Fél mázsa

Ludwig Emil
2007. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mind gyakrabban látni az ország északnyugati tájának országútjain a színes reklámkép borította, fürge furgonokat, amelyek a Lipóti Pékség kenyerét, péksüteményét viszik a boltokba. A Szigetköz szívében található, alig hétszáz lelkes kisközség neve immár több dologról ismerős: a termálvíz kincsére épült fürdőjéről, príma szállodájáról és a híres pékségéről. E két utóbbi igazi sikertörténet, mégpedig egy – még mindig fiatal – helyi vállalkozónak a története, aki a gazdasági rendszerváltozás pillanatában nem félt nagyot gondolni. Lépni is mert, jó nagyokat.
Tóth József Péter még húszéves sem volt, amikor 1988-ban bérbe vette három szomszédos szigetközi falu ÁFÉSZ-hentesüzleteit, saját vágású és feldolgozású tőkehússal, húskészítményekkel, kolbászáruval, felvágottakkal látta el a környék lakóit. Már ennek híre ment a környéken, a húsos végzettségű fiatalembert azonban másféle ízek, illatok kezdték foglalkoztatni. Inkább jó kenyeret kéne sütni! – gondolta, s mivel a tett halála az okoskodás, 1991-ben már működött „látványpéksége” a darnózseli ABC-boltban. Az még tényleg csak látvány volt, az első igazi pékműhelyt a lipóti szülői ház hátsó szobájában nyitották meg a következő év tavaszán. Négy ember napi fél mázsa kenyeret készített itt, a használt kelesztő-, dagasztógépekért, sütőkemencékért Tóth Péter maga ment el három ízben Svédországba utánfutós Zsigulijával.
Amint a lipóti szálló teraszán meséli, minden bevételének 95 százalékát visszatette a vállalkozásba, ennek köszönhetően fejlődött a Lipóti Pékség 2005-re 60-70 főnek munkát adó céggé. És mindez a multik kemény szorításában – emeli fel a mutatóujját emlékeztetőleg.
– Elmentem egyszer tárgyalni velük, nyolc sütödés vállalkozó várakozott sorban egy ajánlatért, hogy a szupermarketekbe szállíthasson – legyint lenézően. Tóth Péter a függetlenség útját választotta, távol tartotta magát a külföldi kereskedőcégektől. Inkább azokra hallgatott, akik dicsérően kérdezték: Te vagy a lipóti pék? Süssél csak tovább olyan kenyeret, amilyen régen volt! Lipóton megmaradtak tehát a kovásznál, a kitűnő minőségű gyermelyi búzalisztnél, a rozslisztnél. Kétezer-hatban Győr három különböző helyén – a vásárcsarnokban, egy belvárosi és egy lakótelepi üzletben – mintaboltot nyitottak, ekkor már százfajta pékárujukkal, kenyérfélékkel, péksüteménynyel. Így vált ismertté a környéken, úgyszólván a cég reklámjává a lipóti parasztkenyér: a kisebb malomkeréknyi, dombos hátú, vastag, ropogós héjú, illatos bélű, három kiló súlyú búzakenyér. Míg a kilós vekni 40 percig sül, őkelme 80 percet időzik a forró kemencében, hogy kellőképpen átsüljön. Amire kihűl, egy hűvös szoba átmelegszik tőle.
Az ezredforduló táján megépült a Hotel Orchidea – a rendszerváltás előtt túlméretezett, majd félbehagyott általános iskola telkének és épületének megvásárlásával –, szintén a pékség jövedelmének befektetéséből. Külső segítséget a Széchenyi-terv nyújtott, az eredmény pedig – a kedvelt, jó színvonalú szállodán kívül – az, hogy Lipóton ma 120–130 embernek van helyben munkája. Mindenkinek, aki akar dolgozni. Itt valóban teljes a foglalkoztatottság, legkevesebb ennyi tanulság levonható a példából.
A történetnek azonban még nincs vége. Tóth Péter, amint mondja, nem vágyott nagyobb vállalkozásra, mint amekkorára a falusi péksége felnőtt. Amikor a tatabányai kenyérgyár nyugdíjba készülő vezetője felajánlotta eladásra a már korábban privatizált vállalatot, első hallásra ez a lehetőség is hidegen hagyta. Nem nagyvállalkozó akart ő lenni, hanem sikeres vidéki pék, aki egy kisebb környéket el tud látni hagyományos módon készült, jó minőségű, egészséges kenyérrel. De mégsem hagyta nyugodni a gondolat, divatos szóval a „kihívás”. Újrafogalmazta szakmai „ars poeticáját”, majd úgy döntött, hogy megtartja a kicsi, ismert és bevált lipóti pékséget a referencia- és reklámértékű termékeivel, míg a tatabányai sütőüzem sokszorosan nagyobb kapacitása által az eddiginél jóval több emberhez juttatja el finom kenyérféleségeit, péksüteményeit. A lipóti áruk piacát kiterjeszti a szlovák határon túlra, a Pozsony és Dunaszerdahely közötti vidékre, míg a kedvező fekvésű Tatabányáról az egész Észak-Dunántúl piacát ellátja hasonlóan jó minőségű, ott készülő pékáruval. Számítása szerint hárommillió ember asztalára tud így naponta friss és jó hazai kenyeret eljuttatni.
Amikor erről beszél Tóth Péter, a hangja és a tekintete elárulja, hogy elszánta magát az újabb, minden eddiginél nagyobb lépésre. Dolgozik a lipóti kenyér márkabolthálózatának további kiterjesztésén, amelylyel eddig a Kapuvártól Tatabányáig húzódó területet sikerült lefednie. Az új cél a főváros, ahol, elmondása szerint, máris jelentkezik a kereslet. Budán a Fény utcai piac közelében, a pesti oldalon a Belvárosban nyílhatnak meg az első mintaboltok közeli időpontban.
Ám amíg mindez valósággá lesz, a kis lipóti péküzemben a pékek napról napra szorgalmasan keverik, kelesztik, gyúrják, szaggatják, mérik, szakajtóba teszik, pihentetik, kemencébe vetik és sütik a kenyeret. Csak a kerek parasztkenyérből nyolcszázat–ezerkétszázat naponta. Finomlisztből, vízből, sóból és élesztőből. Természetes kovásszal, adalékanyagok nélkül. Ahogy kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.