Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter csak ismételni tudta önmagát a közel két kilométer hosszú viadukt és az új autópálya-szakasz átadásán. Mint fogalmazott, az országot átszelő autópálya építése 1964-ben kezdődött, ám 40 év alatt csak a fele készült el, míg a másik fele 2004–2008 között épült, illetve épül meg. A miniszter jelezte, hogy augusztus 24-én átadnak egy újabb 18 kilométeres autópálya-szakaszt Nagykanizsa és Becsehely között, 2008. május végére pedig elkészül az M7-es autópálya utolsó, 37 kilométeres szakasza az országhatárig. – Egyedülálló mérnöki és kivitelezési munka, amely mára szimbólummá merevedett. A most átadott autópálya-szakasz „közel nyolcezer forintba kerül fejenként minden magyar állampolgárnak, de megérte, mert az M7-es közérdek, minden magyar érdeke – méltatta a beruházást Kóka.
– Az 1872 méter hosszú, közel 24 méter pályaszélességű, irányonként két-két sávos, 18 támaszú feszített vasbeton híd megépítése komoly kihívást jelentett a tervezést és kivitelezést végző Hídépítő Zrt.-nek – számolt be lapunknak a három éven át éjjel-nappal folyó munkálatokról Hoffmann György létesítményvezető. Mint hangsúlyozta, a 41 milliárd forintos költségvetésű híd építése során világviszonylatban is egyedülálló tempót sikerült diktálni azokkal az 1540 tonnás és 160 méter hosszú hidraulikus szerkezetekkel, amelyek a híd elemeit emelték helyükre a két végről történő építkezés során. Ezzel a technológiával 45 métert öt és fél nap alatt sikerült megépíteni a csúcsidőben. – A híd egyedülállósága hatalmas méretén kívül tervezésében is megnyilvánul: a pálya egy 4000 méter sugarú körnek megfelelő íven, 2,8 százalékos hosszirányú esésben fekszik, két vége között 54 méteres a szintkülönbség, a legmagasabb pontján 88 méterre van a földtől – emelte ki a szakember.
A Triesztet Kijevvel összekötő V. Helsinki folyosó dél-balatoni szakaszának kivitelezésében ugyancsak részt vevő Strabag magyarországi építésért felelős igazgatósági tagja, Appelshoffer József az autópálya-építés nehézségeiről tájékoztatta a Magyar Nemzetet. Mint mondta, a legnagyobb kihívást a 4 millió köbméter föld megmozgatásával járó talajmunkák jelentették. Az útépítő cég közel 1000 alkalmazottja két éven keresztül dolgozott a magyar tenger menti utolsó szakasz befejezésén – emelte ki Appelshoffer.
Az M7 autópálya új szakasza valamennyi jármű-kategória részére díjköteles lesz. Matrica-ellenőrzésre ennek megfelelően e szakaszon is folyamatosan számítani kell.
Menczer Tamás: Magyar Péter Zelenszkij mellett áll, nem a magyar áldozat családja mellett + videó
