Párizs két keréken utaztatná lakóit

Milyen lenne egy olyan város, amelyben nem lennének autók? Helyette ingyenes biciklikölcsönzők könnyítenék a közlekedést, amelyek éjjel-nappal önkiszolgáló módon üzemelnének. Párizs úgy döntött, hogy ha az autóforgalom megszüntetését nem is, de a biciklikölcsönzőket kipróbálja.

Lára Aliz
2007. 07. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Párizs)
Július közepétől tízezer kerékpár, év végére pedig majdnem ennek a duplája áll majd a járókelők rendelkezésére a város több mint ezer pontján. A kölcsönzőautomaták közelebb lesznek egymáshoz, mint a metrómegállók.
A Vélib programot, amelynek neve a francia kerékpár és szabadság szavak összetételéből keletkezett, a városban való rövidebb távú utakra találták ki. Például bevásárlásra, amelyet megkönnyít egy, a kormányra felszerelt kosár, vagy arra, hogy az ember a metrómegállótól házáig kerekezzen. A kölcsönzés első fél órája ingyenes, de ezen- felül is csupán egy eurót kell fizetni és egy egész napra miénk a bicikli. Ugyanakkor a kétkerekű koncepciója nem arra épült, hogy egész napra birtokunkba vegyük, hanem arra, hogy naponta akár több helyen is kölcsönözzünk, rövidebb időre. Így jut bicikli mindenkinek. A kerékpár amúgy sem igazán alkalmas arra, hogy például vonatra felrakjuk és az erdőben kiránduljunk vele, már csak súlya miatt sem: a Magyarországon gyártott kerékpárok 22 kg-ot nyomnak, ami nagyjából a duplája egy átlagos kétkerekű súlyának. A koncepció tagadhatatlan előnye, hogy a használónak nem kell foglalkoznia a kerékpár karbantartásával, amely természetesen a város feladata marad.
A biciklik unisex formájúak, ülésük állítható, és még váltó is van rajtuk. Hamar megkapta a szürke egér nevet, lévén, hogy az egész kerékpár szürke: a váz, a kormány, a diszkrét első sárvédő, és a kevésbé diszkrét hátsó, mely lenyúlik a váltóig, és az is a szerepe, hogy védje a láncot a lopások és rongálások ellen. E célból láncvédő is van a bicikliken, mely lehetővé teszi az öltönyben, illetve szoknyában való kerékpározást is. Párizsban nem ritka ugyanis, hogy öltönyös úriemberek biciklivel közlekednek a városban.
A terv hátulütője, hogy Párizsnak nincs olyan, az egész várost átszövő kerékpárútja, amely lehetővé tenné a felhőtlen biciklizést. A francia fővárosnak csupán 371 kilométernyi kerékpárútja van, míg Bécsnek például 1050 kilométer. És noha az autósok hozzá vannak szokva a biciklisekhez, utóbbiaknak is hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy benzingőzzel teli levegőben kerekezzenek, lévén kevés helyen van elkülönítve a bicikliút az úttesttől. A biciklizés ilyen körülmények között nem veszélytelen. A semmiből előbukkanó új, tízezer biciklista határozottan megváltoztathatja a közlekedési szabályokat, amelyeket magára nézve kevésbé érez kötelező érvényűnek, mint az autósokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.