hivatal, hanem a Honvédelmi Minisztérium hatáskörébe tartozik – emlékeztet a Budapest Analyses.
Következtetésként a cikk megállapítja: ma már egyes, a külügyekben járatos kormánypárti politikusok is „követő” külpolitika helyett „teremtő”, aktív külpolitikát követelnek. Nyilván ők is érzik a veszélyét annak, ha Magyarország nemcsak a térségből, hanem a nemzetközi közösségből is „eltűnik”, ott is „nem létezővé” válik. Az elemzés szerint Budapest ezzel nemcsak saját érdekei érvényesítésére válik képtelenné, de instabilitást okoz a regionális kapcsolatokban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.